Administrație

Licitația pentru 40 de autobuze noi la Cluj, BLOCATĂ! O firmă din Turcia a depus contestație la CNSC

O firmă din Turcia care produce autovehicule a contestat licitația lansată recent de Primăria Cluj-Napoca pentru achiziționarea a 40 de autobuze electrice noi.

O firmă turcă a contestat licitația lansată de Primăria Cluj-Napoca pentru 40 de autobuze electrice noi. FOTO: Facebook/ Emil Boc O firmă turcă a contestat licitația lansată de Primăria Cluj-Napoca pentru 40 de autobuze electrice noi. FOTO: Facebook/ Emil Boc

 

 


Licitația lansată de Primăria Cluj-Napoca pentru achiziționarea a 40 de autobuze electrice noi a fost suspendată. Firma tucă Karsan Otomotiv Sanayi VE Ticaret AS a depus contestație privind procedura de achiziție publică la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Până la soluționarea plângerii, licitația nu poate merge mai departe. 

 


Firma produce vehicule comerciale, de la automobile la camioane și de la minivanuri la autobuze, inclusive electrice. Reprezentanţii firmei din Turcia au contestat la CNSC niște prevederi din documentația privind achiziția și au cerut, explicit, suspendarea licitației.

Primăria Cluj-Napoca a lansat la începutul lunii octombrie licitația pentru achiziționarea a 40 de autobuze electrice noi, care vor costa peste 145 de milioane de euro. Anunțul a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). 


Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare era data de 8 noiembrie 2022.

Potrivit anunțului de achiziție, contractul prevede furnizarea a 40 de autobuze electrice articulate cu o lungime de 18 metri, dar și a stațiilor de încărcare aferente.


Valoarea contractului este estimată la 145.908.828 lei, adică aproximativ 29,5 milioane de euro. Achiziția este finanțată din fonduri bugetare și nu include finanțare europeană, se mai arată în anunț.

Primăria caută autobuze cu consum mic de energie

Între criteriile de care beneficiarul, Primăria municipiului Cluj-Napoca va ține cont în luarea deciziei privind oferta câștigătoare se regăsesc consumul de energie electrică a autovehiculelor, cele cu un consum mai mic primind un punctaj mai mare.


„Consumul de energie electrică pentru tracțiune conform testului SORT 2. Consumul de energie el. în (kWh/km) este un indice de performanță definitoriu al vehiculului. Acesta se va dovedi prin intermediul testului SORT 2, care va fi atestat de un organism acreditat în acest sens. Astfel dintre două vehicule, cel care are un consum de energie electrică mai mic, este superior, printr-un randament total superior. Pentru evaluare, oferta va conține în mod obligatoriu fișele de testare SORT 2 pentru autovehiculele ofertate”, se arată în anunțul de achiziție publică.

De asemenea, un alt criteriu luat în considerare este autonomia autobuzelor electrice. Distanța minimă de autonomie pentru autobuze este de 190 de kilometri.

„Conform caietului de sarcini, autonomia autobuzelor electrice va fi de minim 190 km, în condițiile în care funcționează sistemul de încălzire sau climatizare la capacitatea maximă de utilizare și cu numărul maxim de pasageri. Ofertele care nu respectă cerința minimă a caietului de sarcini, vor fi declarate neconforme. Prin introducerea acestui factor de evaluare se urmărește creșterea autonomiei de transport în condițiile executării serviciului public pe traseele pe care vor funcționa autobuzele, astfel încât durata între două încărcări succesive să fie cât mai mare și timpii afectați pentru încărcare să nu afecteze programul de transport”, se mai arată în documentație.

Împreună cu autobuzele electrice vor fi achiziționate și 18 stații de încărcare lente cu o putere minimă de 120 kW. De asemenea, vor fi achiziționate și șase stații de încărcare rapide cu o putere minimă de 400 kW, însă stațiile cu o putere mai mare vor fi favorizate, mai ales datorită timpului mai mic de imobilizare mai ales în timpul sezonului rece.

41 de autobuze electrice fac parte în prezent din flota Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca, cărora se adaugă 90 de troleibuze și 28 de tramvaie. În 2021, flota de transport ecologic a companiei a efectuat aproape 53 de milioane de călătorii. Cele mai multe, peste 30 de milioane de călătorii, le-au efectuat troleibuzele. Pe locul doi au fost tramvaiele, cu peste 14 milioane de călătorii, iar pe locul trei sunt autobuzele electrice, cu 7,6 milioane de călătorii. 

CITEȘTE ȘI:

Primăria Cluj-Napoca cumpără încă 40 de autobuze electrice. Se caută vehicule cu CONSUM MIC de energie

Ultimele Stiri
abonare newsletter