Social

Proiectul Bike Sharing rămâne în continuare un vis al bicicliștilor clujeni

Intenționând să lege Cluj-Napoca de comunele învecinate Florești și Apahida prin piste de bicicletă, cât și de a le pune bicicliștilor stații de self-service la dispoziție, Bike Sharing promitea să aducă îmbunătățiri mari traficului pe două roți din oraș. Deocamdată, însă, benzile promise există doar pe hârtie, iar stațiile sunt inoperabile și pradă vandalismului.

Bike Sharing a fost conceput încă din anul 2011, atunci când cele trei primării – Cluj-Napoca, Florești și Apahida - au semnat un contract de finanțare pentru proiectul în valoare de 17 milioane lei, având ca termen de finalizare data de 16 august 2013. În total, 105 străzi trebuie dotate cu piste speciale însumând un total de 59,75 kilometri, 50 de stații de self-service (43 în Cluj-Napoca, 4 în Floreşti şi 3 în Apahida), cât și 540 de biciclete. Pentru a intra în posesia bicicletelor gratuite, cetățenii vor primi un card în momentul în care intră în posesia lor, care trebuie să fie returnate din locul de unde au fost împrumutate.

Amânări peste amânări

Dar, la aproape un an de la trecerea termenului, prin oraș se pot remarca doar câteva urme ale proiectului, anume stațiile pentru biciclete. În momentul de față însă, acestea sunt inutilizabile și, servesc deocamdată doar ca și încă un spațiu bun pentru lipitul afișelor sau al mâzgăliturilor.


În luna martie a acestui an, Primăria a lansat o licitaţie online prin care căuta o firma care să opereze şi să întreţină sistemul de bike-sharing pe o perioadă de 4 ani a cărui valoare era de 7,207,855 lei, dar până acum nu s-a anunţat câştigătorul. “În momentul de faţă, proiectul Bike-Sharing se află în faza de derulare; se lucrează la staţiile pentru biciclete şi la piste. Licitaţia pentru administrarea reţelei de biciclete este în faza de adjudecare. Termenul de finalizare a proiectului depinde de celelalte elemente din cadrul acestuia”, a declarat Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.

Bicicliștii sunt furioși

Dacă reprezentanții Primăriei spun că proiectul este în derulare și se respectă termenele, asociaţiile locale de ciclism au multe de criticat când vine vorba de întârzieri. “Este vorba de mai multe aspecte. Primul, suntem foarte dezamăgiţi de modul în care Primăria a gestionat situaţia. Durează de atâţia ani şi este amânat mereu şi mereu. Pe noi nu ne interesează neapărat partea de închiriere a bicicletelor, ci mai degrabă cea care vizează noile piste,” a declarat Radu Mititean, directorul executiv al Clubului de Cicloturism Napoca.


El a mai spus că autoritățile locale refuză să facă public proiectul Bike Sharing. “Al doilea este faptul că ceea ce se întâmplă în cazul de faţă este, de fapt, un simptom. Proiectul este ţinut secret, Primăria refuză să-l facă public. I-am şi dat în judecată acum doi ani pe această temă şi am câştigat, dar cu toate acestea, ei tot nu furnizează documentele, care sunt de interes public, în final,” a continuat acesta. “Iar al treilea aspect este faptul că Primăria se foloseşte de această situaţie pentru a bloca dezvoltarea altor proiecte de construcţie a pistelor, care au fost discutate deja din 2008-2009. Acestea nu se mai fac pentru că ar fi deja incluse în proiectul Bike Sharing şi se creează astfel un conflict”, a explicat directorul executiv al Clubului de Cicloturism Napoca.

De fapt, ce îşi doresc bicicliștii este ca rezultatul final să fie unul de calitate. “Sperăm ca acest proiect să se finalizeze nu neaparat repede, ci bine din punct de vedere calitativ, că altfel s-ar compromite total toată ideea,” a conchis Mititean.


Flavia DIMA – student Jurnalism, FSPAC – UBB, anul II

Ultimele Stiri
abonare newsletter