Actualitate

O soluție mult așteptată va fi implementată pe o autostradă din țară. Cum riscă România să piardă toată finanțarea europeană?

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) s-a decis, în sfârșit, să asculte de cerințele specialiștilor pe o autostradă din România.

O soluție mult așteptată va fi implementată pe o autostradă din țară. Cum riscă România să piardă toată finanțarea europeană din cauza întârzierilor masive? O soluție mult așteptată va fi implementată pe o autostradă din țară. Cum riscă România să piardă toată finanțarea europeană din cauza întârzierilor masive?

„După 6 ani de tergiversări, bâlbe, minciuni și fugă de responsabilitate, CNAIR decide să facă fix ceea ce am cerut noi și specialiștii în tot acest timp: construirea celebrelor tuneluri «pentru urși» de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, impuse de acordul de mediu revizuit”, transmit reprezentanții Asociației Pro Infrastructură (API).

Tunelurile forate, o soluție întârziată? Cum riscă românii să piardă banii europeni?

În data de 14 aprilie, la întâlnirea solicitată de CNAIR cu experții de mediu de la World Wide Fund (WWF) România, Asociația Zarand, compania EPC și cu Asociația Pro Infrastructură, directorul general al CNAIR, Mariana Ioniță, a confirmat că tunelurile forate sunt unica soluție fezabilă pe traseul Margina-Holdea.


Din păcate, spun cei de la API, soluția vine foarte târziu, astfel încât România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe întreaga Autostradă Lugoj – Deva! Traficul trebuie deschis până la finalul anului 2023, ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj – Deva functional. În caz contrar, pot fi ceruți sute de milioane de euro înapoi.

Ce trebuie să facă CNAIR pentru a evita dezastrul financiar?

Mai întâi, este nevoie să completeze licitația lansată în iulie 2019 cu forajele suplimentare din contractul semnat recent și să răspundă profesionist la clarificările cerute de ofertanți.


Apoi, este nevoie să ceară expres constructorilor să execute autostrada în sistem semi-profil, astfel încât șansele ca în 2023 să fie finalizat măcar un sens de circulație să fie sporite.

Totodată, trebuie începute urgent negocierile la Bruxelles pentru a găsi soluții birocratice de a asigura atât decontarea tunelurilor din fonduri nerambursabile, cât mai ales evitarea „corecțiilor financiare-mamut”.


Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură solicită Marianei Ioniță să prezinte public un calendar fezabil de acțiuni concrete de implementare și să permită accesul API ca observator independent în tot acest proces, așa cum directorul CNAIR a promis.

CITEȘTE ȘI:


Lotul 4 Lugoj – Deva, deschis circulației! 22 de km noi de autostradă date în folosință pe A1

 

Clujul ar putea fi legat la Autostrada Transilvania anul viitor. Boc: „Ar ajuta foarte mult mobilitatea urbană”

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter