Administrație

Trenuri electrice de la Cluj la București, Timișoara și Iași. Primele vor intra în teste la vară

Primul tren electric fabricat de Alstom în Polonia pentru a deservi o serie de destinații din țară urmează să ajungă la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei în luna iulie 2023, în vederea efectuării testelor dinamice.

Trenuri electrice de la Cluj la București, Timișoara și Iași. FOTO: Facebook/ Autoritatea pentru Reformă Feroviară Trenuri electrice de la Cluj la București, Timișoara și Iași. FOTO: Facebook/ Autoritatea pentru Reformă Feroviară

 

 


Zeci de trenuri electrice fabricate de Alstom în Polonia  ar urma să deserveacă mai multe rute din țară, inclusiv pe traseele Cluj-București, Cluj-Timișoara și Cluj-Iași.  Prima ramă electrică inter-regională  din cele 37 va ajunge la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei în luna iulie 2023, în vederea efectuării testelor dinamice, iar cea de-a doua va sosi în luna august, fiind destinată, cu precădere, testelor pe liniile CFR, după care ambele trenuri vor executa probele de rulare în unitate multiplă, a anunţat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), pe pagina sa de Facebook.

 


Potrivit ARF, în perioada 8-10 februarie 2023, o echipă a autorităţii - formată din membri ai proiectului privind achiziţia a 37 rame electrice inter-regionale (RE-IR) - a efectuat o vizită tehnică la fabrica Alstom de la Katowice (Polonia). Această deplasare constituie o obligaţie contractuală, prevăzută în contractul încheiat de ARF cu firma Alstom Ferroviaria SpA, în data de 25 martie 2022, ce are ca obiect achiziţia a 20 de rame electrice de lung parcurs şi mentenanţa acestora pe o perioadă de 15 ani, contract suplimentat cu încă 17 rame electrice de lung parcurs, prin semnarea unui act adiţional, la 16 septembrie 2022.

„În cadrul acestei deplasări, reprezentaţii furnizorului Alstom au prezentat stadiul fabricării primului tren. Astfel, în conformitate cu prevederile contractuale, primul tren urmează să ajungă la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei în luna iulie 2023, în vederea efectuării testelor dinamice, iar cel de al doilea va sosi în luna august 2023, fiind destinat, cu precădere, testelor pe liniile CFR, după care ambele trenuri vor executa probele de rulare în unitate multiplă. În baza rezultatelor acestor teste, trenul nr. 3 va fi livrat către ARF, astfel încât în luna decembrie 2023 acesta să fie introdus în exploatare pe reţeaua feroviară din România. Conform clauzelor contractuale, celelalte trenuri urmează să intre în circulaţie comercială începând cu anul 2024", se spune în postare.


Cu 160 km/h de la Cluj la Timișoara, București sau Iași

Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din şase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere şi patru vagoane intermediare) şi asigură 351 locuri pe scaune.

Unităţile dispun de un sistem de semnalizare şi siguranţă ERTMS nivel 1 şi 2, sistem naţional PZB90 şi sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spaţii pentru bar/bistro şi pentru călători cu dizabilităţi, precum şi o zonă destinată distribuirii automate de bilete şi aparate de compostat, precizează ARF.


Ramele electrice RE-IR vor conecta capitala cu principalele centre urbane ale ţării, dar vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.

Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord - Constanţa, Bucureşti Nord - Braşov - Arad - Timişoara, Bucureşti Nord - Braşov - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov - Deda - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov, Bucureşti Nord - Iaşi, Bucureşti Nord - Suceava, Bucureşti Nord - Galaţi, Bucureşti-Nord - Craiova - Târgu Jiu- Petroşani - Simeria, Bucureşti-Nord-Craiova-Timişoara-Arad, Cluj-Timişoara, Cluj-Suceava-Iaşi.


Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.421.771.878 lei, fără TVA.

Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.

CITEȘTE ȘI:

Șină ruptă între Sighișoara și Brașov. Trenuri întârziate spre și dinspre Cluj, chiar și cu 4 ore

abonare newsletter