Administrație

Drumul Expres de la Cluj la Dej, „repus pe tapet” în an electoral. Studiul de fezabilitate a fost scos din nou la licitație.

Proiect promis încă din 2018, drumul expres dintre Cluj-Napoca și Dej revine în discuție în an electoral. CNAIR a scos din nou la licitație contractul pentru studiu de fezabilitate.

Drumul Expres de la Cluj la Dej, „repus pe tapet” în an electoral. FOTO: Arhivă monitorulcj.ro Drumul Expres de la Cluj la Dej, „repus pe tapet” în an electoral. FOTO: Arhivă monitorulcj.ro

 

 


Drumul expres Cluj-Dej, așteptat de clujeni de ani de zile, este tot la etapa elaborării studiului de fezabilitate. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a relansat, miercuri, licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate necesar construirii Drumului Expres Cluj - Dej. 

 


CNAIR anunța recent că a transmis Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) documentația necesară atribuirii contractelor pentru elaborarea studiului de fezabilitate necesar construirii Drumului Expres Cluj-Dej, respectiv a Drumului de mare viteză Caransebeș-Lugoj.

Este vorba despre un contract cu valoarea cuprinsă între 28 milioane și 33 milioane de lei (5,6 milioane - 6,6 milioane de euro), finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport (PT) 2021-2027. Durata contractului este de 21 de luni, din care 18 luni pentru elaborarea studiilor de fezabilitate. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 2 aprilie 2024, iar criteriul de atribuire îl reprezintă cel mai bun raport calitate-preț.


Proiect promis din 2018, „scos de la naftalină” în an electoral

Promis din 2018, proiectul drumulului expres Cluj-Dej a avut parte de-a lungul anilor de câteva licitații anunțate și lansate pentru aceleași studii de fezabilitate, nereușind să depășească însă etapa licitațiilor.  În iunie 2021 era lansată licitația pentru proiectul drumului expres Cluj – Dej, iar durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate a drumului de circa 75 de km era estimată la 18 luni.

Însă, proiectul nu s-a concretizat, motiv pentru care în ianuarie 2023 CNAIR anunța încă o licitație pentru studiul de fezabilitate. Procedura a fost anulată însă în 2023, pe motiv de abateri grave.


Proiectul drumului de mare viteză Cluj-Dej are menirea de a asigura o rețea de transport rutier sigură și operațională, care să contribuie la reducerea numărului de accidente rutiere și la reducerea timpilor de călătorie.

Din cauza tergiversărilor și birocrației administrative, proiectul drumului expres care va conecta municipiul Cluj-Napoca de Dej are șanse să se concretizeze abia din 2026, având în vedere durata de 21 de luni (aproape doi ani de zile!) a contractelor, din care doar 18 luni sunt destinate proiectării.


Planul era ca drumul expres, inclus în Masterplanul General de Transport, să continue spre Bistrița și spre Baia Mare, bifurcându-se de la Dej.

Acord  pentru realizarea drumului expres

În urmă cu doi ani, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Marius Mînzat semna, la Bistriţa, Acordul de colaborare între Consiliul Judeţean Cluj şi Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud, respectiv municipiul Bistriţa şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru realizarea obiectivului de investiţii „Drum Expres Cluj – Dej – Bistriţa”. Acesta este format din 2 sectoare: DE Dej – Bistriţa, parte a aliniamentului „Autostrăzii Nordului” Vama Oar - Satu Mare - Baia Mare - Dej - Bistriţa - Vatra Dornei - Suceava, şi DE Cluj - Dej.

„Odată realizat, drumul va contribui la dezvoltarea întregii regiuni de nord a Transilvaniei, motiv pentru care vom acorda tot sprijinul necesar derulării acestei investiţii de o importanţă strategică pentru întreaga zonă”, a spus Alin Tişe, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj.

Drumul expres Cluj – Dej – Bistriţa este format din două sectoare de drum, respectiv drumul expres Dej – Bistriţa, ca parte a aliniamentului „Autostrăzii Nordului” Vama Oar - Satu Mare - Baia Mare - Dej - Bistriţa - Vatra Dornei - Suceava, şi sectorul independent de drum expres Cluj – Dej.

Conform CNAIR, într-o primă etapă va fi realizată proiectarea, constând în întocmirea studiului de fezabilitate, urmând ca, în cea de-a două etapă să fie realizat efectiv drumul expres, cu sprijinul celor două consilii judeţene partenere şi al municipalităţii bistriţene.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Peste 800 de km de drum expres din România, cu contracte de execuție. Secțiunea de 15 km dintre Chețani și Câmpia Turzii, deschisă circulației la început de decembrie

abonare newsletter