Actualitate

„Reinvent HoReCa” aduce la Cluj cei mai buni specialiști din țară. Caută soluții pentru reinventarea sectorului, lovit de pandemia de COVID19.

Reinvent HoReCA își propune să găsească soluții pentru ca acest sector să funcționeze chiar și în pandemie. Evenimentul mult așteptat vine și la Cluj.

 

 


Un eveniment neobișnuit vine la Cluj „Reinvent HoReCa”, care își propune o reinventarea a acestui sector care a fost extrem de lovit în ultimele 11 luni. La eveniment vor participa specialiști din domeniul hotelier, al restaurantelor, bucătari sau chiar oameni specializați pe măsurile sanitare. Evenimentul va avea loc pe 25 februarie în mediul online.

 


monitorulcj.ro a vorbit cu cei cinci invitați: organizatoarea evenimentulu Hajnal Komos, bucătarul chef Cezar Munteanu, directorul hotelului Hampton by Hilton Torjai Zsolt, reprezentantul Ecolab Cătălin Mihăiescu și președintele FIHR Călin Ile.

Reinvent HoReCa- pandemia nu ne învinge!

Hajnal Komos este organizatoarea acestui eveniment, care are ca și scop o reinventarea domeniului HoReCa, în așa fel încât antreprenorii și angajații din acest domeniu să reînceapă activitatea.


 Ce v-a motivat să organizați un astfel de eveniment?
„Criza în care se află industria ospitalității și pandemia COVID sunt motivele care au stat la baza ideii de a organiza un webinar hybrid în transmisie online, accesibilă oricui. Am ales să ne adresăm celor care lucrează în ospitalitate, celor care colaborează cu industria noastră și, nu în ultimul rând, clienților noștri. Este timpul să vorbim în Cluj și centrul Transilvaniei despre provocările pandemiei într-o abordare profesională, despre reinventarea și relansarea în și post pandemie, invitând specialiști atât din București, cât și din județele Cluj, Bihor, Sălaj, Bistrița, Mureș și Alba”, a declarat pentru monitorulcj.ro Hajnal Komos.

Ce credeți că veți realiza în urma evenimentului, care e obiectivul?
„Dorim să readucem subiectul HoReCa în atenția tuturor, atât din perspectiva profesională, cât și cea a industriei. Turismul nu o să mai fie niciodată la fel, iar împreuna cu invitații vom cauta răspunsul pentru viitorul ospitalitații, despre cum și ce schimbăm, cum ne reinventăm pentru relansarea industriei. Dorim să oferim o plaformă de comunicare și dialog atunci când vine vorba de HoReCa în raport cu autoritățile, presa și ONG-urile profesionale. Doar în acest fel avem șanse de a promova profesionalismul, de a participa la decizii în administrații locale sau regionale, și de a recâștiga încrederea consumatorilor”, a spus organizatoarea.

 La ce trebuie să fim mai atenți pe viitor, ca să nu punem industria HoReCa, din nou, la risc?
„HoReCa în viitor este funcțional doar dacă există și un protocol de siguranță sanitară implementat. Iar respectarea acestor reguli ține atât de operator, cât și de clienții acestuia, iar acest respect reciproc permite să reducem expunerea la riscuri. HoReCa este și o ramură care să promoveze economia locală, de la turismul sustenabil până la implementarea de concepte moderne, de exemplu farm-to-table. Viitorul industriei HoReCa este în mâna comunităților locale, prin participarea activă la dialog și acțiuni comune, astfel încât atunci când apare o criză, gestionarea acesteia să devină mult mai eficientă” a spus  Hajnal Komos.


Chef Cezar Munteanu, despre reinventarea bucătăriei în pandemie

Cezar Munteanu este invitatul VIP al evenimentului, el fiind unul dintre cei mai buni bucătari din România. Chef-ul este de părere că bucătăria nu s-a schimbat ci obiceiul de consum.

Cum s-a schimbat bucătăria în pandemie, având în vedere că restaurantele au fost nevoite să se închidă?
„Bucătăria nu s-a schimbat, dar s-au schimbat obiceiurile de consum. Este o criză, nu aș putea să definesc care. Cred că este una de încredere mai degrabă, reflectată în afacerile celor ce oferă servicii. Foarte multă lume s-a reprofilat pe gătitul acasă sau între prietenii, într-un cadru, din ce în ce mai restrâns. Probabil că sunt companii care fac studii pe comportamentul oamenilor în pandemie și le vom afla la un moment dat. Până atunci, restaurantele se transformă în terase”, a declarat pentru monitorulcj.ro Cezar Munteanu.

Care e diferența dintre prepararea felurilor de mâncare pentru un client care vine să ia masa în  restaurant și un client care comandă acasă?
Dacă ești un profesionist în adevaratul sens al cuvantului, nu ai cum să nu realizezi că ceea ce pui tu în pachet, ajunge depreciat în proporție de 15-20% sau chiar 25%. Și nu mă refer că îți mănâncă din mâncare livratorul, nu! Olfactiv, una este când pui pătrunjelul într-o farfurie care v-a fi servită imediat, și una e să îl pui într-o caserolă care se v-a plimba încă jumătate de ceas sau chiar 45 de minute prin trafic și înca 2 minute în microunde.


Nu ne batem joc nici de ingrediente, dar mai ales de cei ce își doresc experiența noastră. Sunt restaurante care riscă să își piardă din reputație, chiar din cauza acestui delivery. Trebuie pus în balanță foarte mulți factori atunci când te apuci să spui delivery", a adăugat Cezar Munteanu.

Președintele FIHR, despre cum a afectat pandemia industria hotelieră

La eveniment va veni și președintele Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR) Călin Ile, care este ferm că industria HoReCa își va reveni.

