monitorulcj.ro Menu
Politică

Cele două fețe ale președintelui CJ Cluj. Tișe se “cațără” electoral pe proiectele Aeroportului.

Când îi convine electoral, Alin Tișe susține proiectele Aeroportului, când nu are nimic de câștigat vrea să îl închidă.

La un pas de a avea un Guvern PNL, președintele Consiliului Județean Alin Tișe se laudă că va promova la București conectarea aeroportului la calea ferată, prelungirea pistei și devierea Someșului, exact proiectele cărora nu ezita să le pună piedici. Reamintim că în 2018, Tișe a vrut să închidă aeroportul!

Marți dimineață, Consiliul Județean a emis un comunicat de presă unde Alin Tișe se lăuda că ministrul Bode “susține proiectul propus de președintele Consiliului Județean Cluj pentru conectarea Aeroportului Internațional Cluj la sistemul de cale ferată”.

“Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a purtat discuții cu Lucian Bode, ministrul desemnat al Transporturilor și au convenit ca pe agenda acțiunilor imediate ale ministerului să se regăsească și prioritățile în transporturi ale județului Cluj (…)Președintele Consiliului transmite prioritățile județului și celorlalți miniștri propuși ai noului Guvern, în funcție de domeniu, iar după învestirea acestuia va urmări ca solicitările județului Cluj să fie îndeplinite cât mai rapid”, susține Tișe în documentul citat.

Care sunt acele proiecte?

Conectarea Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj la infrastructura de cale ferată destinată transportului pasagerilor.

“Această investiție susținută de președintele Consiliului este extrem de importantă în conectarea întregii regiuni la aeroportul internațional, prin infrastructura de cale ferată”, a declarat Alin Tișe.

La începutul acestui an, același Tișe spunea despre transportul intermodal: “Proiectul intermodal a fost finalizat de către Aeroportul Internațional Cluj, dar nu în forma legală necesară parcurgerii etapelor pentru finalizarea lui. Astfel, acesta nu a fost aprobat de catre comisia tehnico-economică a Consiliului Județean, nu a fost avizat si aprobat de CFR, nici de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale și, mai mult, proiectul nu este inclus în Masterplanul Național de Transport. Consiliul Județean Cluj nu are cum să depună un proiect care nu respectă normele de aplicare în vederea finanțării. Cel puțin în faza aceasta, Aeroportul nu se va putea lega de infrastructura de căi ferate”/

Prelungirea pistei Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj la 3.500 metri

De ani buni, conducerea Aeroportului a cerut insistent Consiliului Județean prelungirea pistei, dar s-a lovit de refuzul lui Alin Tișe care spune că această prelungire “nu e de actualitate”.

Imediat după ce s-a instalat în fotoliul de președinte al CJ Cluj (iulie 2016), Tișe a declarat: “Pelungirea noii piste încă nu e de actualitate (…) Acest aeroport, aşa cum este el, rezistă din punct de vedere al traficului, face faţă în perspectiva a 2,3, 5,7 ani. Nu avem presiunea de a prelungi pista mâine pentru că aşa cum este ea mai puţin zborurile transcontinentale nu se pot realiza. Prelungirea pistei va fi gata în următorii 5 ani”.

Finalizarea devierii Someșului în cadrul dezvoltării aeroportului

La Aeroportul Internațional Cluj este nevoie de o pistă de 3.500 de metri pentru ca aeronavele care efectuează zboruri intercontinentale să poată ateriza şi decola, iar pentru realizarea pistei este necesară devierea râului Someş.

Doar în septembrie 2019, Consiliul Județean a dat undă verde, cu întârziere, unei noi etape de exproprieri pe raza localităţilor Cluj-Napoca şi Apahida pentru devierea Someșului Mic în vederea extinderii pistei Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj.

Reprezentanţii Aeroportului spun că e un pas important, dar că este nevoie şi de exproprieri în vederea extinderii pistei, exproprieri care nu ştiu când vor veni. Nici Consiliul Județean nu a anunțat nimic în acest sens.

În luna aprilie, ministrul Apelor și Pădurilor, aflat în vizită la Cluj, a criticat dur lipsa de implicare a Consiliului județean Cluj în privința lucrărilor de deviere a Someșului. Conform ministrului Ioan Deneș, administrația județeană nu a constituit nici măcar o comisie pentru exproprieri. Cu prilejul vizitei sale în Cluj, ministrul Apelor și Pădurilor a tras un semnal de alarmă în privința întârzierii acestor lucrări cu impact major asupra pistei Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj.