Administrație

„Primul venit, primul servit”! Cu ce orașe „se bate” Clujul pe fondurile europene pentru tren metropolitan?

Fondurile europene pentru realizarea rețelelor de tren metropolitan vor fi acordate după principiul „primul venit, primul servit”. Mai multe orașe din România, între care și Clujul, se vor „bate” pe banii de la UE.

Ce orașe „se bat” pe fondurile europene pentru tren metropolitan? FOTO: Facebook/ Emil Boc Ce orașe „se bat” pe fondurile europene pentru tren metropolitan? FOTO: Facebook/ Emil Boc

 

 


În cursa pentru accesarea banilor europeni destinați înființării de rețele de tren metropolitan sunt așteptate să intre mai multe orașe mari din țară, cum ar fi Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Timișoara, arată, într-o analiză, Economica.net. Programul Transport 2021 – 2027 prevede alocări totale de aproape 650 de milioane de euro pentru proiecte de metrou și tren metropolitan (Prioritatea 6), din care co-finanțarea UE este de 85%.

 


Primarul Emil Boc a anunțat săptămâna trecută, în cadrul unei conferințe de presă, că trenul metropolitan de la Cluj se va realiza pe cele două linii existente pe direcția de mers Gară-IRA. Studiul de fezaiolitate se află încă în lucru. Proiectul va fi corelat cu lucrările de electrificare a căii ferate Coșlariu – Cluj-Napoca. 

„Primul venit, primul servit” cu fonduri europene

La capitolul tren metropolitan, este prevăzută zona București – Ilfov, în vreme ce alte zone urmează să beneficieze de fonduri în funcție de prioritizare și de gradul de maturitate al proiectelor, bazat pe principiul „primul venit, primul servit”. Zonele vizate sunt: Cluj – Napoca, Iași, Brașov și Timișoara. Pasionații de infrastructură apreciază că acordarea fondurilor după „principiul primul venit, primul servit” ar putea fi cea mai bună strategie, având în vedere eșecul accesărilor din cauza anulării de licitații sau nefinalizării la timp a documentațiilor, mai arată sursa citată.


Amintim că Primăria Cluj – Napoca a atribuit în 2020 asocierii SWS ENGINEERING SPA – SYSTRA – METRANS ENGINEERING SRL contractul pentru „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”.

Pentru trenul metropolitan din Cluj, se propunea implementarea unui sistem de transport rapid care să acopere întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.


Ce orașe mai vor tren metropolitan?

Pe lângă municipiul Cluj-Napoca, alte cinci orașe din țară lucrează sau își plănuiesc să realizeze proiecte de introducere a transportului feroviar cu trenul metropolitan.

La Iași, se discuta despre o asociere între Primăria Municipiului Iași. Consiliul Județean Iași și Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA în vederea realizării proiectului trenului metropolitan. De asemenea, era în plan un protocol cu cinci comune din jurul orașului Iași.


La Brașov, au fost mai multe tentative eșuate de contractare a studiului de fezabilitate necesar proiectului „Tren Metropolitan”. În prezent, este în desfășurare o licitație pentru servicii de elaborare plan investițional. Scopul acestei achiziții este de a sprijini Asociația Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov în rafinarea ideii investiționale într-un proiect de tren metropolitan (TM) în zona metropolitană Brașov și posibil în exteriorul acesteia (aria de influență).

La Timișoara, Consiliul Județean lansase o licitație pentru realizarea studiului de fezabilitate al centurii feroviare a municipiului Timișoara. Procedura a fost însă anulată, deși fuseseră depuse trei oferte.

În competiția pentru trenul metropolitan ar putea intra și alte orașe față de cele menționate mai sus. Primarul Constanței, Vergil Chiţac, a spus că a primit de la Ministerul Transporturilor un document prin care i se cere să își exprime interesul pentru un astfel de proiect, un tren metropolitan.

Conform informațiilor din SEAP, și orașul Bacău pare interesat de implementarea unui proiect de tren urban. Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Bacău a contractat servicii ce vizează, printre altele, studiu de trafic pentru tren urban.

Nădășelu-Bonțida în câteva zeci de minute

La Cluj, trenulk metropolitan poate fi realizat pe infrastructura actuală: se propune implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aprximativ 43 km.

Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:

  • Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
  • relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.

Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).

Trenul metropolitan dintre Nădășelu și Bonțida ar urma să aibă 23 de stații. Două dintre acestea ar urma să fie construite de la zero (zona Tetarom și zona Aeroport).

Trenul metropolitan ar parcurge ruta Nădășelu-Bonțida în 70 de minute.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Undă verde de la București. Primăria Cluj va face exproprierile pentru metrou și tren metropolitan

abonare newsletter