Social

Fată de 14 ani din Cluj, care suferă de autism, bursieră integrală la o şcoală de muzică din Anglia

Mara Prună are 14 ani şi a fost diagnosticată după naştere cu tulburări de autism. Fata şi-a găsit refugiul în muzică, cei mai buni prieteni ai ei devenind pianina şi partiturile, iar graţie talentului a fost admisă, cu o bursă de 32.000 de lire sterline pe an, la o şcoală de muzică de lângă Londra.

sursa foto: mediafax.ro sursa foto: mediafax.ro

Diagnosticată după naştere cu tulburări de autism, Mara Prună şi-a găsit refugiul în muzică, iar pasiunea sa i-a adus zilele trecute o veste excelentă din Marea Britanie - a fost admisă, de anul viitor, cu o bursă completă, în valoare de 32.000 de lire sterline pe an, la The Purcell School for Young Musicians, de lângă Londra, relatează Mediafax.

Mara Prună este elevă în clasa a VIII-a la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduţă” Cluj-Napoca şi nimic din comportamentul ei nu trădează tulburările de autism de care suferă şi cu care a fost diagnosticată de mică. Acasă, cântă cu ochii închişi, la o pianină germană marca Feurich, care nu a mai fost acordată demult. Cântă o piesă pop, „Sweet dreams”, compoziţie proprie, realizată într-o singură zi. A primit şi un pian cu coadă, dar pentru că nu a încăput în casă, a fost dus la nişte prieteni. Mara compune de la vârsta de 9 ani şi are deja 20 de piese - şapte de muzică pop, iar celelalte de muzică clasică.


După ce a câştigat un premiu la un concurs muzical a putut să îşi cumpere un soft de calculator pentru compoziţie, numit Sibelius, care este „ca o hârtie virtuală cu portativ pe care se scriu notele”. Are, de asemenea, şi un soft cu care se pot orchestra piesele.

„Am compus în clasa a IV-a piesa pentru vioară şi pian «Aventuri pe marea de caramel», în două părţi, cu care am obţinut în 2011 premiul I la Concursul naţional de compoziţie. Este povestea unor vikingi, linia melodică având accente nordice. Anul următor am scris piesa «Metamorfoza» cu care am câştigat marele premiu la acelaşi concurs, care descrie povestea unui fluture. Luna trecută am obţinut Premiul Juriului la un festival internaţional la Luxemburg, iar acum lucrez la o piesă pentru pian care se numeşte «Moduri în oglindă»”, povesteşte fata.


Marei îi place să cânte orice, considerând muzica un fel de balsam care o linişteşte şi o ajută să se descarce.

„Muzica e personală şi se referă şi în cazul meu la experienţe intime, care m-au marcat. Toate piesele mă reprezintă. Am început să improvizez la pian, de la 9 ani am început să îmi scriu muzica pe hârtie, apoi am luat lecţii de compoziţie cu un profesor. Trăiesc cu convingerea că oricine, la un moment dat, când are nevoie de ajutor, se poate sprijini pe muzică, pentru că, până la urmă, muzica este tot ceva creat de Dumnezeu, care ne-a dat-o pentru a ne descurca în situaţiile mai grele”, consideră tânăra.


Graţie talentului ei, a fost admisă la una dintre cele mai prestigioase şcoli de muzică din lume, The Purcell School for Young Musicians, de lângă Londra, unde va învăţa începând cu septembrie 2016.

„Am fost acceptată la The Purcell School for Young Musicians ca să studiez compoziţia în principal şi pianul în secundar. Am trecut de audiţie şi am primit o bursă completă, cu internat, pe o perioadă de patru ani, din septembrie 2016, acolo voi urma liceul. Mi-am dorit să studiez în Anglia, de trei ani acesta este visul meu. Aici se pregătesc elevii pentru o carieră de compozitor. Mă gândesc să urmez apoi Facultatea de compoziţie de la Oxford, iar după aceea sper să continui să fac la fel de multe lucruri, şi la pian şi cu vocea, să mă lansez ca şi cântăreaţă, dar să scriu şi muzică pop şi clasică. M-am gândit şi la o carieră de pianist, studiul muzicii clasice o să mă ajute şi pe alte paliere, dar sunt interesată şi de compoziţie. Vreau să fiu şi compozitoare, dar şi să predau”, spune Mara.


