Educație

Numărul de cazuri de COVID19 în grădinițe, extrem de mic. De ce rămân închise? Părinții își RISCĂ SERVICIUL: „Nu mă pot ocupa și de copil, și de muncă”

Numărul cazurilor de COVID-19 în grădinițele din municipiul Cluj-Napoca este unu foarte mic. Chiar dacă nu există un risc major de infectare în rândul preșcolarilor, toate unitățile din municipiu rămân închise.

 

 


Aproape 18.000 de preșcolari din Cluj-Napoca stau acasă, chiar dacă de la deschiderea noului an școlar au fost raportate doar 9 infectări cu COVID-19, în rândul personalului didactic și auxiliar.

 


În urma solicitării făcute de mama unui preșcolar (care nu este de acord cu închiderea unităților de învățământ), directoarea unei grădinițe din Cluj-Napoca a cerut date în legătură cu numărul infectărilor de COVID-19, înregistrate în toate unitățile de învățământ din municipiu. Solicitarea țintea atât preșcolarii, cât și elevii din clasele primare, gimnaziale și liceenii.

Astfel, a ieșit în evidență faptul că în grădinițele din municipiu a fost raportat un număr extrem de mic de infectări cu COVID-19. Mai exact, au existat doar 9 cazuri în grădinițe și doar rândul educatoriilor și al personalului auxiliar.


Cazuri de COVID-19 în grădinițele și școlile din Cluj-Napoca,  perioada 14 septembrie – 20 octombrie

De la începutul anului școlar și până la închiderea tuturor unităților de învățământ, în perioada 14 septembrie – 20 octombrie, au fost înregistrate 157 de cazuri în centrele educaționale preuniversitare, atât la elevi și profesori, cât și la personalul auxiliar, în Cluj-Napoca.

În școli și grădinițe nu au fost depistate focare de infecție cu noul coronavirus.


Numărul îmbolnavirilor în centrele de învățământ din municipiu:

-cazuri din gradinite – 9
-cazuri din scoli-ciclul primar – 36
-cazuri din scoli-ciclul gimnazial - 36
-cazuri din licee – 76

În grădinițele din Cluj-Napoca, în momentul de față, există înregistrate 18.833 de persoane, preșcolari și cadre didactice. Având în vedere că au existat 9 infectări în grădinițe, rezultă că doar 0,05% din numărul total au fost pozitivi - un procentaj incredibil de mic raportat la numărul imens de mare de preșcolari și educatori.


 „Cu toate că au existat infectări și în rândul elevilor, numărul lor rămâne incert. Aceste infectări, la nivelul grădințelor, nu au produs consecințe la nivelul unităților de învățământ, triajul epidemiologic și regulamentul de prevenție și menținere a sănătății în unitățile școlare fiind extrem de clar și riguros cu privire la accesul copiilor cu semne de boală în școală și grădiniță. De asemenea, în funcție de infrastructură, un număr mare de unități de învățământ din Cluj-Napoca au solicitat funcționarea în scenariul 2 pe toată perioada în care școlile și grădinițele au fost deschise”, afirmă directoarea unei grădinițe din Cluj-Napoca.

Ce spun părinții? Pentru sau contra deciziei de a închide grădinițele?

Pentru părinți, faptul că nu mai pot să își ducă la grădiniță copiii a devenit un lucru dificil de făcut. Mulți dintre ei lucrează, iar îngrijirea copilului devine automat un lucru aproape imposibil.

Unii părinți care pot să lucreze de la distanță, au oarecum un plus față de alții, deoarece pot să rămână acasă și să aibă grijă de copii, dar în același timp, este greu să lucreze și să se asigure că băiatul sau fetița lor este în siguranță. Mulți părinți trebuie să umărescă, împreună cu ei, lecțiile educatoarei, dar și să desfășoare activitățile didactice.

Diana, mamă a doi copii, dintre care un preșcolar, se consideră norocoasă pentru că se află în concediu de maternitate. Acest lucru a ajutat-o să aibă grijă de copilul care face activitatea didactică la distanță. Totuși, consideră că este un lucru foarte dificil să își ajute copilul la „grădinița online” și nu este de acord cu decizia luată, de a se închide grădinițele.

„Am norocul că sunt în concediu pentru îngrijirea copilului, celui mai mic, așa că din acest punct de vedere nu am nevoie să îmi iau alt concediu și nici nu sunt nevoită să lucrez de acasă. Oricum este mult mai greu să îmi rezolv treburile zilnice cu 2 copii acasă, cu unul care face grădinița online și cu care trebuie să fac zilnic activitățile propuse de către educatoare. Încerc să mă descurc cu toată situația, și repet, noi suntem cazul fericit pentru că unul dintre părinți este tot timpul acasă. Și înțeleg că se închid școlile și grădinițele pentru siguranța copiilor și limitarea răspândirii virusului, dar nu sunt de acord cu această decizie”, a declarat Diana pentru monitorulcj.ro.

