Educație

Proiect controversat al Inspectoratului Școlar Cluj pentru orientarea în carieră a elevilor, retras din cauza valului de critici apărut în spațiul public

Un proiect-pilot anunțat de Inspectoratul Școlar Cluj de „scanare” a palmelor elevilor pentru stabilirea profilului de orientare în carieră nu va fi promovat în școli, după ce demersul a fost criticat de reprezentanții UBB și a stârnit controverse în spațiul public.

Inspectorul general ISJ Cluj, Marinela Marc, testează aparatul de „scanare” a mâinilor, dedicat stabilirii profilului de orientare în carieră a elevilor/Foto: Edupedu.ro/ TVR Cluj Inspectorul general ISJ Cluj, Marinela Marc, testează aparatul de „scanare” a mâinilor, dedicat stabilirii profilului de orientare în carieră a elevilor/Foto: Edupedu.ro/ TVR Cluj

 

 


Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) anunța recent într-o conferință de presă implementarea unui proiect-pilot, derulat în parteneriat cu Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, din cadrul Universității „Babeș–Bolyai” Cluj–Napoca și Clubul Lions, privind orientarea în carieră a elevilor de liceu.

 


Mai exact, proiectul „Încotro?Eu” se adresează elevilor de liceu din unitățile de învățământ preuniversitar, din județul Cluj și urma să se desfășoare în perioada ianuarie-iunie 2024.

Implementarea acestui program presupune dezvoltarea unor servicii integrate de consiliere și orientare vocațională pentru elevii de liceu, prin intermediul tehnologiilor recente, softul modern MindMi, care permite generarea de profiluri psihologice, bazate pe măsurarea răspunsului electrodermal, constând într-o scanare rapidă a feței și a mâinilor.


Astfel, prin intermediul unui soft de scanare a mâinilor, „elevii vor fi conștienți de propriile lor capacități și limite, putând astfel să aleagă realist viitoarea carieră”, se arată în informarea emisă de ISJ Cluj. 

Proiectul de stabilire a abilităților native ale elevilor, o „greșeală”

Proiectul a fost contestat de reprezentanții Universității Babeș-Bolyai (UBB) și ai Facultății de Psihologie și Științele Educației, care au declarat că nu sunt parteneri în proiect, după cum au fost prezentați de inspectorul școlar general din Cluj. Mai mult, instrumentul prezentat pentru derularea acestui proiect nu este unul acreditat și validat de experți în psihologie, la nivel național sau internațional.


Rectorul Universității Babeș-Bolyai, profesorul Daniel David, a apreciat desfășurarea acestui proiect-pilot drept „o greșeală”. Printre motivele invocate de el: faptul că instrumentul folosit „nu știu să fie printre instrumentele acreditate de către Colegiul Psihologilor din România” sau la nivel internațional. 

„Măcar în sistemul public, ar trebui să folosim teste și probe psihologice validate și acreditate de Colegiul Psihologilor din România, pentru că este vorba și despre copii, și despre sistemul public”, a declarat rectorul UBB, Daniel David, care este și președinte al Asociației Psihologilor din România, potrivit Edupedu.ro


Inițial, proiectul a fost prezentat drept un parteneriat între ISJ, o organizație numită Genesis Lions Club și UBB Cluj. 

Într-un interviu acordat TVR Cluj, Marinela Marc, Inspectorul general ISJ Cluj declara că prin intermediul proiectului-pilot ce urmărește scanarea mâinilor unui număr de 100 de elevi din Cluj, cu ajutorul unui aparat special „se va realiza un profil psihologic al tânărului la care el va avea acces și în urma căruia sperăm să își realizeze un plan de carieră mult mai bine fundamentat decât pe informații aleatorii și, poate, care nu corespunde aptitudinilor și posibilităților reale de a performa într-o anume meserie”.

Cazul a provocat un val de critici în spațiul public, amintind de un alt proiect controversat anunțat în vara anului 2021 de ISJ Galați, privind urmarea unui curs de numerologie de către cadrele didactice în vederea stabilirii unei conexiuni mai bune cu nevoile elevilor, proiect la care s-a renunțat ulterior. 

Proiectul „Încotro?Eu?” tras „pe linie moartă”

Proiectul controversat anunțat de ISJ Cluj a provocat un val de critici, în contextul în care Inspectoratul Școlar Județean Cluj a plătit 2.500 de euro pe un aparat care orientează elevii în carieră prin „citirea palmei”.

Joi seară, reprezentanții IȘJ Cluj anunțau, prin intermediul unui comunicat de presă, proiectul-pilot de „scanare” a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră nu va fi promovat în școli, după ce reprezentanții Universității Babeș-Bolyai au spus că instrumentul folosit nu este acreditat.

„În contextul informațiilor vehiculate în spațiul public, referitoare la prezentarea, în cadrul unei Conferinței de presă, din 23 ianuarie 2024 a Proiectului pilot, de orientare vocațională, „ÎNCOTRO? EU” conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj anunță public faptul că această inițiativă nu va fi promovată la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, până la momentul clarificării tuturor aspectelor care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate”, potrivit unei informări emise de ISJ Cluj. 

Proiectul de „citire a palmelor” dedicat elevilor, criticat în spațiul online de clujeni, a rezistat doar câteva zile, fiind retras de inspectoratul școlar clujean, astfel încât elevii trebuie în continuare să depună eforturi în procesul de învățare pentru a-și dezvolta aptitudinile, necesare pentru urmarea unei facultăți și a inserției pe piața muncii.  

 Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Provocările învățământului în Cluj: Elevii se angajează din lipsa banilor, ceea ce duce la abandonul școlar

abonare newsletter