monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Tişe îşi impresionează votanţii pe Facebook? “Nu vom abandona dezvoltarea aeroportului”! Declaraţiile preşedintelui Consiliului Judeţean care demonstrează contrariul

Se apropie alegerile locale, iar politicienii Clujului iau cu asalt Facebook-ul unde se laudă, fără a fi deranjaţi sau întrerupţi de nimeni, în faţa viitorilor votanţi. Un astfel de exemplu este şi preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe. “Tu ştii cum se dezvoltă judeţul” este sloganul sub care Tişe încearcă să îi impresioneze pe alegătorii Clujului.

Un astfel de episod s-a consumat miercuri seara pe Facebook. Timp de 45 de minute, Tişe a oferit lecţii de administraţie publică, a explicat cu ce se ocupă Consiliul Judeţean şi ce eforturi face instituţia pentru binele judeţului.

O parte din emisiune a fost dedicată şi Aeroportului Cluj, unde Alin Tişe s-a bătut cu cărămida în piept cât a contribuit pentru dezvoltarea acestei regii şi cât bine i-a făcut.

“În Aeroportul Cluj, Consiliul Judeţean a investit peste 150 de milioane de euro, bani din buzunarul dumneavoastră. Pista şi cele două terminale, de asemenea, construcţiile care s-au realizat acolo, sunt făcute din bani publici. În urmă cu 8 ani am avut oportunitatea să decid, când eram preşedinte al Consiliului Judeţean, dacă vom face o pistă nouă la aeroport sau dacă o vom cârpi pe cea veche. Îmi amintesc că la acea vreme aeroportul a venit la mine cu două variante, dar am optat în mod personal, chiar dacă judeţul nu avea toţi banii, de a construi o pistă nouă. O pistă de la zero, care să fie făcută în două etape. Pista a fost terminată dar nu în termenul stabilit, contractele au fost modificate, a existat şi o anchetă penală, ideea este că această pistă are prima etapă terminată. Este în faza în care se va expertiza pentru a vedea calitatea lucrărilor. Este important să ştim ce s-a făcut cu 50 de milioane de euro”, a început Tişe.

Preşedintele Consiliului Judeţean spune că va continua să investească bani în Aeroport, atât pentru prelungirea pistei la 3.500 de metri, cât şi pentru conectarea acestuia la calea ferată.

“În continuare, vom continua exproprierile la terenuri pentru a putea prelungi pista la 3.500 de metri. Este o prioritate zero a noastră prelungirea pistei la 3.500 metri. Aceasta presupune devierea Someşului. Ulterior, vom găsi soluţii financiare pentru a prelungi pista la 3.500 de metri. Există multe voci care spun că nu se vor mai putea finanţa pistele din bugetul judeţului pentru că UE sancţionează concurenţa neloială. Noi vom continua să investim bani publici în aeroport până când legislaţia ne va interzice acest lucru. Aeroportul din Cluj a dobândit o dezvoltare importantă, a acumulat un număr de pasageri, trebuie să ne concentrăm pe calitatea serviciilor pe care o oferă. Trebuie să extindem terminalele de pasageri, să construim un terminal de marfă, să legăm calea ferată cu aeroportul. Dezvoltarea aeroportului este un proiect important pe care nimeni, niciodată, nu îl va abandona. Mă bucur că am reuşit prin rolul meu aici la Consiliul Judeţean să mă implic în realizarea pistei (...) Este o situaţie fericită la noi că distanţa dintre Aeroport şi calea ferată este mică, doar se trece peste drumul european de intrare în oraş, există soluţii multiple, o pasarelă care să facă conexiunea între gara care va fi realizată şi terminalul de pasageri sau o altă formulă de un tunel care să lege cele două obiective. Conexiunea dintre calea ferată şi aeroport este o prioritate acest proiect, Consiliul Judeţean îl susţine şi îl va co-finanţa în măsura în care legea va permite”, s-a mai lăudat Tişe.

Realitatea bate monologul de pe Facebook

În timp ce societățile din subordinea CJ Cluj sunt “în moarte clinică”, în 2019, Aeroportul a realizat un profit de 4 milioane de euro şi a trecut pragul de 2,9 milioane pasageri.

Mai mult, deşi Alin Tişe şi Consiliul Judeţean pierd procese pe bandă rulantă cu directorii din Aeroport, preşedintele forului judeţean a declarat inclusiv că vrea să construiască un nou aeroport undeva lângă Mociu, Jucu sau Luna (lângă aeroportul militar).

Să ne (re)amintim ce declaraţii făcea preşedintele Alin Tişe cu privire la dezvoltarea aeroportului  (*când nu e în faţa alegătorilor, fie şi prin intermediul Facebook) sau membrii Consiliului de Administraţie, oameni impuşi de Tişe pentru a bloca investiţiile la această regie:

Despre prelungirea pistei:

2016: “Prelungirea noii piste încă nu e de actualitate (...) Acest aeroport, aşa cum este el, rezistă din punct de vedere al traficului, face faţă în perspectiva a 2,3, 5,7 ani. Nu avem presiunea de a prelungi pista mâine”.

Despre conectarea aeroportului la calea ferată:

2019: “Consiliul Județean Cluj nu are cum să depună un proiect care nu respectă normele de aplicare în vederea finanțării. Aeroportul nu se va putea lega de infrastructura de căi ferate (...) Proiectul intermodal nu a fost aprobat de către comisia tehnico-economică a Consiliului Județean, nu a fost avizat si aprobat de Compania Națională de Căi Ferate CFR, nici de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale și, mai mult, proiectul nu este inclus în Masterplanul Național de Transport”.

Despre lucrări la pista veche a aeroportului:

2019 - Daniel Persu (fost membru în CA-ul de la Aeroport, impus de Alin Tişe): “Noi mereu am spus că ne dorim o cale de rulare paralelă cu pista nouă, merem am spus că ne dorim un terminal nou, dar din punctul nostru de vedere, cred că prioritatea zero este pista. Întâi trebuie să prelungim pista la 2.500 metri pentru a putea ridica toate restricţiile care sunt la această oră. Trebuie o prioritizare a investiţiilor. Ne dorim dezvoltarea aeroportului, dar nu oricum şi oricând”.

Despre finalizarea devierii Someșului:

Doar în septembrie 2019, Consiliul Județean a dat undă verde, cu întârziere de ani buni, unei noi etape de exproprieri pe raza localităţilor Cluj-Napoca şi Apahida pentru devierea Someșului Mic în vederea extinderii pistei Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj.

Problema este că aici este nevoie şi de exproprieri care nimeni nu ştie când se vor face.

Despre finanţarea proiectelor Aeroportului:

Aeroportul Internaţional Cluj nu va vedea niciun ban de la Consiliul Judeţean nici în 2020, pentru al treilea an consecutiv. Dacă în anii precedenţi aeroportul primea finanţare de la bugetul Consiliului Judeţean pentru cheltuieli de capital sau pentru finanţare de rute noi, anul acesta instituţia nu mai este menţionată în proiectul de buget. Aeroportul nu va primi bani nici măcar pentru plata de despăgubiri exproprieri pistă 3500 metri aeroport sau în vederea realizării documentaţiei cadastrale pentru terenuri în ceea ce priveşte devierea Someşului.