Actualitate

Victime ale înșelăciunilor online. Cum pierd bani românii cu un simplu „LIKE”?

Noi metode de înșelăciune în mediul online fac victime în rândul românilor care apreciază postări „pe bani”. Cât te poate costa un simplu „Like”?

Noi metode de înșelăciune în social media/Foto: pexels.com Noi metode de înșelăciune în social media/Foto: pexels.com

 

 


De altfel, tipurile de înșelăciuni s-au diversificat în mediul virtual, iar românii cad pradă câștigurilor ușoare. 

 


Câștiguri la „un click distanță”? 

Un nou mod de înşelăciune este tot mai răspândit prin intermediul aplicaţiilor mobile de relaţionare - „Apreciază postări pentru bani!”

Românii care petrec mult timp în mediul online și sunt deschiși pentru a face bani ușor, adeseori devin victime sigure ale postărilor „capcană”. 


„O tendinţă alarmantă de înşelăciune se răspândeşte rapid prin intermediul aplicaţiilor de mesagerie”, avertizează Poliția Română. 

CITEȘTE ȘI: 
Un nou tip de fraudă răspândit în mediul online. Victimele rămân cu conturile goale, în urma „relațiilor romantice”.

Sub pretextul simplu al „aprecierii postărilor pentru bani”, autorii încearcă să atragă utilizatorii într-o schemă de înşelăciune în mediul online. 


Dai un like și ajungi pe mâna „specialiștilor”

Activitatea infracţională începe cu primirea de către utilizatori a unor mesaje nesolicitate, formulate în limba engleză sau română, care îi îndeamnă să aprecieze anumite postări pe reţelele de socializare, în special clipuri de pe platforme de specialitate, promiţându-le această activitate ca fiind un al doilea job sau un venit pasiv. 

„Pentru a crea o iluzie de legitimitate, autorii trimit sume mici de bani în conturile utilizatorilor care apreciază postările. Aceste sume se încadrează între 10 şi 50 de lei, fiind menite să stimuleze participarea şi să câştige încrederea potenţialelor victime”, arată Poliția Română. 


În etapa următoare, potenţialele persoane vătămate sunt încurajate să investească sume mai mari pe platforme care promit câştiguri substanţiale. Aceste promisiuni sunt întărite de invitaţii de a se alătura grupurilor de discuţii pe o platformă de mesagerie online, unde presupuşi „specialişti” în investiţii îi vor ghida pentru a obţine profituri mai mari. 

„Totuşi, aceşti „specialişti” sunt de fapt autorii care folosesc tehnici de manipulare pentru a extrage date sensibile şi sume importante de bani de la persoanele vătămate”, arată sursa citată. 

CITEȘTE ȘI: 
Victime ale reclamelor de pe rețelele sociale. Noi metode de înșelăciune în mediul online, prin intermediul fraudelor din investiții.

„Acest mod de operare se bazează pe mai mulţi factori, printre care: autorii utilizează tehnici de manipulare psihologică, apelând în special la promisiunea de îmbogăţire rapidă, câştigarea unor sume de bani fără prea mare efort pentru a induce utilizatorii în eroare şi a-i determina să acţioneze în conformitate cu dorinţele lor; autorii profită de naivitatea şi lipsa de informare a utilizatorilor în ceea ce priveşte ameninţările cibernetice pentru a-şi atinge scopurile; prin intermediul acestor activităţi infracţionale, în unele cazuri, autorii reuşesc să obţină şi date personale de identificare, financiare şi de autentificare la aplicaţiile folosite de utilizatori, expunându-i, totodată, şi la alte riscuri, mai exact, utilizarea datelor în vederea săvârşirii altor infracţiuni”, conform IGPR. 

Cum să nu devii victima unei înșelătorii? 

Românii sunt îndemnați să fie precauţi şi să evite orice interacţiune cu mesaje sau linkuri suspecte pe platformele de socializare ori care promit îmbogăţirea rapidă şi fără efort, să nu furnizeze niciodată date personale (numele, adresa, numărul de telefon, CNP, seria cărţii de identitate etc.) sau informaţii bancare către persoane necunoscute sau pe platforme nesigure şi să verifice întotdeauna identitatea expeditorului înainte de a furniza orice informaţii sau de a executa orice sarcină cerută.

De asemenea este recomandată instalarea unui software de securitate, care să fie actualizat regulat, ca protecţie împotriva ameninţărilor cibernetice şi folosirea autentificării în doi paşi, aceasta adăugând un nivel suplimentar de securitate la conturile online, cerând o parolă suplimentară sau un cod de verificare înainte de a conectare.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Victime ale reclamelor de pe rețelele sociale. Noi metode de înșelăciune în mediul online, prin intermediul fraudelor din investiții.

Un nou tip de fraudă răspândit în mediul online. Victimele rămân cu conturile goale, în urma „relațiilor romantice”.

abonare newsletter