Artă & Cultură

„Cronici subiective”, de Septimiu Moga: „Am încercat mereu să înțeleg locurile prin care trec zi de zi”

O invitație la lectură, o invitație la deslușirea lumii alambicate pe care o trăiește, pe care o percepe, clipă de clipă, așa își prezintă Septimiu Moga noua sa cartea, intitulată „Cronici subiective”.

Pornind de la experiența proprie, acumulată datorită profesiei sale, și având povești despre personalități de ieri și astăzi, Septimiu Moga, șef serviciu la BNR - Sucursala Regională Cluj, a lansat cartea „Cronici subiective”/ Foto: Septimiu Moga - Facebook Pornind de la experiența proprie, acumulată datorită profesiei sale, și având povești despre personalități de ieri și astăzi, Septimiu Moga, șef serviciu la BNR - Sucursala Regională Cluj, a lansat cartea „Cronici subiective”/ Foto: Septimiu Moga - Facebook

Pornind de la experiența proprie, acumulată datorită profesiei sale, și având povești despre personalități de ieri și astăzi, Septimiu Moga, șef serviciu la BNR - Sucursala Regională Cluj, a lansat cartea „Cronici subiective”.

În paginile cărții, Septimiu Moga a adunat eseuri care reprezintă cronici umane.

Cartea „Cronici subiective”/ Foto: Septimiu Moga - Facebook

„Am încercat mereu să înțeleg locurile prin care trec zi de zi sau pe cele pe care le vizitez. Am încercat să înțeleg timpurile trecute sau prezente și să îmi proiectez un posibil viitor al umanității. În cartea aceasta am adunat eseuri mai scurte și mai lungi, care sunt de fapt niște cronici umane, subiective, precum sugerează și titlul (…) Ce ar putea spune pe scurt un autor despre cartea sa? O invitație la lectură, o invitație la deslușirea lumii alambicate pe care o trăiește, pe care o percepe, clipă de clipă. Între coperțile acestea veți putea descoperi numeroase personaje de ieri și de azi. Vedete, personalități, imagini, locuri, sentimente, toate se adună într-un caleidoscop colorat ce încearcă să compună o lume prin subiectivismul unui om a cărui fișă a postului și a cărui lucrări academice trebuie să poarte mereu pecetea obiectivismului. Este o joacă de-a vacanța, spun eu, una relaxată, o șuetă cu mine însumi și cu fiecare cititor în parte”, a declarat Septimiu Moga.

Cine este Septimiu Moga?

Născut la Cluj-Napoca în 1968, Septimiu Moga a urmat, după terminarea Facultății de Științe Economice din Cluj, o carieră economică, lucrând neîntrerupt la Banca Națională a Românei din orașul natal. În anul 2017, pasiunea sa mai veche pentru istorie s-a materializat în studiul sistematic al istoriei băncilor clujene, începând studiile doctorale la Facultatea de Istorie și Filosofie a Universității din Cluj. Astfel, pe lângă articolele din ziare locale sau din „Revista de Educație Financiară” din București, a publicat în reviste de specialitate studii legate de istoria băncilor clujene, despre unificarea monetară sau situația economică a României în perioada interbelică, în special în perioada crizei economice.

Ca apariții editoriale, sub semnătura sa a apărut cartea „Sistemul bancar românesc din Cluj – de la Marea Unire la Marea Criză economică” (Casa Cărții de Știință, 2022), colaborând totodată la o serie de volume colective: „Multiculturalism în Transilvania. După Conferința de Pace de la Paris” (Casa Cărții de știință, 2019), „Anul 1940 în istoria Europei. Între expansiune și declin” (Casa Cărții de Știință, 2019), „România după Marele Război. Provocări politico-diplomatice 1919–1920” (Mega, 2021). Totodată, în anul 2020, a publicat cartea de eseuri „Conexiuni” (Casa Cărții de Știință).

Pe lângă profesia de bază și studiul Istoriei, lui Septimiu Moga îi mai place să se plimbe pe străzile orașului în care trăiește sau pe care le vizitează, plimbările însemnând pentru el nu doar o modalitate de relaxare, ci și de a-și aminti de istoria locurilor și a clădirilor semnificative din orașe, de personalitățile care au dat numele străzilor, de evenimentele care s-au produs de-a lungul timpului în locurile unde-l poartă pașii.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

Cea mai rară monedă românească valorează 100.000 €. Poate fi văzută la Cluj

Sucursala Regională a BNR, o bijuterie arhitecturală din centrul Clujului. Clădirea, construită în perioada Primului Război Mondial