monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Aşteptarea a luat sfârşit. Autobuzele electrice vor fi puse în circulație mâine

Primele 10 autobuze electrice vor circula pe străzile din Cluj-Napoca începând de mâine.

Chiar dacă autobuzele electrice au ajuns la Cluj în urmă cu aproape două săptămâni până în prezent au parcurs mai multe teste, s-au montat aparatele de ticketing și sistemele de comunicare pentru a putea intra în exploatare.

În acest sens primarul Emil Boc a convocat miercuri o şedinţă de îndată a Consiliului Local.

“Astăzi au fost finalizate toate procedurile tehnice legale şi administrative în vederea dării în folosinţă a primelor 10 autobuze electrice pentru prima dată în România autobuze electrice pe străzile unui oraş şi în consecinţă am considerat că dacă aceste procedure au fost finalizate să le punem în practică prin hotărârea de Consiliu Local care asigură cadrul legal pentru darea în concesiune către CTP a acestor autobuze şi evident punerea lor imediat în circulaţie. Acesta a fost motivul şi urgenţa convocării şedinţei de îndată. Autobuzele vor circula de mâine în Cluj-Napoca şi cu siguranţă va fi o premieră naţională”, a precizat Emil Boc.

Potrivit proiectului de hotărâre, “se aprobă darea în concesiune către Compania de Transport Public Cluj-Napoca a bunurilor aflate în domeniul privat al municipiului ce fac parte din investiţia «înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu două staţii de încărcare» cu redevenţa stabilită la suma de 282.592 lei/an.

Cele 10 autobuze electrice vor circula pe raza municipiului Cluj-Napoca pe următoarele trasee:

Linia 27 Piaţa Gării – cartier Grigorescu (lungime 9,7 km)

Linia 28 Piaţa Mihai Viteazu – cartier Grigorescu (lungime 8,5 km)

Linia 30 strada Aurel Vlaicu – cartier Grigorescu (lungime 17,2 km)

Linia 32 Piaţa Mihai Viteazu – strada C.tin Brâncuşi (lungime 6,6 km)

Potrivit cererii de finanţare, se vor construi trei staţii de încărcare din care două staţii se vor construi pentru deservirea zilnică a autobuzelor la cele două capete ale liniei 30 şi o staţie se va construi în depoul de reparaţii la capătul liniei 3.

Pe lângă cele 10 autobuze electrice cumpărate din fonduri elvețiene, municipalitatea a mai depus și un proiect european care prevede achiziția a încă 30 de astfel de mijloace de transport în comun.

Preţul unui autobuz electric este de 500.000 de euro, astfel că primele 11 (iniţial se vorbea despre sosirea la Cluj a 11 autobuze electrice) costă 5,5 milioane de euro. În iulie 2017, când a fost finalizată licitaţia, primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, spunea că finanţarea primelor 11 autobuze este asigurată din fonduri elveţiene.

Primăria din Cluj-Napoca este astfel prima din România care achiziţionează şi pune în circulaţie autobuze electrice. Vehiculele au o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wifi, cu camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi.

În februarie 2017 Primăria Cluj-Napoca a demarat licitaţia privind achiziţionarea a 30 de autobuze electrice, iar în iulie 2017 s-a semnat cu Solaris Bus acordul cadrul de furnizare a autobuzelor. Primele 10 autobuze sunt achiziţionate prin Programul de cooperare elveţiano-român. Autobuzele eletrice au fost recepţionate în 30 mai 2018.

Durata de utilizare a unui autobuz este de aproximativ 15 ani conform Companiei de Transport Public.

Anunţul Primăriei Cluj-Napoca

“Mâine, 31 mai, de la ora 12.00, la Autobaza Companiei de Transport Public Cluj, de pe strada Al. Vaida Voevod (capătul liniei 3, cartierul Gheorgheni), va avea loc prezentarea autobuzelor electrice achiziționate prin Programul de cooperare elvețiano-român, în prezența Excelenței Sale Urs Herren, Ambasadorul Elveției în România și a primarului Emil Boc”.