Economie

Lipsa investiţiilor de la aeroport naşte situaţii hilare. Aeronave parcate în buruieni - VIDEO

Creşterea traficului, lipsa locurilor de parcare pentru aeronave şi lipsa investiţiilor în infrastructura aeroportuară nasc situaţii care nu fac cinste Aeroportului Internaţional Cluj, considerat al doilea din ţară după Otopeni. Reprezentanţii instituţiei recunosc că din cauza lipsei locurilor de parcare au fost nevoiţi să parcheze aeronave în iarbă. Consiliul Judeţean Cluj, în subordinea căruia se află aeroportul, promite că se va implica şi va investi în modernizarea acestuia.

Joi dimineaţă, ca de altfel în fiecare dimineaţă, pe Aeroportul Internaţional Cluj este forfotă mare. Peste 800 de pasageri aşteaptă îmbarcarea, iar cozile se formează inevitabil.

“Este un moment de vârf al activităţii în aeroport. Având în vedere creşterea traficului a necesitat să amenajăm încă un filtru de control de securitate, urmând ca ulterior să găsim şi alte soluţii tehnice de a extinde această zonă încât să putem face faţă şi pe viitor traficului de pasageri, care estimăm noi va creşte. Urmează faza de studii şi de proiecte pentru a ne dezvolta. Noi în fiecare dimineaţă avem şase aeronave, sunt staţionate peste noapte, destinaţiile sunt Londra, Paris, Dortmund, Munchen, Otopeni şi alternează. Sunt zile în care cea de-a şasea aeronavă nu pleacă spre aceeaşi destinaţie. Numărul de pasageri dimineaţa depăşeşte uneori 800. Sunt zone care devin aglomerate, în special zona de grupare pasageri”, spune Iuliu Pop, director operaţional la Aeroportul Internaţional Cluj.


Preşedintele CJ Cluj Mihai Seplecan recunoaşte că este nevoie de alte condiţii pentru că cele actuale “nu sunt tocmai prielnice pentru pasageri”.

“Sunt foarte mulţi copii care stau în picioare sau la părinţi în braţe şi de aceea dorim să facem la etaj o altă sală de aşteptare pentru ca pasagerii să aibă condiţii cât mai bune când vor trece prin Aeroportul Internaţional Cluj”, spune Seplecan.


Iuliu Pop spune că la acest moment este nevoie de o nouă sală de aşteptare, o nouă poartă de îmbarcare, extinderea platformei de parcare aeronave şi reparaţii la căile de rulare.

“La momentul acesta se poate face această nouă sală de aşteptare, având în vedere gradul destul de mare de aglomerare care se produce şi având în vedere şi creşterea traficului. Ne bucurăm de creşterea traficului, dar în permanenţă trebuie să căutăm soluţii pentru a asigura facilităţi pasagerilor. În zonă se poate urca la etaj unde este o sală în care se pot grupa pasageri pentru aeronave, undeva până la 200 de pasageri. Intenţionăm să facem un acces din zona de grupare după controlul de securitate, să urce şi de acolo o scară interioară sau exterioară, vedem în urma studiilor, pentru poarta de îmbarcare pentru aeronave. Ne confruntăm cu probleme la porţile de îmbarcare la acest moment. Când l-am făcut, terminalul a fost gândit pentru 700 de pasageri pe oră. Noi avem o creştere de 30% care vine peste o creştere de 14% de anul trecut. În doi ani traficul a crescut undeva la 40%”, a mai spus Pop.


“În aceşti doi ani aeroportul nu s-a dezvoltat din acest punct de vedere”, l-a completat Seplecan.

Se mai impune o poartă de îmbarcare, dorim un spaţiu suplimentar. Cu sprijinul Consiliului Judeţean vom încerca să găsim soluţii. Ne putem gândi chiar la posibilitatea ca amenajând terasa să se poată facă îmbarcări de la borduri, cum sunt la aeroporturile mari, cum este la Otopeni. Pentru asta trebuie să construim aici o nouă platformă”, a mai declarat directorul operaţional.


“Acest lucru presupune investiţii mari. Urmează etapizarea şi studiile. Bani din fonduri proprii”, promite Seplecan.

Actuala platformă de rurale a început să cedeze, iar bucăţi de materiale se desprind din ea.


“Creşterea de trafic aduce şi lucruri mai puţin plăcute. Construcţia actualei platforme este din 1968, ea necesită reparaţii, ea este depăşită, încep să apară cedări ale structurii, exfolieri, desprinderi de bucăţi de materiale. Am făcut demersuri pe lângă Consiliul Judeţean şi sperăm că în toamnă să începem să facem reparaţiile în zonele cele mai degradate şi ce ţine de calea de rulare veche a pistei. La momentul acesta au început să apară aglomerări, ar trebui să ne gândim foarte intens la zona de facilităţi terminale pasageri, zona de extindere platforme deoarece suntem foarte încărcaţi pentru că în acest moment suntem la capacitate maximă, s-ar putea să ajungem în situaţia să refuzăm trafic datorită lipsei de locuri de parcare. În sensul acesta ne trebuie extindere platformă de parcare aeronave şi reparaţii la infrastructura veche care în acest moment e în operare, respectiv platformă, căi de rulare şi vechea pistă. Am avut o situaţie când patru elicoptere americane au aterizat la noi pentru alimentare, din cauza condiţiilor nefavorabile nu au putut să plece la Bucureşti şi au rămas peste noapte la Aeroportul Cluj. Ca să putem asigura condiţiile de parcare pentru aeronavele regulate am fost nevoiţi să le parcăm pe iarbă”, a mai spus Pop.

În prezent, de pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj sunt operate 23 de destinaţii regulate spre 11 ţări din Europa şi Orientul Mijlociu, prin intermediul a 4 operatori aerieni. Pentru perioada următoare au fost anunţate lansarea de 2 noi zboruri: spre Dubai (cu Wizz Air din 19 decembrie 2015) şi spre Varşovia (cu LOT Polish Airlines din 2 ianuarie 2016).

Ultimele Stiri
abonare newsletter