Administrație

Se poate locui lângă Aeroportul Internațional Cluj? Mai puține zboruri de noapte, mai puțin zgomot

În ciuda creșterii constante a traficului aerian pe Aeroportul Internațional Cluj, autoritățile spun că se respectă standardele de zgomot.

Avion care aterizează pe Aeroportul Internațional Cluj. Foto: Facebook  Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj Avion care aterizează pe Aeroportul Internațional Cluj. Foto: Facebook Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj

 

Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj-Napoca îşi face planurile în perspectiva creşterii considerabile a traficului aerian în următorii ani, iar pentru aceasta trebuie să aibă în calcul şi problemele generate de zgomotul aeroportuar.


Cum reducem poluarea fonică

La fiecare 4-5 ani, reprezentanţii aeroportului clujean pregătesc un set de măsuri administrative, în special de organizare a traficului aerian, care să permită reducerea sau limitarea numărului de persoane expuse la zgomot, având în vedere că Aeroportul Internaţional Avram Iancu este amplasat la 9 kilometri est faţă de municipiul Cluj-Napoca. Vorbim de harta strategică de zgomot pentru aeroport, document care stabilește principalele măsuri care trebuie luate pentru reducerea poluării fonice.

CITEȘTE ȘI: Se mută Aeroportul Cluj...? David Ciceo, despre poluarea fonică: „Pista rezolvă problema!”

În raportul privind procesul de cartare a zgomotului în vederea realizării hărților strategice de zgomot, precum și sursa acestora se precizează faptul că „la această data, toate măsurile de reducere a zgomotului recomandate în planul de acțiune, care țin de competența Aeroportului Internațional «Avram Iancu» Cluj, au fost implementate”.


Mutarea tuturor zborurilor de noapte în timpul zilei nu e posibilă

Planul de măsuri prevede, printre altele, menținerea la „minimum posibil a numărului de zboruri efectuate pe timp de noapte prin programarea noilor curse, pe cât este posibil, în afara intervalului de noapte (23:00 -07:00), pentru a nu se depăși pe durata unui an a numărul de 4500 de mișcări de aeronave pe timp de noapte”.

„În anul 2021, din totalul de 15.413 de mișcări de aeronave, 7.714 au fost realizate de aeronave de tip AIRBUS (A318, A319, A320, A321) și 5.715 de mișcări au fost realizate de aeronave din clasa BOEING 737, ceea ce înseamnă că cel puțin 87% dintre aeronavele tranzitate pe Aeroportul Internațional Cluj respectă standardele de zgomot”, spun reprezentanții aeroportului clujean.


Aceștia au adăugat că mutarea tuturor zborurilor de noapte în timpul zilei va duce „la o creştere a costurilor de operare pentru companiile aeriene existând posibilitatea ca aceste companii să reducă numărul de curse operate pe Aeroportul Cluj fie prin renunţarea la anumite destinaţii, fie prin reducerea frecvenţei zborurilor”.

CITEȘTE ȘI: Propunere pentru reducerea zgomotului la Aeroportul Cluj: mutarea zborurilor de noapte pe timpul zilei

„Toate zborurile de noapte sunt greu să se mute în timpul zile şi este dificil în măsura în care se poate. Poluarea fonică cea mai mare în Cluj este din cauza traficului rutier. Pe locul doi este traficul feroviar, pe locul trei este traficul aerian. De asemenea, noile aeronave care au intrat în folosinţă sunt mult mai silenţioase şi mult mai puţin zgomotoase. Odată cu extinderea pistei spre Apahida cu încă 1.200 de metri, oraşul va fi mult mai puţin afectat de zgomot. Dorim să mutăm zborurile, discutăm cu companii aeriene, dar nu o să putem integral din motive operaţionale. Toate companiile aeriene doresc să folosească cât mai mult aeronavele şi sunt cerinţe şi de la pasageri în diverse ore. Ar fi un inconvenient şi pentru pasageri dacă s-ar muta toate aeronavele pe timpul zilei”, au precizat reprezentanții aeroportului clujean.


