Social

Cum explică un cunoscut sociolog concertul controversat al lui Gheboasă de la UNTOLD: „A «hrănit» demonii pe care îi avem”

Concertul trapperului Gheboasă de pe scena UNTOLD, plin de versuri obscene, a declanșat un scandal uriaș la nivel național. Un cunoscut sociolog vine cu explicații.

Concert Gheboasa la UNTOLD / Foto: captură video Facebook Concert Gheboasa la UNTOLD / Foto: captură video Facebook

 

 


Concertul lui Gheboasă a stârnit o grămadă de reacții pe internet din cauza versurilor cântate de trapper. Deși la suprafață problema pare să fie obscenitățile cântate de acesta, cunoscutul sociolog Gelu Duminică a explicat că preocuparea noastră ar trebui să fie faptul că aceste melodii sunt foarte populare în prezent.

El susține că este vorba, de fapt, despre valorile pe care le avem în societate:


„Voi realizați ce umbre zac în noi de rezonăm la versuri care glorifică șmecheria, mașina, banii, gagigile și *ăoazele? Voi înțelegeți cât de farisei suntem când zicem că nu rezonăm la astfel de valori însă ne uităm la clipuri în care acestea sunt transformate în formă de distracție? Voi sunteți conștienți că «artiștii» care au devenit mega-populari cântând despre toate astea nu au «hrănit» decât demonii pe care îi avem? 27 de milioane de vizualizări pentru versuri de genul: 

«Ce portbagaj
Wroom, wroom, skrrr
A-si muscao ham-ham, brr
Sa vezi ce balans are pe darabuka
Romanca isi misca buca
Si daca se alinta un pic
Danseaza din buric
Rupete, rupete iar
Pune-ma, pune-ma pe jar» (grafia aparține autorilor)


CITEȘTE ȘI:
Edy Chereji (Untold), despre concertul Gheboasă: „Nu ne putem preface că nu există un întreg gen muzical. Fiecare artist își asumă mesajele”

 

Bineînțeles, toate cele 27 de milioane de vizualizări au fost din curiozitate🙂. Cred că discuția nu e despre «artiști», ci despre valorile pe care le avem în societate. Și despre cele pe care le transferăm copiilor noștri, conștient sau inconștient. Dar e greu să ne asumăm aceste discuții... PS: Doar cât să înțelegem mai bine: Acum vreo lună am lansat, cu Florin Ristei - una dintre cele mai bune voci masculine ale muzicii pop românești, o piesă despre iubire, diversitate și nevoia de a fi buni (Aripile). 173.000 vizualizări. Promovare radio, TV și on-line. Acum 8 luni, Berechet a lansat «Bam-Bam-Bam». Fără promovare, doar 18 milioane de vizualizări cu următoarele versuri (linia muzicală și calitățile vocale ale «artistului» nu are rost să le comentez): 


«[Strofa 1]
Nu mă trezi, că-i pap de vii
Fac zeci de mii așa la malagambă
Eu vin, taxez, te a-mendez
Beau și fumez, nu lucrez la program, bă
Bam, bam, bam, a mai dispărut un gram
Dacă nu veneai cu marfa, nu ne mai desfiguram
Bam, bam, bam, bagă Henny, bagă Xan
Pe noi nu ne apară, nici Stelea nici Duckadam
[Punte]
O mami-mami, unde sunt toți banii?
Tu-ai ceva magic-magic, de mă faci să mă agit
O mami-mami, unde sunt toți banii?
Tu-ai ceva magic-magic, de mă faci să m-agit» (grafia aparține autorilor)”, a scris sociologul Gelu Duminică în postarea de pe Facebook.

CTP: „Până la violența fizică, criminală, nu mai e decât un pas”

Subiectul a fost abordat și de jurnalistul Cristian Tudor Popescu (CTP), care a evidențiat cele trei tipuri de reacții pe care oamenii le-au avut în urma concertului Gheboasa: 


„Weltanschauung Gheboss. Obscenitățile din cântarea solistului Gheboasă la festivalul UNTOLD au stârnit trei feluri de reacții: 
1. Indignare + deplângere moral-culturală față de «tineretul din ziua de azi». 
2. Solidaritate cu Gheboasă – «Toți vorbim urât, toți înjurăm, el a făcut-o pe scenă». 
3. Compătimire lăcrămoasă: «E un copil abandonat de mamă, cu tată pușcăriaș, n-are el nicio vină, societatea n-a fost în stare să-l recupereze».

CITEȘTE ȘI:
Un preot, despre UNTOLD: „Cum poți sta o noapte întreagă acolo, poți sta și la biserică două ore” VIDEO

 

Cred că în spatele acestei «întâmplări» se îngroașă ceva mai adânc și mai întunecat. Ca să răspund celei de-a doua atitudini inventariate – înjur și eu. Când joc tenis cu cineva care mă știe, pe un teren în jurul căruia nu e nimeni care ar putea fi deranjat, urlu niște măscări ce pot să calcineze urechi mai sensibile. E modul meu de a mă elibera de izâna acumulată în mine în urma interacțiunilor pe care încă le am cu viața publică actuală. Dar nu atribui înjurăturii o valoare, nu o rostesc public, nu face parte din a mea Weltanschauung. La vederea acestui cuvânt german cunoscut în istoria filosofiei, anticipez deja replici de soiul: «Te dai rotund, intelectualu lu pește!». Fără ca respectivii să facă efortul de a cerceta semnificația acestui «monstru» lingvistic – viziune asupra lumii și vieții”, a spus CTP.

De asemenea, jurnalistul a evidențiat valorile promovate în cântecele lui Gheboasă și a spus că „până la violența fizică, criminală, nu mai e decât un pas”:

„Or, mizeriile anatomice debitate de Gheboasă reprezintă o Weltanschauung pentru tinerii care îl aclamă în cor. Ce spun de fapt aceste vorbe? Că ființa umană este redusă la corp, în primul rând la sex și tot ce ține de asta. Băieți și fete se privesc unii pe alții ca pe obiecte vii, care pot fi folosite. Creierul nu numai că nu contează, dar e un apendice care încurcă. Rațiunea, cultura, bunul simț sunt «căcaturi» (poate mă simpatizează și pe mine cineva, că vorbesc cool), sexul, alcoolul, drogul sunt «adevărăciuni». «Asta-i viața!», cred toți cei care îl consideră pe Gheboasă Gheboss. Și nu numai pe el. Violul, comerțul cu carne umană, sunt imediat subsecvente (aoleu!) vorbelor murdare ale lui Gheboasă. Fanii obiectificării (aoleu!) omului îi admiră și pe gibonii Tate, care, așa cum avertizam de la rău început, sunt liberi, batjocoritori și, în continuare, vedete pe net. Dar poate au avut și ei o copilărie grea... Iar până la violența fizică, criminală, nu mai e decât un pas. Ce credeți, tânăra din Constanța care și-a ucis în bătaie prietena și a băgat-o într-un geamantan, ca pe un obiect, e fană Gheboasă și frații Tate? Are vreo importanță că fata ucisă era o elevă foarte bună, deși provenea dintr-un mediu rău, ca și Gheboasă? În fine, se poate spune că «Grija față de om», lozinca dictaturii comuniste, e înlocuită la noile generații de valoarea «Disprețul față de om»?”, a explicat Cristian Tudor Popescu.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Interviu la 27 ani de Vița de Vie. Adrian Despot: „Dacă cineva va salva lumea, ăla va fi un om cu o chitară” VIDEO

Armin van Buuren a mixat până la ora 8 DIMINEAȚA la Untold: „A fost o nebunie”

Ultimele Stiri
abonare newsletter