Educație

Repartizarea aleatorie, o soluție pentru supra-aglomerarea claselor?

Ministerul Educației aplică în toată țara regula repartizării aleatorii a copiilor în clasele pregătitoare.

Modificare esențială introdusă de Ministrul Educației în procedura înscrierilor în clasa pregătitoare 2020: regula formării claselor de copii după criterii transparente și nediscriminatorii se aplică în toate școlile.

Modelul introdus de Timișoara acum 4 ani și anunțat anul acesta de București – repartizare alfabetică a elevilor pe clase sau prin tragere la sorți în ședință publică organizată de școală – este pe cale să fie transformat în regulă, potrivit proiectului metodologiei de înscriere în clasa pregătitoare 2020 pus marți în dezbatere publică.


Criterii transparente pentru formarea claselor

Ministerul Educației și Cercetării a lansat marți, 4 februarie 2020, în consultare publică, Metodologia și calendarul de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2020-2021. Înscrierile în clasa pregătitoare încep anul acesta 4 martie 2020, potrivit proiectului pus în dezbatere publică.

“Principalele noutăți incluse în proiectul de metodologie vizează constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare, precum și soluționarea situațiilor excepționale ale copiilor care nu se încadrează în tranșele de vârstă prevăzute de metodologie”, anunță Ministerul Educației, potrivit Edupedu.ro.


Ministerul precizează că formarea claselor de elevi se face după finalizarea procesului de înscriere, conform calendarului, “în baza unei proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ și aprobate de Consiliul de administrație, procedură care să asigure transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune”.

Pentru prima dată, metodologia de înscriere în clasa pregătitoare se referă la modul de constituire a claselor de elevi:


“Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se face după finalizarea procesului de înscriere, conform Calendarului înscrierii, în baza unei proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ și aprobate de Consiliul de administrație, cu respectarea criteriilor de transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune“ – statuează articolul 51 aliniatul 4 din proiectul de metodologie pus astăzi în dezbatere publică.

La Cluj se preferă tragerea la sorți

Una dintre cele mai des întâlnite probleme în ceea ce privește înscrierile în clasele pregătitoare este „faima” anumitor învățători și, în consecință, presiunea din partea părinților pentru ca cei mici să ajungă la acel dascăl. Reprezentanții IȘJ Cluj spun că metoda repartizării în ordine alfabetică a elevilor ar putea să formeze clase care nu sunt echilibrate.


„Când sunt pline clasele, sunt pline toate. Nu avem probleme cu supraaglomerarea claselor la Cluj. Noi am făcut asta la Bac, cu împărțire prin tragere la sorți. Trebuie ținut cont de multe criterii când vine vorba de o repartizare aleatorie, pentru a putea fi o chestiune unitară. Dacă s-ar repartiza prin tragere la sorți, s-ar putea să rezulte o clasă doar de băieți și una de fete. Dar eu aș ține cont de părerea părinților, pe cât posibil, însă sunt multe cereri, să se tragă la sorți”, a declarat pentru Monitorul de Cluj Valentin Cuibus, șeful IȘJ Cluj.

Tehnică aplicată la o școală din Cluj

Reprezentanții IȘJ Cluj spun că a existat o situație deosebită în urmă cu câțiva ani, când au fost depuse aproape 100 de cereri de înscriere a copiilor la un singur învățător de la Școala „Ioan Bob”.


„Sunt învățători care sunt foarte cunoscuți și profesori, reporteri sau avocați care sunt foarte căutați. Normal că sunt și învățătoare foarte căutate, dar asta nu înseamnă că doar ele sunt bune. Probabil sunt altele care nu au o mediatizare foarte mare. Există și situații extreme, cum a fost în cazul școlii Ioan Bob, când au fost în jur de 90 de cereri pentru același învățător. Atunci nu s-a găsit altă soluție decât să se tragă la sorți de față cu toată lumea. În general se poate merge pe criterii specifice, dar se poate întâmpla într-o situație limită să nu poți folosi criteriile specifice, cum a fost acest caz”, a explicat Valentin Cuibus.

 

abonare newsletter