Administrație

Terminal Cargo la Aeroportul Cluj. 1700 de tone de mărfuri procesate în primele luni din 2022

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca nu are un terminal cargo pentru procesarea mărfurilor, cu toate că în primul trimestru al anului 2022, aeroportul a procesat 1700 tone mărfuri.

sursă foto Facebook Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj

 

Aeroportul Internațional Cluj a solicitat sprijin de la Consiliul Județean în vederea realizării unui centru cargo. 


„S-a susținut faptul că traficul de mărfuri a înregistrat o creștere susținută în ultimii ani, inclusiv în perioada afectată de pandemie. În primul trimestru al anului 2022, Aeroportul a procesat 1700 tone mărfuri (încărcate și descărcate). În prezent, în cadrul infrastructurii Aeroportului nu există un terminal cargo pentru procesarea mărfurilor și coletelor poștale. În ultimii ani au fost primite mai multe solicitări pentru realizarea unui centru cargo care să susțină dezvoltarea activităților logistice și creșterea transportului de mărfuri pe Aeroport. Terenul aflat în perimetrul aeroportului este proprietate județului Cluj”, au declarat reprezentanții Consiliului Județean Cluj.

Consiliul de Administrație al Aeroportului a aprobat în luna august realizarea de către aeroport a procedurii de concesionare a lucrărilor aferente realizării centrului cargo.


„Deși Aeroportul Internațional «Avram Iancu» Cluj are calitatea de entitate contractantă și poate atribui contracte de concesiune de lucrări, este necesar acordul Județului Cluj în calitate de proprietar al terenului pe care urmează a fi edificate construcțiile. Realizarea investiției va contribui la modernizarea Aeroportului, susținând dezvoltarea activităților logistice și creșterea volumului transportului de mărfuri pe Aeroport. Prin realizarea acestei investiții se vor înregistra venituri suplimentare la bugetul județului Cluj, provenite din profitul realizat de către Aeroport”, se arată în proiectul de hotărâre care va fi votat de consilierii județeni.

Planurile, devansate pentru 2040

În urmă cu 5 ani, Aeroportul Internaţional Cluj avea un plan ambițios de a ajunge la 7 milioane de pasageri până în 2030 și derularea unor proiecte mari de investiții, printre care un nou terminal, extinderea pistei și legarea aeroportului de gara CFR.


În proiectul de dezvoltare a Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj în perioada 2017-2030 se estima un trafic aerian de 7,2 milioane de pasageri în anul 2030 şi mai multe obiective care urmează să fie construite.

„Planul de dezvoltare al Aeroportului Internaţional «Avram Iancu» Cluj pentru a atinge 7 milioane de pasageri până în anul 2030 prevede demararea proiectului intermodal, extinderea pistei la 3.500 de metri, extinderea unei platforme de staţionare, construirea unei căi de rulare paralelă cu pista, construirea unui terminal nou de pasageri cu 25 de porţi de îmbarcare, un terminal Cargo pentru transport marfă, cu o capacitate de 50 de tone. Noul terminal de pasageri ar putea fi finalizat în termen de 4 ani", spunea directorul Aeroportului Internațional Cluj, David Ciceo, în 2017.


Între timp a venit pandemia și războiul din Ucraina, iar, aparent, toate aceste investiții au fost puse pe pauză. Acum, orizontul de timp s-a schimbat pentru 2040.

Contract cu dedicație?

Reamintim că în 2019, Consiliul Judeţean Cluj intenționa să achiziţioneze servicii de consultanţă cu privire la analiza juridică a „variantei optime” de realizare a unui terminal cargo la Aeroportul Internaţional „Avram Iancu”.


„Consiliul Judeţean Cluj are în vedere construirea terminalului Cargo prin apelarea parţială la fonduri europene, fie prin depunerea unei aplicaţii de către Aeroport, fie de către Consiliul Judeţean. În lipsa unor analize comparative a alternativelor pe care le are Consiliul Judeţean la dispoziţie, în vederea unei angajări judicioase a fondurilor publice pentru construirea unui terminal de mărfuri, considerăm oportună achiziţia unor servicii de consultanţă cu privire la analiza juridică a variantei optime de realizare a unui terminal Cargo la Aeroport”, arăta la acea dată forul judeţean.

Potrivit caietului de sarcini, serviciile de consultanţă prevedeau prezentarea comparativă a alternativelor legale pe care Consiliul Judeţean/Aeroportul le au la dispoziţie în vederea construirii terminalului de mărfuri (încheierea unui cotract de achiziţie publică de lucrări, încheierea unui cotract de concesiune publică de lucrări, încheierea unui contract de parteneriat public-privat) şi prezentarea etapelor şi termenilor procedurali ce trebuie urmaţi de către Consiliul Judeţean/Aeroport în vederea atribuirii contractelor expuse, cu privire la fiecare tip de contract prezentat.

Ce sare în ochi este faptul că forul judeţean caută o firmă nu cu experienţă în realizarea unui terminal cargo ci una care, de-a lungul timpului, s-a ocupat de elaborarea de strategii de informatizare pentru oraşe.

„La propunerea tehnică, prestatorul va ataşa copie după contractul/contractele de servicii şi după procesul/procesele verbale de prestare a serviciilor de elaborare a unor strategii de informatizare pentru municipii, oraşe şi judeţene”, transmitea la acea dată Consiliul Judeţean.

Valoarea totală a contractului se ridica la suma de 28.500 lei fără TVA.

Date tehnice Terminal Cargo Aeroport

Capacitate manipulare marfă – 50 tone
Suprafaţa – 115.000 mp, inclusiv parcări auto şi construcţii adiacente
Valoare estimată (fără costuri de finanţare)  - 57.853.120 lei fără TVA

Sursa: Proiectul de dezvoltare a Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj în perioada 2017-2030

CITEȘTE ȘI:

Contract cu dedicaţie? Consiliul Judeţean vrea un terminal cargo la aeroport şi caută firmă cu experienţă în informatizarea oraşelor (?!)

Un nou segment de zbor cargo de pe Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj

Blue Air REFUZĂ să spună când va relua zborurile și caută ajutor la aeroporturile din România

Ultimele Stiri
abonare newsletter