Actualitate

OPINIE Dragoș Damian, Terapia Cluj. HORECA, Personalitatea anului 2020 în economie

Motto: “Știi, aici la noi, trebuie să alergi cât poți de repede doar că să ramai pe loc” (Lewis Carroll, Alice în Tara Minunilor, 1865)

 

 


Abrevierea silabică de la HOteluri, REstaurante și CAfenele (englezii revendica totuși ultima silaba că fiind de la CAtering).

Indiferent de limba, este acronimul ospitalității, traducătorul universal al senzației de bine.
Anul trecut pe vremea asta eram fericiți, încheiam un an bun, ne pregăteam cu toții de petrecerile de familie sau de la servici de Crăciun și Anul Nou. Hotelurile, restaurantele și cafenelele erau furnicare de clienți, iar cea mai buna luna a anului de-abia începea. Singura grija a patronilor era că nu găseau destui angajați, că să-și facă afacerile să duduie și mai tare.


Și anul asta, BUM! Vieți, destine, cariere, planuri, speranțe, afaceri, s-au prăbușit. Cifrele pierderii HORECA în pandemie la nivel mondial și desigur, în Romania, sunt deprimante, doar aviația a muscat țărână, cum se spune, mai rău decât HORECA.
Cifre halucinante și cum spuneam, deprimante, scădere fata de 2019 cu 70% a cifrei de afaceri, 40% dintre operatori și-au întrerupt activitatea, mii de angajați au intrat în șomaj, etc., etc. Fară posibilitate de kurzarbeit, săptămână de lucru de 4 zile și telemunca, fițele cu care politicienii se băț în piept că vor salva economia.
Dar lașând cifrele la o parte, cel mai deprimant pentru noi, clienții, a fost senzația că pur și simplu a dispărut “ospitalitatea”. Să treci pe lângă hoteluri, restaurante, terase și cafenele închise, este pus și simplu un sentiment îngrozitor.

Însă, după câteva luni de ezitare, a apărut reacția HORECA, și a fost pe măsură. Nu s-a mai văzut că un segment economic să reacționeze de așa natura, cu o astfel de putere și mai însemnat, cu o astfel de solidaritate. Doua lucruri s-au desprins în ultimele 6-8 luni.


HORECA a rescris cu sânge și sudoare manualul de adaptare la schimbare.
Pentru un corporatist care își ia lunar, confortabil, salariul pe card, fară macar să știe de unde vine, maximum de adaptare la schimbare este să mute biroul dintr-o clădire de tip A în alta clădire de tip A.
Pentru HORECA, unde practic 100% funcționează antreprenori, adaptarea la schimbare a însemnat un război contra extincției. Închide restaurant / deschide restaurant, închide terasa / deschide terasa, trimite oamenii în șomaj / adu înapoi oamenii din șomaj.
A însemat o lupta continua cu creditorii (băncile nu iartă, în caz că cineva crede în miracole) cu proprietarii de locații, cu furnizorii, și de ce nu, cu proprii demoni – nu mai bine închid?
A însemnat o schimbare completa de model de afaceri: catering, livrări la birouri și domiciliu, platforme de curierat, diversificare, surse de capital, etc.


HORECA s-a bătut pe viață și pe moarte să își șuștină cauza fata de autorități
A aruncat în fata liderii din domeniu, au ieșit angajații în strada (eu când am chemat sindicatele să protestam contra taxei clawback, s-au ascuns), mass și social media au fost invadate de intervenții care subliniau riscul economic direct și indirect, cel social, dar și cel de destrămare a unei întregi culturi a consumului.
Nu îmi aduc aminte în istoria moderna a afacerilor din Romania de o astfel de sarjă exemplara, în care toți liderii mari sau mici dintr-o industrie, până mai ieri competitori, să se alinieze în acest fel pentru a obține ceea ce-și doresc. De obicei, ce am văzut în criza în alte sectoare sunt directori mănați de propriile orgolii care refuza sau nu vor să se “expună” stand la aceeași masa că să-și atingă obiectivele comune – și asta îi întărește pe politicieni: daca voi nu cereți într-un glas, noi de ce se vă dam?


Nu știm, nu suntem din domeniu că să înțelegem exact impactul noilor reglementari aprobate în folosul industriei ospitalității și daca în cele din urma, HORECA a obținut o atenuare a pierderilor groaznice din 2020 care s-o încurajeze să meargă mai departe. Știm însă cu toții în adâncul sufletului că nu suntem la fel de optimiști precum guvernanții, urmează un an 2021 care nu vă fi o gluma, mai ales în primele 6 luni.

Dar, s-o recunoaștem, anul acesta singurul domeniu care, închizând motto-ul de mai sus, a “alergat de doua ori mai repede că să ajungă altundeva”, a fost HORECA; și pentru asta merita în opinia mea titlul de Personalitatea anului 2020 în economie.

Ultimele Stiri
abonare newsletter