monitorulcj.ro Menu
Actualitate

1 milion de euro pe zi, aruncaţi la gunoi la autostrada Sebeş – Turda

Autostrada A10 Sebeş - Turda şi mai multe tronsoane din autostrada A3 Transilvania stau blocate în prezent sau au acumulat întârzieri din cauza procedurilor de mediu care bat pasul pe loc.

„Numai în cazul autostrăzii Sebeş - Turda volumul lucrărilor nerealizate zilnic din cauza blocajului în procedura de mediu este în valoare de 1 milion €/zi de întârziere”, estimează Asociaţia Pro Infrastructura (API) care cere Ministrului Mediului să urgenteze procedurile ce ţin marile proiecte pe loc, informează Hotnews.ro.

În cazul mai multor proiecte majore de autostrăzi şi drumuri naţionale aflate în execuţie în prezent au apărut mai multe întârzieri şi tergiversări la procedurile de mediu, fapt ce duce chiar la blocarea unora dintre şantiere. Asociaţia Pro Infrastructura susţine că este imperioasă urgentarea procedurilor „având în vedere deficitul de infrastructură pe care îl are România, deficit care se traduce direct în pierderi materiale şi umane, dar şi decomiterea (pierderea) fondurilor europene alocate pentru aceste proiecte”.

Mai mult, „întârzierea acestor proiecte în sine se traduce într-un impact negativ asupra mediului având în vedere poluarea generată de ambuteiajele care ar fi eliminate odată cu terminarea respectivelor autostrăzi”, susţine asociaţia ce reprezintă societatea civilă în domeniul infrastructurii.

Practic, mai multe şantiere de autostrăzi, precum şi proiectul critic de realizare a unui giratoriu suspendat la intersecţia dintre Centura Capitalei şi Domneşti, sunt blocate din cauza procedurilor de mediu.

API cere ministrului Mediului, Gratiela Gavrilescu, să ia „de urgenţă măsurile ce se impun la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului pentru responsabilizarea decidenţilor şi pentru eficientizarea activităţii de avizare a proiectelor majore de infrastructură”.

La autostrada A10 Sebeş-Turda este vorba de revizuirea acordului de mediu existent pentru o serie de schimbări în proiect care nu generează un impact semnificativ asupra mediului (conform Deciziei Etapei de Încadrare). În cazul acestui proiect, blocajul cauzat de procedura de revizuire se traduce în nerealizarea unui volum de lucrări estimat la 1 milion de euro/zi de întârziere.

La autostrada A3 Transilvania este vorba de expirarea acordului de mediu anterior emis în anul 2004 astfel că se confruntă cu blocaje proiectele Gilău-Nădăşelu, Ogra-Câmpia Turzii şi Suplacu de Barcău-Bors.

Autostrada unde pământul o ia la vale

O autostradă nouă riscă să ajungă un drum de pământ. Este vorba despre 22 de kilometri din şoseaua Orăştie-Sibiu, inaugurată cu două zile înainte de alegerile prezidenţiale de anul trecut, şi care este la un pas să fie acoperită de alunecările de teren. Cele mai mari probleme sunt la viaductul Aciliu, considerat de mulţi „mândria infrastructurii româneşti”. Terasamentul stă să o ia la vale, o placă de beton s-a spart deja, iar ţevile de scurgere sunt îndoite, informează Digi24.ro.

La opt luni de la inaugurare, Autostrada Orăştie - Sibiu este în pericol din cauza alunecărilor de teren. Pe cei 22 de kilometri ai tronsonului dintre Cunţa şi Sălişte sunt două zone cu probleme: la dealul de la Apoldu şi la viaductul Aciliu, lung de un kilometru şi înalt cât un bloc cu 20 de etaje.

Terasamentul dă semne că o ia la vale: un parapet e îndoit, o placă de beton este spartă, un semn rutier - strâmbat, iar țevile de scurgere sunt îndoite. În plus, viaductul care a costat 44 de milioane de euro s-ar putea transforma acum într-o capcană pentru şoferi.


Promisiuni peste promisiuni...

Inaugurarea lucrărilor la Autostrada Transilvania s-a făcut electoral în 17 iunie 2004, tocmai între cele două tururi de scrutin ale alegerilor locale. La acea dată mobilizarea organizaţiei PSD Cluj a fost exemplară, la Săvădisla fiind transportaţi, cu patru autobuze, membri de partid din mai multe oraşe ale judeţului.

Panglica a fost tăiată de premierul de atunci, Adrian Nastase, sosit cu elicopterul, care a subliniat în discursul său rolul important jucat de Ioan Rus, care tocmai se calificase în turul doi de scrutin pentru Primăria Cluj-Napoca, împotriva democratului Emil Boc.