Actualitate

Munca de acasă în pandemie: avantaj sau dezavantaj pentru angajații din Cluj?

De când s-a răspândit coronavirus și în România, numeroase persoane care lucrau în birou au fost nevoite să își transpună munca în confortul de acasă. Am discutat cu mai mulți clujeni puși în această ipostază pentru a afla dacă această schimbare este una pozitivă sau mai mult negativă.

 

 


Munca de acasă poate să reprezinte un beneficiu, având în vedere economisirea timpului de deplasare până la sediul companiei. Totuși, pentru multe persoane din sfera muncii poate să reprezinte un lucru mai puțin plăcut din cauza lipsei de interacțiune cu membrii echipei. Poate să fie chiar monoton.

 


Poate nu ar părea un lucru atât de dificil pentru oamenii care se gândesc la domeniul IT în care oricum angajații petrec 8 ore în fața unui calculator. Ei bine, chiar dacă aceștia folosesc aceleași echipamente de acasă, nivelul de productivitate diferă de la persoană la persoană, iar mediul în care lucrează poate să fie un factor foarte important pentru unii dintre ei.

Dar mai bine aflăm direct de la clujenii puși în ipostaza în care trebuiau să își mute munca de la birou, acasă.


Ce preferă clujenii: munca de la birou sau de acasă?

Cristian Belbe este un programator din Cluj-Napoca. După multe luni de pandemie și muncă de acasă, el s-a întors la sediul companiei. Tânărul ne spune că la început a fost destul de dificil să lucreze de acasă, productivitatea ajungând la un nivel foarte scăzut, dar după o perioadă a început să se adapteze.

„Am început să lucrez de acasă când a fost declarată starea de urgență și chiar în primele zile mi-a fost destul de greu. Nu mă puteam concentra la ce fac. Uneori chiar mă uitam în gol la monitor, cu toate că știam ce trebuie și cum trebuie să fac. La birou comunicam mereu cu colegii, iar acasă era prea liniște. La început nu eram productiv, dar pe urmă m-am obișnuit cu ideea de a lucra de acasă și am început să fiu”, declară Cristian pentru Monitorul de Cluj.


După ce s-a întors la muncă în biroul firmei, ne spune că a observat o schimbare în bine, mai ales la munca în echipă unde erau lipsuri de comunicare. Acesta preferă deplasarea până la locul de muncă în comparație cu lucratul de la distanță.

„Tot îmi lipsea interacțiunea cu colegii. După ce ne-am intors la birou am fost mult mai productivi ca echipă. Cred că ne lipsea comunicarea față în față, chiar dacă și de acasă vorbeam mereu pe Skype. Momentan, pentru mine, e mult mai bine sa lucrez de la birou.”


Un alt tânăr care lucrează de acasă în această perioadă este Rareș Iacoș, angajat al unei firme call center. Acesta ne prezintă acest tip de muncă atât cu beneficii, cât și cu dezavantaje. Economisirea timpului privind deplasarea până la sediul firmei și pauzele de masă care sunt mai avantajoase din confortul de acasă sunt niște lucruri care îl avantajează. Totuși, această perioadă l-a afectat destul de mult din lipsa productivității și a comunicării.

„Dezavantajele sunt lipsa de implicare, de socializare, productivitatea în cazul meu e scăzută. Când vine vorba de colaborare a fost bine. Colegii m-au ajutat online și totul a decurs foarte bine, doar ca nu e aceeași experiență. Nu îmi prea place să lucrez de acasă. Singurele două  lucruri pozitive sunt faptul că mă pot trezi cu 10 minute înainte de job și faptul că am mâncarea la dispoziție, mai aproape. În rest nimic pozitiv”, mai adaugă Rareș.

O altfel de abordare

Până în acest punct am observat aceeași abordare, dar Mihai Popescu, un software developer de la Cluj, privește lucrurile dintr-o altă perspectivă. Obișnuit cu munca remote, nu s-a simțit atât de afectat de pandemie din acest punct de vedere.

„Și înainte de carantină lucram cu echipa remote (n.r. de acasă) și eram toți obișnuiti să mai vorbim pe Skype, dar au venit niște oameni noi în echipă și mi s-a părut că e mai greu să îi integrăm. Cred că pentru ei a fost cel mai greu. Ne-am cunoscut cât de cât și la un moment dat făceam în fiecare joi seara call cu toată echipa ca să interacționăm mai mult. Oricum, e ciudat puțin. Adică o dată eram prin oraș și ne-am întâlnit pe o trecere de pietoni, dar abia l-am recunoscut cu toate că vorbeam constant. Ceva nu părea în regulă”, ne spune Mihai.

Lăsând la o parte acest aspect, angajatul consideră că munca de acasă îi oferă mai multă libertate, iar din punct de vedere al productivității nu îl afectează prea mult. Ba chiar se bucură că nu se mai zbate cu timpul și cu orarul supraîncărcat.

„Legat de cum m-am simțit eu, eram mai liniștit. Programul oricum era flexibil și înainte, dar mi-a plăcut că nu mai trebuia să ajung nicăieri. Pot să dorm puțin după masa dacă vreau, pot să mă trezesc la 9-10 și pot să lucrez până târziu. Asta mi-a plăcut mult, libertatea. Și am fost mai productiv decât înainte. Am și observat și mi-au spus și colegii. Deci la mine productivitate și interesul au fost cu plus sau la fel ca inainte.”

Un lucru pe care Mihai îl consideră dezavantajos privind munca remote este faptul că poți să cazi în extreme. O persoană poate să ajungă dependentă de muncă într-o situație de acest tip sau în alt caz, implicarea unui angajat poate să scadă considerabil.

Articol scris de Carmen Lucuț

CITEȘTE ȘI:

Locuri de munca disponibile in timpul crizei de coronavirus: unde se fac angajari

 

 

Care sunt cele mai bine plătite job-uri din țară?

 

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter