monitorulcj.ro Menu

Educație

UPDATE: Ministerul Educației, acuzat că a rezolvat greșit un subiect la Evaluarea Națională. Petiție pentru recorectarea lucrărilor la matematică

Un exercițiu ambiguu, cu o diagramă, la proba de matematică din cadrul examenului de Evaluare Națională de miercuri a indus în eroare zeci de mii de elevi.

Ministerul Educației, acuzat că a rezolvat greșit un subiect la Evaluarea Națională. Petiție pentru recorectarea lucrărilor la matematică

În timp ce Ministerul Educației spune că răspunsul corect este 3, foarte mulți elevi și părinți spun că de fapt răspunsul corect este 8. În galeria foto, puteți vedea diagrama a cărei rezolvare a stârnit un val de reacții.

Nemulțumirea este atât de mare încât a fost creată o petiție online. Numărul de semnături crește de la un minut la altul. În aproximativ o oră, petiția a adunat deja aproape 16.000 de semnături. Textul petiției este scurt și la obiect: se cere reevaluarea tuturor lucrărilor. “Datorită faptului că MEN a derutat elevii la subiectul I exercițiul 6 prin diagrama reprezentată greșit, propunem o reevaluare a tuturor lucrărilor din sesiunea iunie 2016, astfel încât ambele variante (3 și 8 elevi) să fie punctate ca fiind corecte”, arată textul petiției.

Părinții elevilor din Cluj spun că nu este normal să le dea copiilor un subiect atât de ambiguu, cât despre diagramă consideră că este greșită. “Fiica mea a terminat cu 9,94, deci e un elev foarte bun și a buctat-o la chestia asta. De fapt, jumate din clasa ei a fost afectată de acest subiect. Este o clasă de elită din Avram Iancu, dar subiectul ăsta i-a dat peste cap pentru că e foarte evaziv. Și eu și soția și sora mai mare a fetei mele și colegii ei din clasa a XII-a am dat toți răspunsul 8, când de fapt răspunsul ar fi 3. Dar este foarte interpretabil”, este de părere tatăl unei eleve din Cluj-Napoca, bărbatul dorind să își păstreze anonimatul.

Tatăl elevei a explicat cum au înțeles mare parte din copii și părinți că trebuie rezolvat subiectul: “Punctul negru reprezintă numărul elevilor și mergi pe numărul elevilor până unde vezi că bate coloana la numărul 5 și spui că răspunsul corect este 8. Dar, de fapt nu ar fi așa. Trebuia să vezi altfel logica: notele de la 1 la 10 sunt în dreapta și în sus e ceva. Dar întrebarea mea este de ce nu este și în sus până la 10? O diagramă se face normal cu axa OX OY de același fel. Nu poți face una mai scurtă și una mai lungă”.

La Cluj, conducerea Inspectoratului Școlar Județean afirmă că nu a primit nicio sesizare scrisă din partea părinților și elevilor. În opinia șefului ISJ Cluj, o problemă dacă nu este scrisă nu există. “Noi nu avem nimic scris în privința aceasta. Discuții au fost și sunt întotdeauna pe subiecte, dar de aici și până la o interpretare greșită este un drum”, a spus Valentin Cuibus, inspectorul școlar general. El ridică din umeri când este întrebat ce se va întâmpla dacă se dovedește că este corectă varianta elevilor și părinților și nu cea a Ministerului. “Deocamdată nu știm dacă este sau nu o eroare. Este doar părerea unora față de părerea altora. Comisia Națională va stabili dacă se dovedește că este real ce spun elevii și părinții”, a precizat Cuibus. Șeful ISJ Cluj a pasat problema către Comisia Națională când a fost întrebat ce se întâmplă dacă se dovedește că a greșit Ministerul. “Acest lucru trebuie să îl discutați cu Comisia Națională. Ei sunt singurii care pot să ia vreo măsură în direcția aceasta”, a replicat Cuibus.

Ce spune Ministerul Educaţiei?

“Itemul este complet formulat, enunţul este clar, fără ambiguităţi şi permite un singur răspuns corect. Acesta conţine toate elementele necesare unui răspuns corect şi se referă la o diagramă care a mai fost prezentată în subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare. Tipul de diagramă în discuţie este inclus în modelul de subiect pentru Evaluarea naţională. Itemul  conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor). Răspunsul corect, din punct de vedere matematic, la acest item este cel prevăzut în baremul de evaluare şi de notare”, arată cei din Ministerul Educaţiei.

În județul Cluj, la proba la matematică au fost înscriși 4102 elevi și au fost prezenți 4034. Nu au fost înregistrate incidente.