Alte surse majore de zgomot în zona aeroportului

Firma care a realizat harta strategică de zgomot spune că sursele majore de poluare fonică pentru populație, în afara Aeroportului Internațional Cluj, sunt:

  • Pentru zona localității Sânnicoară – traficul rutier de pe Centura Vâlcele-Apahida și de pe strada Libertății (arteră rutieră de legătură între municipiul Cluj-Napoca și comuna Apahida, aflată în continuarea străzii Traian Vuia)
  • Pentru zona de locuințe din municipiul Cluj-Napoca, limitrofă aeroportului, o sursă importată de zgomot o reprezintă traficul rutier de pe strada Traian Vuia
  • O altă sursă de zgomot din zona de amplasament a aeroportului o reprezintă Aerodromul Dezmir – respectiv survolul aeronavelor ușoare (de agrement) ce utilizează acest aerodrom. 

Extinderea pistei va duce la mult mai puțin zgomot

Reprezentanții aeroportului spun că odată cu extinderea pistei spre Apahida la 3.400 de metri, oraşul va fi mult mai puţin afectat de zgomot.


„Suplimentar măsurilor deja implementate sau aflate în curs de implementare, se va evalua posibilitatea ca, din momentul în care vor fi finalizate lucrările de extindere a pistei de aterizare și decolare, pragul de aterizare și de decolare să fie repoziționat la o distanța mai mare față de zona locuită a municipiului Cluj-Napoca”, menționează raportul citat.

Mai mulți clujeni s-au plâns în ultimele luni de zgomotul produs de aeronavele care decolează și aterizează pe pista aeroportului. Reamintim că, în 2019, Adrian Dohotaru, pe atunci deputat independent, anunțase că a cerut Ministerului Transporturilor și ROMATSA ca avioanele să nu mai zboare peste orașul Cluj-Napoca, deoarece deranjează fonic. 

Valori-limită pentru sursa de zgomot trafic aerian în aglomerări
L_zsn: 65
L_noapte: 55

Limita admisibilă
L_zsn: 56
L_noapte: 50

Potrivit „Raportului privind evaluarea rezultatelor obţinute prin cartarea de zgomot pentru Aeroportul Internațional «Avram Iancu» Cluj”, s-au înregistrat următoarele date asociate cartării strategice de zgomot pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, la nivelul anului 2021:

L_zsn >65 dB(A): 0 persoane /0 locuinţe/ 0,02 km2
L_noapte >55 dB(A): 0 persoane/0 locuinţe/ 0,06 km2

Evaluarea rezultatelor obţinute în urma cartografierii zgomotului pentru Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj (hărţile strategice de zgomot şi rapoartelor aferente acestora), la nivelul anului 2021:

  • Pentru indicatorul L_zsn: datele indică faptul că există un număr de 1113 de persoane expuse la valori ale nivelului de zgomot pentru indicatorul Lzsn ce depășește valoarea maxim permisă de 56 dB(A) și un număr de circa 503 locuințe expuse unui nivel de zgomot ce depășește 56 dB(A), fără a se identifica expuneri ale clădirilor de tipul: școli, spitale și grădinițe. 
  • Pentru indicatorul L_noapte rezultatele indică un număr de aproximativ 1600 persoane, (între care 1355 de persoane din interiorul aglomerării Cluj-Napoca), expuse la valori ale nivelului de zgomot peste valoarea maxim permisă, respectiv 613 locuințe expuse unui nivel de zgomot ce depășește 50 dB(A) pentru indicatorul Lnoapte.

Situația zborurilor de noapte (23:00 - 07:00) pentru anii 2018-2021 este următoarea:

2018
Aterizare 07 = 85 mișcări
Decolare 25 = 1.914 mișcări
TOTAL = 1.999

2019
Aterizare 07 = 60 mișcări
Decolare 25 = 2.148 mișcări
TOTAL = 2.208

2020
Aterizare 07 = 8 mișcări
Decolare 25 = 769 mișcări
TOTAL = 777

2021 până la 12.10.2021
Aterizare 07 = 21 mișcări
Decolare 25 = 555 mișcări
TOTAL = 576 
Sursa: Aeroportul Internațional Cluj

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Clujenii vor curățenie ca-n Centru și în cartiere! Se plâng și că invaziile de ciori fac mizerie și zgomot

Boc îi liniștește pe iubitorii de animale. Zgomotul artificiilor de Revelion, moderat: „Nu va fi intensitatea care era în anii trecuți”

O familie din Alba cere oprirea lucrărilor la lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, din cauza prafului și a zgomotului. Daune de 100.000 de euro, solicitate

abonare newsletter