Auto

Românii se orientează mai mult spre mașinile „verzi”. Dacia și Tesla, în top

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% anul trecut, în comparaţie cu 2021, autoturismele „electrificate” înregistrând un salt de 49% şi o cotă de piaţă 21,7% din total.

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% anul trecut, în comparaţie cu 2021, autoturismele „electrificate” înregistrând un salt de 49% şi o cotă de piaţă 21,7% din total/ Foto: Prefectura Cluj - Facebook Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% anul trecut, în comparaţie cu 2021, autoturismele „electrificate” înregistrând un salt de 49% şi o cotă de piaţă 21,7% din total/ Foto: Prefectura Cluj - Facebook

 

 


Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% anul trecut, în comparaţie cu 2021, autoturismele „electrificate” înregistrând un salt de 49% şi o cotă de piaţă 21,7% din total, arată statistica Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), publicată vineri.

 


Pe piaţa naţională, Topul primelor 10 mărci, autoturisme plus autovehicule comerciale, după cele 12 luni ale anului anterior, este condus de Dacia - cu 40.253 de unităţi, urmată de Ford - cu 11.992 de unităţi, Renault (11.611), Toyota (10.717), Hyundai (9.551), Volkswagen (9.059), Skoda (8.669), Mercedes-Benz (7.317), Peugeot (4.103) şi BMW (2.985).

CITEȘTE ȘI:
România, cimitirul rablelor din Europa. Boc se plângea de mașinile vechi care ocupă trotuarele
1 din 10 români recunoaște că a condus după ce a băut. În România, numărul deceselor în accidente este aproape dublu față de media UE

Autoturismele au reprezentat aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor şi au înregistrat, în luna decembrie 2022, un volum de 12.287 unităţi, cu 4,7% mai mult decât în luna similară din 2021.


În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în 2022, motorizările pe benzină au scăzut cu 1,2%, faţă de 2021, până la o pondere de 64,5%. În ceea ce priveşte înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel, acestea s-au diminuat cu 5% şi deţin o cotă de 13,8% din total.

Pe de altă parte, autoturismele „verzi”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină o cotă de piaţă de 21,7%, anul trecut. În această categorie, autoturismele full electrice deţin o cotă de 9,1% din piaţă, faţă de anul 2021 când reprezentau doar 5,3%.


La nivelul întregului an 2022, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%).

Dacia Spring și Tesla, cele mai vândute mașini 100 % electrice

Potrivit sursei citate, primele cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring - cu 6.830 de unităţi (model lansat în 2021, cu o creştere de 122,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent), urmat de Tesla Model (3.759 exemplare, +248,2%), Volkswagen e-UP! (514 unităţi, +18,2%), Hyundai Kona (365 de unităţi, -4,9%) şi Renault Zoe (269 de unităţi, -22,5%).


În cazul autoturismelor Plug-in, pe primul loc la înmatriculări se află Ford Kuga, cu 324 de unităţi şi o creştere de 24,1%, de la an la an, urmată de Hyundai Tucson (271 de unităţi, +18,3%), Renault Captur (247 de unităţi, -8,2%), Mercedes-Benz GLE (246 de unităţi, +36,7%) şi Mercedes-Benz GLC (206 unităţi, -8%).

Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc în Top 3 modelele: Toyota Corolla (2.397 unităţi, +12,3%), Toyota C-HR (1.978 de unităţi, -5,5%) şi Toyota RAV4 (1.697 de unităţi, +5,4%).

Datele APIA relevă faptul că majoritatea achiziţiilor de autoturisme au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 59% din total, iar diferenţa de 41% le revine persoanelor fizice. Pe segmentul autovehiculelor comerciale uşoare, pe ansamblul celor 12 luni din 2022, înmatriculările au scăzut cu 14,9%, evoluţie opusă faţă de cea a autoturismelor (+6,8%). 

CITEȘTE ȘI:

Dacia a depășit Skoda în vânzări pe piața europeană. Cu cât au crescut vânzările?

Traficul rutier va fi monitorizat cu sistemul de camere și radare e-Sigur. Proiectul a fost adoptat de deputați

abonare newsletter