Administrație

Pas înainte pentru centura metropolitană. S-a emis avizul Autorității Aeronautice. Boc: „Mai avem două de obținut”

Proiectul centurii metropolitane a Clujului înaintează. Primarul Emil Boc a anunțat că s-a emis avizul de la Autoritatea Aeronautică Română și că mai este nevoie de alte două avize, dintr-un total de 56.

Centura metropolitană a Clujului / Foto: arhivă Centura metropolitană a Clujului / Foto: arhivă

 

 


În total, pentru construcția centurii metropolitane sunt necesare 56 de avize.

 


În prezent mai este nevoie doar de două avize pentru ca proiectul să meargă într-o etapă nouă. Este vorba despre un aviz de la CFR și unul de la Autoritatea Rutieră, spune primarul Emil Boc, într-o emisiune radio:

„Știți câte avize trebuie să aibă centura metropolitană? 56 de avize. (...) Miercuri am primit avizul Autorității Aeronautice Române. Mai sunt două avize de obținut. Unul trebuie de la CFR pentru că trebuie să coreleze proiectul pasajului de la Tăietura Turcului cu centura, ca să fie integrată perfect centura cu pasajul. La pasajul de la Tăietura Turcului se lucrează la faza de implementare a proiectului. Și un alt aviz de la Autoritatea Rutieră.


Finanțarea este prevăzută de către Guvernul României din fondurile europene, secțiunea transport, exercițiu financiar 2021-2027. Sursa de finanțare este acolo, prevăzută. Restul va spune Guvernul dacă va completa și din alte surse de bani pentru că centurile metropolitane nu se fac de către orașe. Ele sunt lucrări ale Guvernului României pentru că trebuie să degreveze zonele de aglomerări urbane. Aceasta este situația”, a anunțat Emil Boc.

De asemenea, primarul a anunțat în cursul lunii iunie că documentația pentru centura metropolitană a Clujului ar putea fi aprobată de Guvern în luna august.


Acordul de mediu, obținut după 2 ani

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Cluj a anunțat că a finalizat procedura de reglementare pentru proiectul de centură metropolitană a municipiului Cluj-Napoca și a emis acordul de mediu, la începutul lunii iulie.

Procedurile de obținere a avizului și a acordului de mediu s-au derulat pe parcursul a 2 ani:


„Agenția pentru Protecția Mediului Cluj informează opinia publică că a finalizat procedura de reglementare pentru proiectul «ETAPA I – DRUM TRANSREGIO FELEAC TR 35– CENTURA METROPOLITANĂ- din cadrul proiectului general DRUM TRANSREGIO FELEAC TR 35» pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca; comuna Florești: satele Florești și Luna de Sus; comuna Gilău: sat Gilău; comuna Baciu: satele Baciu, Suceagu și Popești; comuna Apahida: satele Apahida, Sânnicoară și Subcoastă; comuna Feleacu: sat Feleacu; comuna Căpușu Mare: sat Căpușu Mare, județul Cluj, titular: MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA/ COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE ȘI DRUMURI DIN ROMÂNIA – CNAIR și a emis Acordul de mediu nr. 5 din 28.06.2022

Acordul de mediu prezintă proiectul propus, descrie impactul asupra mediului înconjurător și stabilește condițiile și măsurile care trebuiesc respectate, atât în perioada de construire a proiectului, precum și în faza de operare. Prin programul de monitorizare a factorilor de mediu se va urmări derularea proiectului și modul în care va fi influențată calitatea mediului înconjurător. În perioada de emitere a acordului de mediu, APM Cluj, în colaborare cu beneficiarii proiectului, proiectanții, evaluatorii de mediu și cu consultarea publicului, au elaborat o variantă care să nu aibă impact negativ semnificativ asupra mediului. Procedurile de obținere a avizului și a acordului de mediu s-au derulat pe parcursul a aproximativ 2 ani, în conformitate cu legislația și standardele naționale și europene de mediu, și în acord cu nevoia de dezvoltare urbană a zonei metropolitane Cluj-Napoca”, a anunțat Agenția pentru Protecția Mediului Cluj.

Detalii tehnice ale proiectului

Obiectivele principale ale proiectului sunt impactul strategic - conectivitate și accesibiltate regională și un transport durabil prin sustenabilitate, tranziție verde și schimbări climatice.

Totodată, conform proiectului, centura metropolitană va avea conectivitate cu toate drumurile naționale și județene din zona Clujului și va oferi o accesibilitate optimă către toate zonele și funcțiunile majore urbane și metropolitane, cum ar fi Spitalul Regional de Urgență, Spitalul Pediatric Monobloc de Copii, Aeroport, PUZ cartier Sopor ori Parc Indusrial Tetarom 1 (Baciu).

Ca impact, va reduce congestia în trafic în zona metropolitană a Clujului, va reduce timpul de deplasare cu până la 67% (30 min mai puțin) și va reduce nivelul de poluare.

Centura Metropolitană este în lungime de 42,13 km, bretelele nodurilor rutiere măsoară 26,62 km, iar drumurile de legătură 32,33 km, în total fiind proiectați 101,08 km. De asemenea, centura va avea două benzi pe sens. Viteza cu care se va putea circula este de 60/80/100 km/h. Pe drumurile de legătură se va putea circula cu o viteză între 40 și 80 de km/h.

Totodată, centura metropolitană va dispune de 20 de noduri cu profil denivelat, 156 de structuri (poduri/pasaje/viaducte) în lungime de 22,7 km și 4 tuneluri de 1620 m. Ca și dotări, va avea două parcări de scurtă durată.

Centura Metropolitană, proiect strategic al Clujului

Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, a declarat în cadrul dezbaterii publice din luna aprilie 2022 că centura metropolitană reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte ale Clujului și că aceasta va aduce o serie de beneficii întregii zone.

„Este o dezbatere în urma căreia cred că vom putea găsi cele mai bune soluții pentru centura metropolitană legate de protecția mediului și de tot ceea ce ține de această componentă. Azi avem în discuție unul dintre proiectele prioritare și stretegice pentru municipiul Cluj-Napoca și zona metropolitană. Odată cu realizarea acestei centuri metropolitane, cu siguranță că partea de mobilitate va fi mult mai bună și cred cu tărie că realizarea centurii va aduce și va avea un efect extraordinar și în reducerea poluării și în crearea unui microsistem și un ecosistem favorabil pentru dezvoltarea ulterioară.

Mult a fost, puțin mai este, am început în anul 2018 această centură metropolitană și acest proiect, am trecut prin foarte multe etape, consultări. Cred că va fi la final un proiect cu care ne vom putea lăuda și un proiect de bune practici la nivelul României. Avem și o mică întârziere, adusă de complexitatea proiectului, de exemplu pistele de biciclete au fost un element care a fost adăugat pe parcurs”, a declarat viceprimarul Tarcea.

CITEȘTE ȘI:

Ce se mai întâmplă cu centura metropolitană? Boc: „În august sperăm că va fi aprobată în Guvern”

Boc: „Drulă ne-a scos centura metropolitană din PNRR! E direct răspunzător” / Drulă: „E o administrație incapabilă care caută țapi ispășitori”

abonare newsletter