Administrație

Apeluri de 9,4 mld. € pentru infrastructură, în 2023, prin Programul Transport. Trenurile metropolitane din Cluj, Iași sau Timișoara, printre priorități

România va beneficia de 9,4 miliarde de euro din fonduri europene pentru infrastructura rutieră și feroviară, prin Programul Transport, în 2023.

Trenurile metropolitane din Cluj, Iași sau Timișoara, printre prioritățile Programului Transporturi. FOTO: Facebook/ CFR Infrastructură Trenurile metropolitane din Cluj, Iași sau Timișoara, printre prioritățile Programului Transporturi. FOTO: Facebook/ CFR Infrastructură

 

 


Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) anunţă, pentru anul 2023, apeluri în valoare de 9,4 miliarde de euro pentru infrastructura de transport, în urma cărora vor fi finalizate lucrări pentru 632 kilometri de drumuri şi 488 kilometri de căi ferate.
 

 


Aproape jumătate din bugetul Programului Transport (4,46 miliarde euro) este destinat construcției de autostrăzi și drumuri expres.

Printre oportunitățile strategice incluse în Programul Transport se numără Autostrada Sibiu-Piteşti, drumul de mare viteză Pitești Craiova, extensia magistralelor de metrou București, complexul feroviar metropolitan București, trenuri metropolitane în Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Timișoara, dezvoltarea și modernizarea porturilor dunărene strategice, precum și a portului Constanța.


Acces la finanțare europeană pentru drumuri și căi ferate

În prima jumătate a acestui an va fi deschis accesul la finanțate europeană pentru proiecte de infrastructură de transport în valoare de 9,4 miliarde de euro, prin Programul Transport 2021 – 2027. Astfel, în perioada martie – iunie 2023 urmează lansarea a 13 apeluri de proiecte destinate investițiilor în infrastructura rutieră și feroviară a României, dar și dezvoltării mobilității sustenabile în nodurile urbane și infrastructurii navale.

„Banii europeni pe care România îi are la dispoziție în acest moment pentru infrastructura de transport reprezintă un buget record de aproape 18 miliarde de euro. Programul Transport are cea mai mare alocare dintre toate programele aferente perioadei 2021 – 2027: sunt 9,62 miliarde de euro pe care îi vom putea investi în autostrăzi, căi ferate, transport urban sau extinderea căilor navigabile, iar apelurile pentru proiecte se vor deschide în cel de-al doilea trimestru al acestui an. Pentru 2023 sunt programate 13 apeluri de proiecte care însumează 9,4 miliarde de euro, alte două apeluri urmând a fi lansate anul viitor. Proiectele pe care le putem finanța din acești bani vor construi un fundament solid pentru redresare economică și dezvoltare pe termen lung, dar și pentru reducerea decalajelor de dezvoltare față de alte state membre ale Uniunii Europene. Fondurile europene reprezintă unica noastră sursă pentru finanțarea marilor proiecte, am beneficiat de ele de 2 exerciții finanțare și astăzi mergem împreună pe autostrada Arad-Timisoara-Lugoj, Autostrada Sebes-Turda și Autostrada Sibiu-Orăștie. Mai departe, oportunitățile pentru acest sector sunt mai multe ca niciodată, iar capacitatea de absorbție și creșterea ritmului de implementare a proiectelor rămâne marea noastră provocare”, a declarat ministrul Marcel Boloș.


Ce se lucrări se vor realiza cu banii europeni?

Rezultatele așteptate în urma implementării Programului Transport sunt:

  • 632 km drumuri noi sau reabilitate;
  • 488 km căi ferate noi sau reabilitate;
  • 223 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare);
  • 3.390 km – lungimea totală a drumurilor dotate cu elemente de siguranță rutieră;
  • 16 gări și halte feroviare noi sau modernizate;
  • 40 trenuri achiziționate;
  • 12 km linii noi de tramvai și metrou;
  • 66 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FC);
  • 150 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FEDR);
  • 70 km căil navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate;
  • 8 conexiuni intermodale noi sau modernizate.

Principalul obiectiv al Programului Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a României, asigurând, în același timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon și transferul spre o mobilitate durabilă și sigură.


Separat de Programul Transport 2021-2027, România beneficiază de investiții strategice importante și prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Resursele financiare alocate sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro și vor acoperi o parte din necesarul total de investiții la nivel național, astfel încât, pentru a le maximiza impactul, aceste resurse vor fi direcționate către acele intervenții capabile să genereze cea mai mare valoare adăugată în conformitate cu strategiile naționale și ale blocului european.

CITEȘTE ȘI:

Cale ferată de mare viteză între Cluj și Budapesta: distanța ar putea fi parcursă în 3 ore! Ministrul ungar al Transporturilor, vizită la Cluj

Ultimele Stiri
abonare newsletter