Ştiri din Transilvania

Fosile de dinozaur unicat, descoperite în Geoparcul Țara Hațegului. Fragmentele osoase, cu o vechime de 70 de milioane de ani, în stare bună de conservare.

Fosile de dinozauri din familia Rhabdodontidae, unice în lume, cu o vârstă de aproximativ 70 de milioane de ani, au fost descoperite pe teritoriul Geoparcului Internațional UNESCO Țara Hațegului de o echipă internațională de cercetători.

Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului/ Facebook.com Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului/ Facebook.com

Fosile de dinozauri din familia Rhabdodontida, aparţinând unei specii erbivore de talie mică, 2-6 metri lungime, au fost descoperite pe teritoriul Geoparcului Internaţional Ţara Haţegului, în apropierea localităţii Vălioara, din judeţul Hunedoara.

Descoperirea a fost posibilă ca urmare a cercetărilor efectuate în ultimii ani de către o echipă internaţională formată din cercetători de la Facultatea de Geologie şi Geofizică a Universităţii din Bucureşti şi de la Departamentul de Paleontologie al Universităţii „Eotvos Lorand” Tudomanyegyetem din Budapesta (ELTE – „Eotvos Lorand” Tudomanyegyetem).

Fosile de dinozauri din familia Rhabdodontide, descoperite pe teritoriul Geoparcului din Țara Hațegului, administrat de Universitatea din București, în apropierea localității Vălioara, județul Hunedoara/Foto: Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, Facebook.com

Oasele descoperite sunt într-o stare de conservare foarte bună, fără să fi fost sparte sau deteriorate în mod excesiv în pofida vechimii lor şi includ şi părţi ale scheletului care nu au fost niciodată identificate la Rhabdodontide anterior acestui studiu.

Zona Transilvaniei, recunoscută pentru descoperirile din perioada Cretacicului

„Deşi rude apropiate ale acestor dinozauri au fost descoperite şi pe alte continente, de exemplu în America de Nord sau chiar Australia, familia Rhabdodontidae în sine a fost strict endemică arhipelagului insular al Europei cu 85 până la 66 de milioane de ani în urmă. Acest grup de dinozauri ierbivori relativ mici ca şi talie, de 2 până 6 m lungime, include, în prezent, 9 specii diferite, dintre care 3 cunoscute doar din zona Transilvaniei, în România. În plus, multe dintre aceste specii au fost identificate doar recent, în ultimele două decenii, în principal datorită extinderii cercetărilor sistematice, în Bazinul Haţeg şi în alte părţi ale Europei.

Cercetătorii de la UBB Cluj au descoperit o nouă specie de dinozauri, nesemnalată până acum în România

Scheletele parţiale descoperite şi studiate de noi indică, însă, că acest grup de dinozauri era probabil încă şi mai diversificat decât se consideră în prezent, cu noi specii ce ar putea fi descrise în viitor”, potrivit lui Janos Magyar, autorul principal al studiului şi doctorand la Universitatea ELTE-„Eotvos Lorand” Tudomanyegyetem din Budapesta.

Fosile de dinozauri din familia Rhabdodontide, descoperite pe teritoriul Geoparcului Internațional Țara Hațegului/Foto: Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, Facebook.com

Primele indicii ale existenţei siturilor fosilifere din zonă au fost identificate încă din 2019, iar cercetările ulterioare au scos la lumină resturile unor asociaţii bogate de vertebrate care au trăit aici către sfârşitul perioadei Cretacic.

Studiul acestui bogat material fosil este în curs de desfăşurare în cadrul unui acord multianual de colaborare dintre cele două universităţi, iar primele rezultate ale acestor cercetări au fost publicate în decembrie 2023 în revista de specialitate „Cretaceous Research”, ceea ce reprezintă o confirmare a descoperirii din partea comunităţii ştiinţifice.

Bazinul Haţeg este renumit de mai bine de un secol pentru descoperirile de fosile de dinozauri pitici din roci Cretacic superioare.

Fosila unei noi specii de mamifer, descoperită de cercetători UBB lângă Alba-Iulia