Cum s-a adaptat domeniul hotelier în pandemie? Având în vedere situația epidemiologică, care este mereu schimbătoare și fluxul mare de cazări a persoanelor nevoite să se carantineze.

„Sunt 11 luni de când industria hotelieră se zbate în a trece cu prejudicii cât mai mici peste această criză sanitară și economică. Adaptarea a fost una brutală, deoarece pandemia a venit ca un tsunami pentru sectorul turism, și a parcurs mai multe faze: de șoc, de reacție rapidă, de conștientizare că nu se poate fără ajutorul autoriăților și ultima de disperare.  

Carantinarea nu a adus o piață semnificativă pe care să putem conta. Nu a putut compensa pierderea imensă reprezentată de turismul de business, de city break, de evenimente, sau de grupurile de leisure internaționale și naționale”, a declarat pentru monitorulcj.ro Călin Ile.

Pe scurt, cum s-a reinventat această industrie?

„Industria își va reveni și o va face sigur într-o altă formă decât era înainte de pandemie.

Respectarea regulilor și protocoalelor sanitare va deveni obligatorie, vor deveni standarde în industria hoteliera Turismul sustenabil va crește ca importanță, lumea va căuta destinații sigure, neaglomerate, și care nu implică riscuri pentru călător.

Digitalizarea va pătrunde și mai mult în viața hotelierilor de la primul momemt al călătoriei și până la ultimul.

Aș spune însă că acest proces de reinventare este abia la început, deci nu putem folosi timpul trecut sub nicio formă. Va dura cel puțin până în 2024-2025, și abia atunci vom putea spune că ne-am reinventat”,a declarat pentru moniorulcj.ro Călin Ile.

Poate HoReCa funcționa în perioada pandemiei?

La acest eveniment va participa și Cătălin Mihăiescu de la firma Ecolab, care este lider global, în furnizarea de servicii și tehnologii în domeniul igienei. Cătălin Mihăiescu susține că se pot desfășura activitățile, doar dacă măsurile de siguranță sunt păstrate.

Ce măsuri a impementat industria HoReCa pentru a păstra siguranța clienților și a angajaților?

„Ecolab a ajutat în mod constant prin pregătirea redeschiderii segmentului cu training-uri personalizate pe fiecare tip de unitate din HoReCa, cu planuri de igienă și dezinfectare pentru cele mai frecvente atinse suprafețe din fiecare locație,iar cei mai mulți clienți ai noștri au implementat soluțiile propuse. De asemenea, specialiștii noștri, împreuna cu managementul din unitatile HoReCa, au pregătit personalul propriu al acestora, pentru a crea un mediu sigur pentru consumatori”, a declarat pentru monitorulcj.ro Cătălin Mihăiescu.

Cum pot fi acestea îmbunătățite pe viitor?

„Ceea ce pot face unitățile HoReCa mai bine în viitor este să se asigure că produsele folosite de angajați și clienți, mă refer la dezinfectanți aici, să fie virucizi, să acționeze rapid (15-30 secunde), să fie testați împotriva virușilor și eventual să protejeze mâinile utilizatorilor prin ingrediente suplimentare”, a spus Cătălin Mihăiescu.

Cât de afectat a fost acest sector de schimbările din pandemie?

„Sectorul HoReCa a fost unul din cele mai afectate din toate industriile și împreună cu acest segment de piață toți furnizorii lor au fost la fel de afectați. 

Estimarea mea este că unitățile din orașe, în special orașele mari, au avut mai mult de suferit pentru că turismul de business a fost blocat în proporție de aproximativ 90% de laînceput de Martie 2020 și până în prezent”, a afrimat

Hotelul Hampton by Hilton vrea reinventarea afacerii

Torjai Zsolt este directorul hotelului Hampton by Hilton și este un alt invitat la acest eveniment care își propune reinventarea sectorului.

Cum s-a adaptat hotelul Hampton by Hilton la restricțiile din pandemie și la pretențiile clienților?

„Cea mai importantă măsură este implementarea programului Hilton CleanStay. Acesta este noul standard care definește curățenia și siguranța epidemiologică a clienților și a angajaților din toate hotelurile operate sub sigla Hilton din întreaga lume. Ne mândrim cu un grad de implementare de 100% a programului, ceea ce înseamnă că un client odată intrat în hotelul nostru va întâlni în toate punctele critice și cu risc de infectare următoarele măsuri: camera dezinfectate cu soluții speciale, lifturile sunt doar de două persoane, materiale de informare cu privire la infectarea COVID-19, dezinfectanți în toate locurile din hotel

Din punct de vedere al sigurantei si curățeniei din hotel, tot aici doresc sa mentionez si faptul că de la declanșarea pandemiei suntem printre puținele unități de cazare în care niciun membru al echipei nu a fost depistat pozitiv cu COVID-19”, a declarat pentru monitorucj.ro Torjai Zsolt.

Cum s-au desfășurat cazările în cazul persoanelor carantinate?

„Nu am avut foarte multe cazuri de persoane carantinate, dar cei care au fost în această situație au fost tratați cu măsuri de siguranță sporite, au servit mâncarea în recipiente de unică folosință livrate în fața ușii, lenjeria din camere a fost schimbată urmând niște protocoale stricte în vederea evitării unei posibile contaminări. Totuși aici trebuie să vă menționez și faptul că nici o persoană cazată în hotel, chiar dacă a trebuit să fie carantinată, nu a fost diagnosticată pozitiv cu Covid-19”, a spus directorul hotelului.

Articol realizat de Georgiana Iuzic și Carmen Lucuț.

CITEȘTE ȘI:

Ping-pong cu restaurantele: „Te-am deschis! Te-am închis!”. Patronii HoReCa, exasperați de cum se calculează incidența cazurilor de COVID-19

abonare newsletter