Monitorul Cartierelor

Cum s-a schimbat transportul public în Cluj după un secol. De la trăsuri, la autobuze electrice. GALERIE FOTO

Deși în prezent transportul public este foarte diversificat, în urmă cu mai bine de un secol clujenii se puteau baza doar pe brije, trăsuri de piață. Evoluția transportului public este impresionantă.

 

 


În urmă cu mai bine de un secol nu existau autobuze electrice, tramvaie, ce să mai vorbim de metrou.În jurul anilor 1850, clujenii puteau să profite doar de cinci birje (trăsurile de piață).

 


Chiar dacă erau la fel de multe ca degetele de la o mână, acestea s-au înmulțit la 200 în anul 1900.

„Transportul public din Cluj. La început au fost birjele: cinci la număr prin anii 1850, ajungând până la peste 200 în jurul anului 1900 și participând la transportul orașului până prin anii 1950”, povestește un clujean care a publicat fotografiile vechi pe internet.


„Tramvaiele orășenești”, transportul zgomotos apărut în anul 1893

Pe la finalul anilor 1890 a apărut și trenul sau „tramvaiul orășenesc cu aburi”. Acesta se deplasa cu maxim 25 km/h prin oraș. După nici 10 ani tramvaiele cu aburi la Cluj au fost desființate din cauza zgomotelor și accidentelor.

„În 1893 își începe cariera trenul – tramvaiul orășenesc cu aburi, numit ‘ájváj’ de clujeni (ori de la cuvantul englezesc tramway ori de la strigătul celor călcați de bolidul zgomotos). Pe șine în lungime de peste 8 km lega gara de Centru continuând spre vest până la Parcul Central, iar la est, până în spatele bisericii Sfântul Petru. Circula la fiecare jumătate de oră, cu o viteza maximă de 25km/h. Din cauza zgomotului și accidentelor, orașul a decis desființarea tramvaiului: ultimul transport a fost statuia lui Matia în august 1902 (trenurile au fost preluate de Debrecen, unde au funcționat înca 5 ani)”, explică bărbatul.


Tramvaiul a revenit la Cluj, dar doar în anul 1987 și de această dată electric. Deși în prezent orașul de pe Someș depășește la mai multe domenii restul orașelor mari din România, în trecut transportul nu era punctul său forte:

„Tramvaiul va reveni la Cluj, eletctrificat, abia în 1987. Până în 1922, transportul public a fost asigurat de omnibuze și birje, Clujul rămânând în urmă față de celelalte orașe mari din zona. Primele curse regulate de autobuze au  început în 1922; în 1932 existau șapte linii, legând fie Centrul, fie gara de cartiere.”


Linia nr. 1, instalată la finalul anilor 50, rezistă și azi

După cel de-al doilea război mondial, transportul în comun a ținut dificil pasul cu dezvoltarea orașului. Au început să apară liniile de troleibuze pe la finalul anilor 50, iar într-un final noul tramvai, prin anul 1987.  

Prima linie troleibuz, linia nr. 1, funcționează și în prezent.

„Prima linie a fost instalată în 1959-1960. A rąmas cu denumirea de linia nr.1 până azi. Circula de la CLUJANA (din obişnuință încă îl numeam Dermata) până la pompa de benzină aflată pe Calea Mănăştur, peste drum de intersecția cu str. Câmpului. Atunci au fost plantați şi stâlpii de beton cu corpuri de iluminat cu NEON. Fiecare corp avea 2 tuburi lungi. Pe stâlpi era o uşiță metalică care acoperea siguranța lămpii. Copii fiind ni se tot spunea să nu umblăm cumva la acele uşițe”, povestește din experiența sa un alt clujean.

În prezent, autobuzele, troleibuzele și tramvaiele sunt peste tot în Cluj-Napoca, iar dimensiunea orașului devinte tot mai electrică și nepoluantă. Chiar dacă în trecut Clujul ținea greu pasul cu celelalte orașe când venea vorba de transport, în prezent este un municipiu de invidiat. În curând în orașul de pe Someș vor exista autobuze autonome, iar în câțiva ani metrou.

Sursă foto: Amintiri din Vechiul Cluj

CITEȘTE ȘI:

La un secol de la construcție, un spital din Cluj intră în reparații capitale. FOTO

 

POZA ZILEI. Cum arăta Calea Moților cu aproape un secol în urmă?

 

abonare newsletter