monitorulcj.ro Menu

Cuvintul Evangheliei

            Inceputul propovaduirii Domnului Hristos                                Matei 4, 12 - 17„Si auzind Iisus ca Ioan a fost intemnitat, a plecat in Galileea. Si parasind Nazaretul, a venit si a locuit in Capernaum, linga mare, in hotarele lui Zabulon si ale lui Neftalim, ca sa se implineasca ce s’a spus prin Isaia proorocul care zice: Pamintul lui Zabulon si pamintul lui Neftalim, spre calea marii, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; poporul ce statea in intuneric a vazut lumina mare, si celor ce sedeau in latura si in umbra mortii lumina le-a rasarit. De atunci a inceput Iisus sa propovaduiasca si sa zica: Pocaiti-va, caci s-a apropiat imparatia cerurilor!“                                                              ***Dupa ce a parasit Nazaretul, Iisus s-a stabilit in Capernaum, pe tarmul Lacul Ghenizaret sau al Marii Galileii. Aici i-a chemat pe cei dintii ucenici – cele doua perechi de frati: Andrei si Petru, fiii lui Iona, Iacov si Ioan, fiii lui Zevedeu, care erau pescari. Tot aici s-au intimplat cele mai multe minuni pe care Domnul Hristos le-a savirsit in Galileea. Sa amintim numai pescuirea minunata sau potolirea furtunii pe mare, despre care vorbeste Sf. Ev. Luca in cap. 8 al Evangheliei sale.     Prin cuvintele si prin faptele sale Domnul Hristos a devenit „lumina neamurilor“, cum a proorocit Isaia proorocul: „Spre legamint Te-am dat unui neam si neamurilor spre luminare, ca sa fii spre mintuire pin’ la marginea pamintului“. (Is 49, 6).     In Vechiul Testament „lumina“ era imaginea mintuirii si a Mintuitorului. Acesta nu era insa numit. A trebuit sa vina „plinirea vremii“ Noului Testament pentru ca „lumina“ sa se numeasca Hristos: „Eu sint Lumina lumii“ (In 8, 12; 9, 5).     Ar trebui sa legam inceputul propovaduirii Domnului, cu intimpinarea pe care i-a facut-o la templu Dreptul Simeon, prin cintarea „Acum slobozeste“ care este o referinta clara la Isaia 49, 6:     „Acum slobozeste in pace pe robul Tau, Stapine, dupa cuvintul Tau (spus lui mai inainte), ca vazura ochii mei mintuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor, Lumina spre descoperire neamurilor si slava poporului Tau Israel“ (Lc 2, 29-32).     Dreptul Simeon, „plin de Duh Sfint“, a vazut inceputa in Iisus mintuirea lumii. Prin aceasta el este primul martor al lui Iisus ca Dumnezeu si Mintuitor, nu numai al lui Israel, ci si al neamurilor. Este aici o nuanta care se impune atentiei: Dreptul Simeon a vazut in Pruncul pe care L-a luat in brate „mintuirea gatita de Dumnezeu“ nu tuturor popoarelor, ci „inaintea fetei tuturor popoarelor“, caci nu toti oamenii il vor primi ca Mintuitor, dar toate popoarele vor sti de aceasta mintuire, caci ea se va arata in fata tuturor. In sensul acesta, Hristos va fi „lumina spre descoperire neamurilor“, pentru ca toate se vor face mai cunoscute unele altora, datorita unirii cu Hristos.     Deoarece vine din Israel, „lumina spre descoperire neamurilor“ se face pentru acest popor „slava“. Religia lui Israel este scoasa din conditia de religie printre altele si Iahve din conditia de Dumnezeu printre altii, cu care era mereu pus in competitie. Iisus Hristos urma sa invete pe oameni religia unica, aceea valabila pentru toti, absoluta, pentru ca Dumnezeu este absolut, unul singur, pentru toata lumea (Is 43, 10-13).

comments powered by Disqus