Politică

USR, propuneri pentru transportul public la Cluj-Napoca: trei linii de noapte în loc de una, transport metropolitan extins și benzi dedicate în toate cartierele

Consilierii locali ai USR Cluj cer extinderea transportului de noapte și a liniilor metropolitane și propun o serie de modificări în ceea ce privește circulația liniei expres spre Aeroport.

USR, propuneri pentru transportul public la Cluj-Napoca. FOTO: USR Cluj USR, propuneri pentru transportul public la Cluj-Napoca. FOTO: USR Cluj

 

 


Consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca au adus o serie de propuneri pentru îmbunătățirea transportului public local, joi, într-o conferință de presă. Ei propun extinderea transportului de noapte, dar și a liniilor metropolitane și cer o serie de modificări în ceea ce privește linia recent inaugurată de Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca, A1E, care circulă pe ruta Piața Mihai Viteazu - Aeroport.

 


La conferință au luat parte consilierii locali Alexandra Oană și Radu Boloveschi, deputatul Viorel Băltărețu și președinta USR Cluj Tineret, Alexia Petrovai.

În cadrul conferinței, au fost menționate mai multe deficiențe ale liniei Piața Mihai Viteazu - Aeroport și au fost formulate mai multe propuneri pentru extinderea transportului de noapte și a liniilor metropolitane.


„Mai multe dintre inițiativele CTP, deși în teorie ele sunt oportune și utile, în practică ele au de suferit tocmai din cauza implementării proaste. Cel mai recent exemplu ilustrează perfect acest mod de lucru defectuos al CTP și este vorba de proaspăt inaugurata linie expres Aeroport, ce a fost atât de așteptată de clujeni, dar pe cât a fost de așteptată, pe atât a fost de criticată. Nu e de mirare că doar la câteva zile după ce linia a fost lansată, CTP a și anunțat modificări la linie,  în urma presiunii publice, însă parte din problemă a rămas în continuare nerezolvată”, a declarat Alexandra Oană. 

„Vinerea Verde”, doar pentru pasagerii cu bilet?

De asemenea, consilierul local USR a mai arătat că transportul gratuit în cadrul zilelor de vineri nu se reflectă în prețul abonamentelor.


„Stațiile de bus sunt continuu relocate, uneori mai inspirat, alteori mai puțin inspirat. În ceea ce privește rutele metropolitane, s-au făcut modificări la modul cum sunt achiziționate biletele, dar nu s-a simplificat grila tarifară. De asemenea, și «Vinerea Verde» are de suferit în urma implementării proaste, pentru că și până astăzi, POS-urile și validatoarele de bilete nu sunt blocate în zilele de vineri și nu toți călătorii beneficiază de gratuitatea din zilele de vineri, doar cei care călătoresc pe bază de bilet. Cei care călătoresc în baza unui abonament plătesc în continuare abonamentele la preț întreg, pentru că prețul abonamentelor nu reflectă gratuitatea din zilele de vineri. Avem toate motivele să fim îngrijorați că proiectul de extindere a transportului de noapte pe care noi l-am depus în noiembrie anul trecut va avea de suferit din pricina acestui mod de lucru care se axează mai mult pe a bifa realizări și reușite decât pe a le implementa într-un mod corect și valid”, a mai arătat Oană. 

Ce cerințe au consilierii locali ai USR?

  • Prelungirea liniei aeroport expres până la gară și autogară;
  • Linia aeroport expres să fie deservită de autovehicule dotate corespunzător, cu spații bagaje și locuri pentru persoanele cu dizabilități;
  • Prelungirea orarului de funcționare a acestei linii în intervalul 00.00-04.00, din 30 în 30 de minute.

Transport metropolitan până în Cheile Turzii

Deputatul Viorel Băltărețu a vorbit, în cadrul conferinței, despre nevoia extinderii liniilor metropolitane de transport în comun, în contextul în care tot mai mulți clujeni ales să locuiască în comunele din zona metropolitană a municipiului. Un exemplu este comuna Petreștii de Jos, aflată în apropiere de Cheile Turzii, unde introducerea unei linii metropolitane ar aduce beneficii atât populației, cât și turiștilor care vor să viziteze acest obiectiv turistic.


