Educație

„Război” pe note între elevi şi profesori. Dascăl: „Aberaţiile sistemului îndobitocesc profesorii şi elevii”

Elevii sunt încântaţi că „Statutul elevului”, primul document ce reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor, a fost adoptat. Ei pot începând din toamnă să conteste notele date de dascăli. Unor profesori nu le convine această prevedere şi spun că este o aberaţie. „Se creează un haos şi nu mai ştie nimeni cine predă cum trebuie”, spune o profesoară.

Din toamnă, elevii vor beneficia de prevederile primului document care stabileşte clar şi unitar, la nivelul întregii ţări şi a tuturor instituţiilor de învăţământ drepturile şi obţigaţiile beneficiarilor sistemului de învăţământ.

Printre drepturile pe care le conferă statutul se numără şi „dreptul elevului, al părintelui sau al tutorelui de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise”. Astfel, dacă o notă este considerată injustă, elevul , „poate solicita, oral, profesorului să justifice rezultatul lucrării, în cel mult cinci zile de la aflarea notei”. Dacă elevul sau părintele nu consideră justificate argumentele dascălului, pot cere în scris conducerii unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării, iar analiza va fi făcută de alţi doi profesori de specialitate care nu predau la clasa respectivului elev. În cazul în care diferenţa între nota iniţială şi cea obţinută după reevaluare este mai mare de un punct, contestaţia va fi considerată justificată, iar în catalog va fi trecută nota obţinută după reevaluare. Dacă diferenţa e mai mică de un punct, atunci va fi menţinută nota iniţială.


Profesorii, pro şi contra

O profesoară de matematică din Cluj crede că în acest fel dascălii cu adevărat profesionişti vor pleca din sistemul de învăţământ, considerând că un cadru didactic trebuie să aibă dreptul deplin asupra notei.

„Eu sunt de părere contrară. Este o problemă de sistem cu care eu nu sunt de acord. Sistemul ar trebui să-i acorde profesorului care predă, dacă este evaluat cum trebuie, dreptul deplin de profesor. Când pune o notă, notă să fie.  Să nu poată fi contestat de absolut nimeni pentru că el trebuie să fie stăpân la catedră. Părerea mea este că n-ar trebui să fie contestat dacă sistemul ar evalua cum trebuie profesorul care vine la catedră. Sistemul nu evaluează cum trebuie profesorii. Sistemul descurajează cu alte cuvinte puterea deplină a unui profesor profesionist. Un profesor care ştie ce face şi care este evaluat cum trebuie  şi care ştie materia foate bine nu are cum să fie contestat de un elev. Dar dacă sistemul permite această aberaţie atunci profesorii cu adevărat profesionişti îşi dau demisia şi pleacă din sistem pentru că sunt terorizaţi. Dacă sistemul permite această aberaţie se creează un haos şi nu mai ştie nimeni cine predă cum trebuie. Aberaţiile sistemului îndobitocesc profesorii şi elevii”, a spus profesoara de matematică Elena Iulia Stoica.


Pe de altă parte un alt profesor consideră că este în regulă ca elevii să conteste notele, astfel încât şcolarii să fie cât mai convinşi de nota pe care au primit-o. Problema, însă, nu sunt notele, crede profesorul, ci indiferenţa elevilor faţă de şcoală şi de învăţătură.

„Nu mi se pare ceva în neregulă. În mod normal trebuie să fie convins că este nota pe care o merita. Din moment ce se stabileşte un barem şi baremul respectiv e cunoscut şi se poate verifica nota trebuie să se meragă pe fidelitate, indiferent cine corectează nota. Problema este că elevilor nu le prea pasă. Primesc o notă mai mică sau mai mare nu-i avantajează sau dezavantajează şi atunci devin indiferenţi. De aici şi dezinteresul lor pentru învăţare. Asta este problema mai mare. Sunt mulţi la care nu le pasă. Dacă au un astfel de statut este foarte bine pentru că ei trebuie să fie mulţumiţi de nota care au luat-o şi să fie nota reală. Nu-i subiectivă evaluarea cu criterii (că au deranjat ora sau ce o mai fi făcut elevul). Elevul contestă nota o dată, de două ori, iar după aceea nu mai poate. În mod normal când se face un subiect de evaluare scrisă este un barem, iar pe baza baremului se corectează şi li se explică. Şi eu am păţit cu un elev care a spus că are nota mai mică ca x sau y. Atunci i-am explicat ce n-a făcut bine (diverse greşeli de ortografie etc.). Sunt aspecte care pot fi discutate. Mai mult au obiecţii cei care vor note mari şi cei care sunt la limită”, a spus profesorul de istorie, Horea Matiş, de la Liceul Tehnologic Vlădeasa Huedin.


Elevii: „Foarte bine. Oricum se fac discriminări”

Dacă unor profesori nu le convine că sunt contestaţi de elevi, aceştia din urmă se bucură, mai ales că la examenul de Bacalaureat sau de Evaluare Naţională au fost diferenţe mari în unele cazuri între notele iniţiale şi cele după contestaţie.  

„Mi se pare o idee bună pentru că în opinia mea se fac discriminări în cazul elevilor. M-am convins în această vară cu notele de la examenul de la Bacalaureat”, a spus Denisa Turc, elevă în clasa a XII-a la Colegiul „Emil Negruţiu” Turda.


„Sunt anumiţi profesori care dau note pe lucrări în funcţie de elev, de situaţia financiară a părinţilor sau pe ochi frumoşi. În felul acesta s-ar da notele pe merit. Sincer eu chiar mă bucur”, a spus eleva Albert Reka de la Liceul Teoretic "Pavel Dan" din Campia Turzii.

Preşedintele Consiliului Judeţean Elevilor Cluj (CJE)spune că dreptul de a contesta a existat deja şi că, practic, „Statutul” l-a încadrat pe lângă alte acte normative. „Statutul elevului” are foarte puţine drepturi care au fost ulterior adăugate, crede preşedintele CJE.


„Statutul elevului a colectat practic toate aceste drepturi şi obligaţii din diferite acte normative şi diferite legi şi le-a încadrat toate într-un singur document. Sunt foarte puţine drepturi care au fost ulterior adăugate. Marea majoritate au fost deja, precum cel de a contesta nota. Este puţin probabil ca elevul să ajungă să streseze profesorul. Diferenţa trebuie să fie de minim un punct între contestaţie şi lucrarea iniţială. Vă daţi seama că dacă este un punct diferenţă acea contestaţie a fost justificată”, a spus preşedintele Consiliul Judeţean al Elevilor Cluj, Filip Andrei Lariu.

Ultimele Stiri
abonare newsletter