Vorbeşte engleză ca un nativ britanic

Fata a trecut prin experienţa unei examinări de şapte ore la şcoala din Marea Britanie, care a constat în mai multe probe susţinute în limba engleză în faţa mai multor comisii.

„Prima a fost o probă de compoziţie, un fel de exerciţiu de improvizaţie, care arată capacitatea de a crea, să fie o muzică gândită, apoi proba a fost să vorbesc despre piesele compuse până atunci, urmată de o probă de teorie muzicală. După care a fost proba de pian, unde am interpretat o piesă care mă reprezintă cel mai bine, de Chopin. Apoi am cântat o piesă cu vocea din cele şapte compuse de mine, a urmat testul de engleză şi cel de inteligenţă, şi două interviuri. Trebuia să susţin înainte o audiţie preliminară pe care nu am mai susţinut-o, ci am intrat direct în audiţia finală”, a explicat tânăra compozitoare.


Pentru că vorbeşte engleza de la patru ani, cu accent britanic, nu a avut nevoie să prezinte niciun atestat, examinatorii trecând-o la nivelul de vorbire ca „native british”.

Bursa obţinută de Mara este în valoare de 32.000 de lire sterline pe an, iar la secţiunea compoziţie este prima româncă admisă. În şcoală sunt 180 de elevi dintre care doar opt doresc să devină compozitori. Fata nu e speriată că va locui patru ani într-o ţară străină, departe de casă, susţinând că acolo sunt oameni de încredere care vor avea grijă de ea. Bursa o priveşte şi ca pe o oportunitate de a-şi face prieteni noi, care împărtăşesc aceeaşi pasiune, muzica.

Cu cele şapte piese de muzică pop scrise deja, Mara Prună ar vrea să se lanseze pe piaţa de profil, preferabil în Marea Britanie, dar nu înainte de a fi pregătită. Chiar dacă e nou-venită în acest domeniu susţine că „rivalul” său este Marius Moga şi precizează că una dintre piesele sale, „Crying heart”, va fi cântată de o cântăreaţă celebră din România, cu care se află în tratative.

Pe lângă muzică, Mara Prună scrie poezii, dar şi proză, pe care le postează pe blogul personal.

„Încă de când era bebeluş era liniştită atunci când îi cântam, nu plângea”

Pasiunea şi talentul pentru muzică au fost descoperite de părinţii ei, care au încurajat-o să urmeze această cale.

„Am remarcat, întâi, un interes al Marei pentru muzică. Încă de când era bebeluş, era liniştită atunci când îi cântam, nu plângea, reuşea să adoarmă. Când avea trei ani şi a fost dusă la o grădiniţă specială, cei de acolo au remarcat că dacă îi cântă, reuşesc să o implice în activităţi, altfel cu greu reuşeau să îi capteze atenţia. Apoi, a urmat interesul ei pentru improvizaţie, care este un pas anterior compoziţiei, am încurajat-o să îşi scrie gândurile muzicale pe o partitură, iar din clasa a IV-a am găsit profesorul care să o ajute pentru partea de compoziţie. E un elev foarte bun la învăţătură, este printre primii din clasă, a fost premiantă întotdeauna”, spune mama Marei, Milena Prună, care este iniţiatorul Asociaţiei „Autism Transilvania” Cluj-Napoca.

Potrivit acesteia, pentru un copil cu autism performanţa Marei, de a fi admisă la o şcoală de prestigiu din Marea Britanie, este greu de atins.

„Este greu şi pentru o persoană, în general. Dar, cred că un copil talentat şi pasionat, sprijinit de persoanele potrivite, poate atinge aceste performanţe”, a subliniat Milena Prună.

La rândul său, Eva Butean, profesoara de pian a Marei de la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduţă”, susţine că a observat la aceasta toate calităţile necesare dezvoltării unui muzician foarte bun.

„Întâlnirea noastră a avut loc acum şapte ani, când şi eu eram în primul an de învăţământ, a fost o provocare. Am observat că a fost înzestrată pe lângă calităţile muzicale, cu o mare dorinţă de a cunoaşte, cu o putere de a se mira de orice. Nu a spus niciodată că este prea obosită la repetiţii şi că vrea să termine mai repede orele. Problema pe care o are nu a împiedicat-o sub nicio formă să evolueze în forma în care a făcut-o, a fost foarte receptivă. Îi doresc să ajungă acolo unde îşi doreşte şi ea”, a spus Butean.

Ultimele Stiri
abonare newsletter