Actualitate
Amânarea intrării României în Schengen ţine doar de politic
<p>România îndeplineşte condiţiile juridice şi tehnice de aderare la Spaţiul Schengen, o amânare a deciziei pentru o perioadă mai lungă de timp neputând fi posibilă decât din raţiuni politice, dar, astfel, s-ar pune în discuţie calitatea ţării noastre de stat membru în cadrul Uniunii Europene, este una din concluziile desprinse în cadrul unui simpozion desfăşurat, joi, la Fundaţia Europeană Titulescu.</p>
Evenimentul,  intitulat Aderarea României la Spaţiul Schengen 'Un  proces în  evoluţie', a fost organizat în colaborare cu Academia de  Poliţie  'Alexandru Ioan Cuza', Societatea Română de Drept European,  Asociaţia  de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale.
 
Legitimitatea  intrării ţării noastre în Spaţiul Schengen nu poate fi  pusă în discuţie  din punct de vedere juridic, având în vedere că  această componentă  este cuprinsă în cadrul Tratatului de Aderare a  României  la Uniunea  Europeană. Cu alte cuvinte, au evidenţiat  vorbitorii prezenţi al  Fundaţia Titulescu, amânarea pe un termen  nedefinit sau chiar  neintrarea României în Schengen pune în discuţie  calitatea de stat  membru în cadrul Uniunii Europene şi ar încălca  principiul egalităţii  între statele membre.
 
Cât priveşte componenta tehnică a  procesului de aderare la Schengen,  cei prezenţi la simpozion au  evidenţiat faptul că România a îndeplinit  toate cerinţele legate de  securizarea frontierelor, asigurarea  sistemului informatic Schengen,  precum şi pe cele legate de regimul  consular de vize. Acest lucru este  dovedit de faptul că toate cele şapte  rapoarte de evaluare ale  experţilor europeni cu privire la România au  fost pozitive.
 
În  aceste condiţii,  amânarea deciziei  aderării la Schengen este  una de  natură politică, un rol important în această privinţă fiind  atribuit  Franţei. 
 
Cu privire la poziţia Franţei, care într-o formă mai  mult sau mai  puţin diluată a cerut amânarea pentru doi-trei ani a  aderării României  la spaţiul Schengen, profesorul universitar Dumitru  Mazilu a prezentat  un punct de vedere personal cu privire la 'motivele  reale', regăsite şi  în opiniile exprimate de opinia publică şi presa  franceză.
 
Într-un rezumat succint, profesorul Mazilu a  evidenţiat problema  etnicilor romi, a prea multelor cetăţenii acordate  de România  moldovenilor de peste Prut şi neîncheierea contractelor  economice cu  firme franceze pentru furnizarea de tehnologiilor necesare  echipării  unităţilor nucleare 3 şi 4 de la Cernavodă.
 
Viorel  Ardeleanu, director la Direcţia de Strategii din cadrul MAE a  declarat  că aceste motive nu stau în picioare, având în vedere că în  ceea ce  priveşte  etnicii romi, aceştia sunt şi cetăţeni europeni, iar  numărul  de cetăţenii acordate moldovenilor, 30 de mii anul trecut, nu  suferă  comparaţie cu cel al cetăţeniilor acordate de Franţa în 2010,  peste 140  de mii.
 
Participanţii au subliniat  că problematica aderării la  Schengen a  fost legată şi de Bulgaria, ţară care se confruntă pe  partea de graniţă  cu Turcia cu un important aflux de migranţi proveniţi  din ţările din  nordul Africii şi Orientul Mijlociu, lucrul care  îngrijorează UE.
 
În aceste condiţii, participanţii au arătat că  este necesară  chestiunea decuplării României de Bulgaria în ceea ce  priveşte aderarea  la Schengen. O astfel de variantă nu este privită,  însă, ca fiind una  viabilă, având în vedere, pe de o parte, principiul  solidarităţii cu  ţara vecină, dar şi dificultăţile de natură tehnică ce  ar implica  adoptarea unei astfel de soluţii. 
 
Concret, în  cazul în care s-ar ajunge la varianta separării României  de Bulgaria în  chestiunea Schengen, ţara noastră ar trebui să realizeze  la  standardele cerute de criteriile Schengen o frontieră externă, ceea  ce  ar presupune securizarea a peste 500 de km de graniţă, 400 de km pe   Dunăre şi o alţi o sută de kilometri pe uscat.
 
În privinţa  demersurilor imediate pentru ca aderarea României să se  petreacă  într-un orizont de timp cât mai scurt, văzut la finele acestui  an,  invitaţii prezenţi la simpozion au evidenţiat intensificarea  acţiunilor  de natură diplomatică bilaterală, având în vedere natura  exclusiv  politică a chestiunii Schengen.
 
Între vorbitorii prezenţi la  reuniunea de la Fundaţia Titulescu s-au  mai evidenţiat ambasadorul Ion  M. Anghel, profesor doctorul Nicoleta  Diaconu, precum şi alţi  reprezentanţi ai mediului ştiintific şi  academic.
