Educație

Părinții și elevii cer creșterea numărului de locuri în liceele teoretice bune din Cluj. Elevă: „Am media peste 9 și sunt foarte stresată că nu intru”

În județul Cluj, părinții și elevii au lansat o petiție pentru suplimentarea locurilor în liceele teoretice în care concurența este foarte mare.

Sală de clasă / Foto: Emil Boc - Facebook Sală de clasă / Foto: Emil Boc - Facebook

 

 


Petiția „Suplimentarea de locuri la liceele teoretice CLUJ”, lansată în luna iulie, a fost semnată până la ora redactării articolului, de 34 de persoane.

 


Inițiatorii petiției susțin că în liceele teoretice bune din județ, dar în special în Cluj-Napoca, există un număr „insuficient” de locuri și fac apel la autoritățile locale și centrale să schimbe acest lucru:

„Anual județul Cluj înregistrează, după mun. București, cel mai mare număr de medii mari la nivel national la examenul pentru Evaluarea Națională: peste nota 8 46.6%, peste 8.50 35.4% și peste 9 21.7% (date MEN/E.N. 2023). Aceștia reprezintă numeric 2310 elevi cu medii peste 8, 1752 peste 8.5, 1073 peste 9. Cohorta este în creștere și, mai mult, la populația Cluj-Napoca adăugăm Floreștiul și alte comune limitrofe, în continuă expansiune și numărul mare de elevi care vin anual din alte localități/județe ca să învețe aici. Nici nu avem motivele să credem că procentul notelor mari la EN nu se va păstra la aceleași cote.


În aceste condiții, în județul Cluj, și în special în municipiul Cluj-Napoca, există un același număr, insuficient, de locuri la liceele teoretice (cca 2300 în județ, respectiv 1450 în Cluj-Napoca). Acest lucru, cumulat cu faptul că, datorită structurii populației și multilingvismului, o parte semnificativă din locuri sunt alocate pentru învățământul în limba maghiară și clase în limbi străine care necesită probe de aptitudini (lb. germană, engleză, spaniolă), rezultatul este că, anual, un număr foarte mare de copii cu rezultate foarte bune la învățătură să nu aibă șansa de a accede în clasa a IX-a la licee potrivite aptitudinilor lor și cu o rată mare de promovabilitate la Bacalureat și ajung să aleagă profiluri care nu li se potrivesc, sau să fie repartizați în învățământul tehnologic”, se arată în petiție.

Inegalitate de șanse?

De asemenea, inițiatorii petiției susțin că numărul scăzut de locuri în liceele teoretice în care concurența este „foarte mare” duce la „discriminare” și „o inegalitate de șanse pentru elevii clujeni cu care județul se laudă”.


„Astfel, garantat, o buna parte dintre acești copii se pierd pe parcurs, fiind decuplați forțat de la contactul cu învățământul la un nivel performant, concentrat pe acumularea de cunoștințe pentru valorificarea lor superioară. În timp ce în județ și în special municipiul Cluj-Napoca numărul de locuri în învățământul teoretic liceal e cam același, în ciuda creșterii mediilor și a cohortei, în majoritatea județelor situația e inversă. Accesarea liceelor teoretice în toate profilele este posibilă cu medii la Evaluarea Națională mult mai mici. Aceasta este o discriminare, o inegalitate de șanse pentru elevii clujeni cu care județul se laudă, apoi îi abandonează, din cauza unui proces administrativ greu de înțeles. Nu poate fi vorba nici despre bani/buget, pentru că aceiași bani se duc în licee și școli care rămân cu locurile neocupate. E vorba doar de un calcul matematic și de interesul pentru valorificarea superioară a educației, capitol la care România nu stă bine.

Nu mai suntem în perioada în care, programatic, învățământul teoretic era redus prin hotărâri ale conducerii de Stat în favoarea școlilor profesionale. În concluzie, noi, elevii și părinții din Cluj, solicităm ISJ Cluj și MEN suplimentarea numărului de locuri în liceele teoretice cu concurență foarte mare începând cu admiterea din acest an (2023) și corelarea în viitor a locurilor cu performanța, pentru un învățământ de calitate și șanse egale la nivel național”, se mai arată în petiție.


„Sunt direct implicată, copilul meu este pe poziția 980, cu medie peste 9 și nu va avea loc la un liceu potrivit cu nivelul de pregătire”, spune un părinte, semnatar al petiției.

Și elevii au semnat această petiție. O elevă spune că ea, personal, se află în situația prezentată în petiție: „Urmează să fiu elevă în clasa a 9-a din toamnă, am media la Evaluarea Națională peste 9 și sunt foarte stresată că nu o să am loc la unul din liceele bune și dorite de mine”.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

25 de elevi cu 10 „pe linie” la Evaluarea Națională și BAC vor fi premiați cu 1.000 de lei de Primăria Cluj-Napoca

Note la Evaluarea Națională în Cluj, crescute și cu 1,50 puncte după contestație! Peste 24 mii de note greșite la nivel național: „Bătaie de joc!”

abonare newsletter