Ştiri din Transilvania

Ungaria a început electrificarea liniei ferate. Tronsonul Cluj-Napoca - Episcopia Bihor se lasă așteptat

Autoritățile din Ungaria au lansat o investiție în infrastructură feroviară care va completa proiectul privind electrificarea liniei Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.

ungaria-a-inceput-electrificarea-liniei-ferate-tronsonul-cluj-napoca-episcopia-bihor-se-lasa-asteptat ungaria-a-inceput-electrificarea-liniei-ferate-tronsonul-cluj-napoca-episcopia-bihor-se-lasa-asteptat

 

 


Un tronson feroviar de 54 km, în apropierea graniței cu România, va fi modernizat și electrificat până în data de 1 ianuarie 2023.

 


Astfel, dacă electrificarea la vecinii de la vest va fi gata în ceva mai mult de doi ani, la noi, electrificarea segmentului feroviar pânâ la graniță se lasă așteptată până în 2026, potrivit promisiunilor făcute de Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

Tronsonul feroviar completează magistrala CFR

Valoarea investiției ungare pentru refacerea porțiunii de cale ferată între Püspökladány şi Biharkeresztes, finanțată din fonduri europene, se ridică la peste 47,2 miliarde de forinți, adică circa 128,7 milioane de euro. De altfel, tronsonul feroviar din care face parte această secțiune se află în continuarea Magistralei 300 a Căilor Ferate Române (CFR) București – Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.


Lansarea proiectului maghiar a avut loc în gara Berettyóújfalu, potrivit clubferoviar.ro, care citează portalul maghiar hirado.hu. Bodó Sándor, secretar de stat în cadrul ministerului maghiar al Inovaţiei şi Tehnologiei, responsabil pentru politici de ocupare a forţei de muncă, a declarat că lucrările au început deja şi vor dura doi ani. De la 1 ianuarie 2023, locomotivele electrice vor tracta garniturile de tren cu o viteză de 100 de km/oră.

Nyiszter Tamás, director general adjunct pentru investiţii al Căilor Ferate Maghiare (MÁV Zrt.), a declarat că 41% din reţeaua feroviară de 7.500 de kilometri a Ungariei este electrificată, iar Guvernul Orban este hotărât să ajungă „cât mai curând posibil” la 50%. În România, procentul de electrificare a rețelei de cale ferată este similar cu cel din Ungaria, notează specialiștii de la clubferoviar.ro.


În prezent, trenurile care vin dinspre Budapesta se opresc în Püspökladány pentru a schimba locomotiva electrică cu una diesel. În termen de doi ani, lucrările deja începute vor fi gata și va fi eletrificat și traseul până la Biharkeresztes, la câțiva kilometri de granița cu România. De precizat că și la Cluj-Napoca este necesară schimbarea locomotivei electrice cu una diesel pentru continuarea călătoriei spre Oradea și, apoi, spre Episcopia Bihor.

Electrificarea liniei Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, gata ba în 2024, ba în 2026!

La noi, lucrările de modernizare și electrificare a tronsonului Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor ar putea fi gata abia în 2026, cu mai bine de trei ani de zile după finalizarea investiției de către partea maghiară.


Cu toate acestea. proiectul românesc este mai complex și presupune realizarea unei infrastructuri feroviare pe care trenurile de călători să circule cu viteze de până la 160 km/oră, față de doar 100 km/oră, așa cum prevede cel maghiar. Realizarea celei de-a doua conexiuni feroviare electrificate cu Ungaria, după cea de la Curtici, presupune reabilitarea liniei pe o distanţă de 166 km, electrificarea pe 160 km și cale ferată dublă pe 88 km.

La mijlocul lunii februarie, Lucian Bode a semnat un acord cu primarii din Cluj-Napoca, Oradea şi Arad privind susţinerea proiectului în valoare de 7,3 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 1,5 miliarde de euro. Atunci, termenul de finalizare a investiției a fost anunțat pentru anul 2024. În luna august însă, ministrul „a revenit” și a mai adăugat doi ani.

„În ceea ce privește modernizarea Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 1,5 miliarde de euro este valoarea acestui obiectiv. Aici, noi credem că vom finaliza documentația până la sfârșitul anului, iar anul viitor vom semna contractul de execuție și vom finaliza acest obiectiv până în 2026”, a declarat Lucian Bode, în august, într-o intervenție la Ziarul Financiar Live.

CITEȘTE ȘI:

Când va fi gata modernizarea căii ferate Cluj-Napoca-Episcopia Bihor? La anul și la mulți ani!

 

Noroc cu Imperiul Austro-Ungar! 10.700 km de cale ferată, puțin peste o treime electrificată

 

 

abonare newsletter