Administrație

Cluj-Napoca, primul loc în România privind guvernarea electronică

Municipiul Cluj-Napoca se află pe primul loc în clasamentul orașelor din România privind guvernarea electronică, arată un instrument de evaluare a serviciilor digitale oferite de primării

Cluj-Napoca se află pe primul loc în clasamentul orașelor din România privind guvernarea electronică. Sursa foto: Facebook/ Emil Boc Cluj-Napoca se află pe primul loc în clasamentul orașelor din România privind guvernarea electronică. Sursa foto: Facebook/ Emil Boc

 

 


Primăria Cluj-Napoca este prima în clasamentul național al administrațiilor locale cu cele mai bune servicii digitale oferite, potrivit unui studiu al Centrul de Strategie, Leadership și Dezvoltare Inteligentă (CSLDI), parte a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din carul Universității Babeș-Bolyai. 

 


Centrul a dezvoltat un instrument pentru evaluarea serviciilor digitale oferite de primăriile orașelor din România. Prima ediție a fost implementată în urmă cu trei ani, iar cea de-a doua anul acesta pentru a putea analiza evoluția ofertei serviciilor online având în vedere necesitatea acestora resimțită în perioada pandemiei.

Cinci indicatori ai digitalizării administrațiilor locale

Indexul utilizat de CSLDI are 47 indicatori împărțiți în 5 categorii, fiecare cu o anumită pondere în nota finală:


- Ergonomie (15%)

- Conținut (25%)


- Servicii online (25%)

- Participarea și implicarea cetățenilor (20%)


- Securitatea și protecția datelor personale (15%)

Cluj-Napoca, punctaj maxim la trei categorii

Primele cifre din acest an arată o evoluție pozitivă între cele două ediții. Cluj-Napoca se află pe primul loc în clasamentul orașelor din România, având un scor final de 95 desfășurat astfel: servicii online - 100, securitatea și protecția datelor personale - 100, participarea și implicarea cetățenilor -100, ergonomie - 92, conținut - 86.

Cluj-Napoca, primul în clasamentul național al administrațiilor locale cu cele mai bune servicii digitale oferite. Sursa: studiu

„Primăria Cluj-Napoca continuă implementarea proiectelor și politicilor publice privind digitalizarea serviciilor publice pentru a veni în ajutorul cetățenilor. În ultimul timp au fost introduse următoarele: tichetul albastru - serviciu de comunicarea directă, online, între cetățeni și funcționarii publici ai primăriei; digitalizarea sistemului de administrare a piețelor agroalimentare care aparțin de primărie; chatbot cu întrebări și răspunsuri; peste 300 operațiuni administrative care pot fi efectuate online și care nu mai necesită interacțiunea directă a cetățeanului cu funcționarul public, acestea incluzând modalități de plată a taxelor și impozitelor locale, modalități de plată a amenzilor, depunerea a diverse tipuri de cereri online, eliberarea de documente online etc.”, a declarat Dan Tarcea, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca.

Evoluție pozitivă între cele două ediții

Analiza statistică a datelor este în desfășurare, însă cifrele preliminare arată o evoluție pozitivă între cele două ediții, arată cei de la CSLDI.

Situația digitalizării administrațiilor locale din România. Sursa: studiu

„Scorul mediu a crescut anul acesta la 50, iar mediana este 51 (am decis să rotunjim scorurile până la numere întregi, pentru a nu da o falsă impresie de precizie – o parte din indicatorii din index se bazează pe păreri subiective de pildă designul paginii). În 2020, cifrele erau 40, respectiv 39. Este o creștere semnificativă, ceea ce arată că primăriile din România au investit resurse în îmbunătățirea ofertei de servicii online.

Pe categorii, cele mai mari creșteri le-au înregistrat Securitatea și protecția datelor personale (de la o medie de 52 la 81) și Serviciile online (cu un scor de 31 în 2020, 42 în 2023). Aceste ultime cifre se leagă de o altă tendință observată în timpul cercetării: prezența, mult mai evidentă decât acum 3 ani, a unor companii private, care oferă platforme adaptate nevoilor primăriilor. Acestea sunt folosite în special de localitățile care nu au resursele interne pentru a își dezvolta servicii digitale complexe. Nu doar orașele beneficiază de aceste platforme, ci, din ce în ce mai des, și comunele, ceea ce reprezintă un lucru îmbucurător din punctul de vedere al accesului unei mari părți a populației la servicii publice online”, se arată în comunicatul CSLDI.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Clujul, campion la digitalizare și în 2022: peste 300 de proceduri, disponibile online

Ultimele Stiri
abonare newsletter