„Nu reușesc să mă ocup de copil și de muncă. Am o mică fereastră, când doarme la prânz”

Viorela Ligia Vaidean, o altă mamă și cadru didactic universitar, se simte întrecută de situație deoarece nu reușește să lucreze și să aibă grijă de copil simultan. Angajarea unei bone iese din calcul din cauza riscului mare de îmbolnăvire.

„În contextul actual, este o decizie sănătoasă. Se știe că cei mici pot răspândi virusul foarte ușor, iar respectarea măsurilor de siguranță la această categorie de vârstă o consider aproape imposibil de realizat. Nu reușesc să lucrez și să mă ocup de copil, în același timp. Am o mică fereastră, cât durează somnul de prânz, în care mai pot face câte ceva, sau noaptea când doarme. La ajutorul unei bone ezitam să apelăm din cauza riscurilor legate de infectare”, a declarat Viorela Ligia Vaidan pentru monitorulcj.ro.

Chiar dacă este de părere că în situația de față închiderea școlilor a fost o decizie bună, consideră că lipsa de socializare și disciplina, în bănci, la grădinițe, îi va afecta pe preșcolari.

„Sincer ne este greu. Nu reușesc eu să suplinesc partea educațională de la grădiniță. Poate întâlnirile online cu doamnele educatoare și colegii ar fi o soluție. Totodată, consider că această generație va fi afectată de lipsa de socializare și disciplina care s-ar fi realizat on site la grădiniță”, a adăugat mama preșcolarului.

De ce nu se deschid grădinițele, chiar dacă numărul de infectări este mic?

Cu toate că numărul de infectări în rândul preșcolarilor și educatorilor este unul incredibil de mic, iar părinților le e foarte dificil să își ajute copiii la cursurile onlince, grădinițele din Cluj-Napoca rămân închise. De ce nu se deschid dacă riscul de infectare nu este mare?

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean a explicat că închiderea și deschiderea grădinițele se decide în funcție de câteva criterii, cuprinse într-un ordin comun dat de Ministerul Sănătății și cel al Educației.

„Există un ordin comun al Ministerului Educației și Ministerului Sănătății care conține un set de norme, măsuri și precizări cu privire la funcționalitatea, potrivit unui scenariu sau altul, a unei unități de învățământ, fie că este de nivel preșcolar, gimnazial, liceal sau clasele profesionale, pe care se impune să îl respectăm, exact după prevederile stipulate acolo”, potrivit purtătorului de cuvânt ISJ, Amalia Gurzău.

Astfel, decizia finală de a închide sau deschide unitățile de învâțâmânt preuniversitar se ia de către Comitetul Județean de Urgență, pe baza acelui ordin.

Criteriile care se iau în calcul când se decide situația grădinițelor și a școlilor

În momentul în care se decide soarta grădinițelor și a școlilor, se iau în calcul trei criterii: rata incidenței, numărul cazurilor din centrele educaționale și infrastructura de care dispun aceste unități școlare.

Rata incidenței impune adoptarea anumitor scenarii, iar propunerile pentru scenariul 3 pot să mai țină cont de numărul de cazuri din școli, când sunt peste sau egal cu 3 cazuri de COVID-19 din clase/grupe diferite. Mai există situații în care infrastructura unității, pentru o perioadă temporară, nu permite desfășurarea activităților față în față.

 „Pot să existe propuneri din partea unităților de învățământ, dar aceste propuneri trec printr-un aviz de legalitate dat prin Inspectoratul Școlar Județean Cluj și prin Direcția de Sănătate Publică, iar hotărârea finală se ia la nivel de Comitet Județean pentru Situații de Urgență. Acolo se analizează toate aspectele, toată starea de fapt, tot contextul epidemiologic, ce ține de rata incidenței, infrastructura unităților de învățământ și de numărul de cazuri la nivelul respectivei unități, în funcție de care se adoptă hotărârea pe temeiul ordinului comun, cel al Ministerului Sănătății și al Ministerului Educației”, a declarat Amaliza Gurzău, purtător de cuvând al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

În Cluj-Napoca, rata incidenței a fost factorul principal pentru care toate unitățile de învățământ preuniversitar au trecut în mediul online.

CITEȘTE ȘI:

Clujul, primul județ din România cu ZERO școli și grădinițe cu toaleta în curte

 

CARANTINĂ în localitățile care depășesc rata de 6 infectări cu COVID19 la mia de locuitori? Clujul a ajuns la 5.04 la mie

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter