monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Declarațiile CNAIR, „minciuni sfruntate”! Finalizarea loturilor de autostradă în 2019, un vis îndepărtat

În pofida promisiunilor făcute de directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, problemele financiare și de mobilizare ale constructorilor și, mai nou, Legea bugetului de stat pe anul 2019 sunt o piedică în finalizarea tronsoanelor de autostradă.

Potrivit Asociației Pro Infrastructură (API), miercurea trecută, la întâlnirea Comitetului de Monitorizare al Programului Operațional Infrastructura Mare (POIM), Narcis Neaga „a declarat cu o seninătate dezarmantă” că în 2019 se vor finaliza inclusiv loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A10 Sebeș-Turda și tronsoanele Câmpia Turzii-Chețani și Chețani-Iernut, parte din Autostrada A3. Reprezentanții API susțin însă că aceste declarații sunt doar aberații, invocând stadiul actual al proiectelor, lucrările fiind în mare întârziere.

„Sunt doar minciuni sfruntate contrazise vehement nu doar de bunul simț, de stadiul actual al proiectelor, avansul din anii precedenți, birocrația nerezolvată sau problemele financiare și de mobilizare ale unor constructori, ci și de Legea bugetului de stat pe 2019!”, se arată într-un comunicat al Asociației Pro Infrastructură.

Bani pentru finalizarea proiectelor? Ioc!

După ce Ministerul Finanțelor Publice a publicat, joi, proiectul de buget pe anul 2019, calculele reprezentanților API arată că, din punct de vedere financiar, este imposibil ca cele două tronsoane amintite anterior să fie finalizate la timp. Pentru întreaga Autostrada Transilvania, între Câmpia Turzii și Borș, sunt prevăzute doar 164,4 milioane de lei, doar 35,6% din suma necesară pentru Autostrada A3 Câmpia Turzii-Chețani-Iernut (462 milioane de lei cu TVA inclus)!

„Folosind rapoartele CNAIR și cifrele bugetului propus ieri (n.r. joi, 31 ianuarie), vedem că pe Autostrada A3 Câmpia Turzii-Chețani-Iernut avem nevoie de 462 milioane lei (TVA inclus) pentru a ajunge la 100% din ambele contracte. Suma alocată de guvern? Doar 164,4 milioane (35,6%) prevăzute pe toată Autostrada Transilvania, între Târgu Mureș și Borș (mai sunt și alte mici secțiuni care, teoretic, vor consuma bani).

Realitatea cruntă din teren? Segmentul din A3 dintre Câmpia Turzii și Chețani (Straco) a ajuns la DOAR 19% stadiu fizic, avansul din 2018 fiind de aproximativ 13%. Din cele 4 proiecte promise de șeful CNAIR, doar tronsonul Chețani-Iernut (Astaldi) are șanse teoretice de finalizare în 2019: este acum la 58%, iar anul trecut a avut un progres consistent de 39 de procente”, susține Asociația Pro Infrastructură.

5%, „progresul” pe durata unui an întreg

Situația nu este mai grozavă nici în cazul Autostrăzii A10, pentru care a fost prevăzută suma totală de 160 de milioane de lei: nici măcar un sfert din cele 660 de milioane de lei necesare pentru a duce la bun sfârșit segmentul Sebeș-Alba Iulia-Aiud.

„Similar, pe Autostrada A10 Sebeș-Alba Iulia-Aiud ne trebuie 660 milioane lei (cu TVA) pentru lucrările rămase de executat (și plătit) din cele două contracte. Alocarea? Doar 160 milioane lei (24,2%). Lotul 1 din A10 (Pizzarotti) este la un stadiu fizic de 61%, iar în 2018 a avut un progres de 20%. Sectorul vecin (Aktor) este la 49% și, atenție, în tot anul trecut șantierul "a înaintat" cu doar 5 procente!”, declară reprezentanții API.

Scenariul realist, mult sub promisiunile CNAIR

La începutul anului 2019, CNAIR anunța cu surle și trâmbițe că, în cel mult doi ani, vom avea, în sfârșit, 1.000 de km de autostradă. Un vis îndepărtat, susține Asociația Pro Infrastructura, care afirmă că, în cel mai bun caz, până în decembrie vom avea cel mult sub 70 de km finalizați. 133,31 km de autostradă urmau să fie deschise, pe diferite sectoare, pe parcursul acestui an, potrivit asigurărilor date de CNAIR.

Scenariul realist ne indică 43,28 km noi de autostradă în acest an, iar cel foarte optimist 69,18 km. Restul sunt doar promisiuni pentru naivi, dezinformări grosolane și minciuni gogonate. #fărăresponsabilitate”, precizează API.