monitorulcj.ro Menu
Actualitate

„Saga” autostrăzilor românești. Realitatea din teren bate „filmul” din capul ministrului

Ministrul interimar al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, susține că, până la sfârșitul lunii martie, urmează să fie scoase la licitație toate cele cinci secțiuni ale tronsonului Suplacu de Barcău –Nădășel, parte din Autostrada Transilvania (A3).

„Saga” autostrăzilor românești. Realitatea din teren bate „filmul” din capul ministrului, sursă foto: Facebook Asociația Pro Infrastructură

În cazul Autostrăzii Brașov – Cluj-Napoca – Borș, Tronsonul 3B, Mihăiești – Suplacu de Barcău km 0+000 – km 80+054, în cazul Subsecțiunii 3B1, Mihăiești – Zimbor și Subsecțiunii 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului sunt în curs de finalizare răspunsurile la clarificările solicitate de potențialii ofertanți, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

De asemenea, pentru Subsecțiunea 3B5: Nușfalău – Suplacu de Barcău, documentația a fost avizată de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP), urmând a se stabili data pentru depunerea ofertelor. În ceea ce privește Subsecțiunea 3B4 Zalău – Nușfalău, în prezent documentația este în curs de a fi refăcută, mai transmit reprezentanții ministerului.

Totodată, în cazul Subsecțiunii 3B3: Poarta Sălajului – Zalău și în ceea ce privește Tunelul Meseș, documentația pentru demararea procedurii de atribuire este în curs de elaborare, urmând a fi transmisă ulterior pentru aprobare de către ANAP și publicarea anunțului de participare.

Cuc și Bode, „doi de un leu”

În replică, specialiștii de la Asociația Pro Infrastructură (API) spun că Lucian Bode „ne descrețește frunțile cu mai multe replici amuzante”, printre care și cea potrivit căreia „constructorul român de pe tronsonul Biharia – Borș a terminat înainte de termen”. De fapt, trei din cele cinci loturi dintre Suplacu de Barcău și Nădășelu sunt în licitație de anul trecut, iar sectorul Biharia – Borș nu este încă terminat!

„Dincolo de bâlbă (ca să nu zicem minciună), problema de fond este mult mai gravă: vedem o retorică similară cu a predecesorului său de tristă amintire, Răzvan Cuc. De exemplu, domnul Bode a insinuat că licitațiile durează foarte mult, deoarece unii constructori care nu ar avea interesul să participe pun bețe în roate, cerând clarificări și făcând contestații. Aceste formulări conspiraționiste nu au niciun fundament logic. Este absurd ca un antreprenor să cheltuiască bani doar pentru a întârzia un proiect, fără niciun beneficiu”, se arată într-un mesaj al API.

Documentele de la CNAIR, „execrabile”

ONG-ul pentru infrastructură arată că documentațiile puse la dispoziție de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) „sunt execrabile”, în condițiile în care sunt „pline de greșeli și inadvertențe” și sunt necesare „o mulțime de clarificări și modificări”. Într-un final, mulți constructori se lasă păgubași și nu mai depun ofertă, dând impresia că nu au fost interesați, avertizează API.

„În ultimele 3 luni, am impus un ritm accelerat de lucru și văd că lucrurile încep să se miște și în zona infrastructurii. Avem obiective pentru care lucrurile se blocaseră pentru că nu se mai trimiteau clarificările aferente. Acum văd că s-au putut trimite clarificările necesare și documentațiile avansează. Aveam proiecte cu documentațiile greșit întocmite, dar acum văd că s-au putut reface destul de repede astfel încât procedurile să se deruleze normal. Deci se poate!”, a declarat Bode, la o conferință de presă organizată la Zalău.

În replică, Asociația Pro Infrastuctură afirmă că Bode vorbește despre așa-zisul „performant stat român”, care „s-a achitat de toate responsabilitățile față de antreprenori”. Nu există niciun leu datorie către antrepenori, susține ministrul. „Îi amintim că există zeci de contracte la care stadiul fizic este mult înaintea plăților. Vorbim de sute de milioane de lei neachitate de CNAIR pentru lucrări executate!”, spune API.

„Nu am auzit nimic despre proiectele blocate de ani de zile din cauza instituțiilor implicate și a CNAIR: exproprierile nerealizate, relocările de utilități întârziate, autorizațiile de construire neemise, avizele și acordurile lipsă. Oare tot antreprenorii au complotat ca statul român să nu rezolve aceste probleme?” – Asociația Pro Infrastructură, ONG