„Transportul metropolitan ar trebui să fie o prioritate pentru dezvoltarea regiunii, pentru că avem cam toate job-urile, școlile, spitalele, administrația, totul se află în centrul Clujului, e o mare înghesuială și timpul petrecut de acasă până la locul de muncă sau unde avem treabă este din ce în ce mai mare. Problema traficului este problema cea mai importantă văzută de cetățeni ca fiind ceva ce ar trebui să fie rezolvat. Discutăm de proiectele de infrastructură, vorbim de centura metropolitană, despre metrou, dar trebuie să înțelegem că până când aceste proiecte vor fi materializate, trebuie să ne gândim ce facem cu cetățenii care locuiesc în afara Clujului și sunt din ce în ce mai mulți oameni care se gândesc să se mute în afara orașului dar vor să vină în continuare la muncă aici. De aceea, autobuzele metropolitane, rutele cu M, ar trebui să fie adaptate nevoilor cetățenilor. Dacă s-ar face o analiză, credem că ar mai fi rute care ar putea fi deschise. De exemplu, pe partea de necesitate atât pentru cetățeni, cât și pentru turiști – autobuzul de la Petreștii de Jos și până în Cluj. De curând, a fost aprobată intrarea comunei în regiunea metropolitană, domnul Neag a promis că va operaționaliza ruta Petreștii de Jos – Cluj și sperăm să se întâmple cât mai repede”, a declarat Viorel Băltărețu.

Trei linii de noapte, în loc de una

Radu Boloveschi, consilier local USR, a propus extinderea orarului de circulație a autobuzului 25N, dar și crearea unei noi linii între cartierele Grigorescu și Zorilor, care să circule pe tot parcursul nopții. Totodată, Boloveschi a reiterat propunerea ca autobuzul expres spre Aeroport să circule toată noaptea.

„Proiectul propune un sistem funcțional pe trei axe, trei linii de noapte care să deservească orașul: ruta 1 - Aeroport-Gară-Autogară, ruta 2, care nu există în momentul de față, Grigorescu-Zorilor, pentru a deservi atât campusul universitar din observator, cât și cartierul Zorilor, legându-l de centru și ruta 3 – extinderea programului rutei 25N, singura rută de noapte existentă momentan, care circulă până la ora 00.30. Considerăm că în cadrul Clujului, un oraș plin de evenimente, plin de activități, un oraș turistic, oamenii trebuie să aibă cu ce să ajungă la Aeroport sau acasă, în prezent ei fiind nevoiți să folosească fie mașina personală, fie firmele de taxi, cu care poate nu toată lumea își permite să circule. Toate aceste măsuri merg în direcția îmbunătățirii calității vieților clujeni”, a afirmat Radu Boloveschi.

În același timp, cei de la USR au cerut ca tariful de noapte să fie același din timpul zilei, arătând că extinderea transportului ar putea preveni producerea accidentelor pe raza ,municipiului și ar reduce numărul de șoferi care conduc sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise. O altă propunere vizează extinderea benzilor dedicate circulației autobuzelor în toate cartierele Clujului.

Tinerii vor transport de noapte

Alexia Petrovai, președintă a USR Cluj Tineret, a declarat că tema extinderii transportului de noapte este una recurentă în discuțiile avute cu tinerii clujeni, care nu mereu își permit să circule cu taxiul.

„«Vrem transport de noapte în Cluj-Napoca!». Asta ne-au zis tinerii când am fost la consultări cu ei. (...) Nevoile de mobilitate ale tinerilor sunt complet ignorate de administrație, ceea ce e dezamăgitor într-un oraș universitar precum Cluj-Napoca. Domnul Boc se mândrește des cu componenta universitară, dar pentru studenți, în prezent nu există nicio legătură pe timpul nopții pe axa autogară-gară-Zorilor, deci nicio soluție pentru studenții care ajung noaptea în oraș și vor să meargă în campus. Sunt studentă și am vorbit și cu colegii mei, niciunul nu și-ar dori să dea 50 de lei pe taxi, dacă nu ar fi nevoie”, a spus Alexia Petrovai.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Deputat USR: „Infrastructura Clujului suferă din cauza corupției și a incompetenței autorităților”

abonare newsletter