monitorulcj.ro Menu
Actualitate

Doar 30% din lucrările la drumurile județene începute în ultimii 7 ani au fost recepționate. Alin Tișe: “Modernizarea ne ține pe loc”

Din totalul drumurilor județene care au intrat în modernizare din 2013 încoace, mai puțin de o treime au fost recepționate.

Cu toate că administrația județeană alocă și anul acesta cea mai mare sumă din buget la capitolul “Transporturi” (aproximativ 79,7 milioane euro), rezultatele întârzie să apară. Astfel, în cadrul dezbaterii pe buget din ședința Consiliului județean de joi, 20 februarie, consilierul județean PSD Vasile Sălătioan a cerut să afle câte drumuri au fost recepționate din cele începute pentru modernizare din 2013 și până anul acesta.

„Din cele pe fonduri europene retrospectiv, cam 30% dintre ele sunt finalizate și restul în curs de finalizare. Sunt 400 de kilometri. Majoritatea au fost începute în 2015-2016, dar sunt și dinainte. Vorbim de la momentul în care am avut alocările. Garanția lor este de 5 ani de la recepție”, a spus Liviu Hâncu, director la Direcția de Administrare a Domeniului Public și Privat.

Mai mult, drumurile aflate în proces de modernizare ar putea rămâne neterminate și în următorii ani.

„Termenul maximal este 2023 pentru cele prinse în finanțarea europeană. În afară de patru, toate sunt prinse în programul acesta. Pe partea de întreținere însă am recepționat tot ce am lucrat anul trecut. Este vorba de în jur de 200 de kilometri de covor asfaltic”, a declarat Hâncu.

Din bugetul pe 2020, cea mai mare sumă de bani, adică peste 374,7 milioane de lei, merg la capitolul „Transporturi”, pentru îmbunătăţirea infrastructurii rutiere la Drumul Apuseni (99 milioane lei) şi Drumul Bistriţei (118,9 milioane lei). De asemenea, Consiliul Judeţean mai are în vedere şi modernizarea DJ 172A, DJ 161G şi DJ 161 (intersecţie DN16) – Gădălin – Bonţida – DN1C, DJ 107N, DJ 107M, DJ 107L, DJ 108D, DJ 105T, DJ 109A, toate părţi ale traseului Regional Transilvania de Nord.

„Anul acesta am cuprins în buget cam aceeași sumă cât și în exercițiul bugetar pe anul trecut, tocmai pentru că este o soluție. În total, pe anul trecut, dacă luăm toți kilometri lucrați pe sectoare și pe diferite tipuri de lucrări, ajungem la vreo 600 de kilometri, suntem aproape la jumătate din totalul kilometrilor de drum din județ. Asta nu înseamnă că toate celelalte sunt rele din cele 600 kilometri rămase. Anul acesta ne dorim, dacă se poate, să intrăm pe toate care au mai rămas. Dacă modernizarea ne ține pe loc, să intrăm cu o soluție de întreținere pe toate drumurile. Nu mai sunt multe. Nu e o situație perfectă, dar e o situație mult mai bună decât în anii trecuți”, a declarat președintele Consiliului Județean, Alin Tișe.

Expertiză și licitație pe drumurile „modernizate” de Kiat

Alin Tișe spune că, în momentul de față, Consiliul Județean a demarat o expertiză tehnică pentru evaluarea stadiului lucrărilor pe drumurile de pe care a fost concedit Kiat, urmând ca, după actualizare proiectelor tehnice, proiectele de modernizare să fie scoase la licitație.

„Urmează să expertizăm fiecare drum pe care a lucrat Kiat, la stadiul actual și apoi urmează să licităm. Starea drumurilor de acum nu este aceeași ca acum patru ani, iar proiectele tehnice trebuie actualizate pentru licitare”, a transmis Tișe.

Amintim că firma Kiat a câștigat licitația pentru modernizarea a 438 de kilometri de drumuri judeţene în 2011, în timpul primului mandat al lui Alin Tișe pentru o sumă de 66 de milioane de euro.

În 2012, Tişe a mai avut o încercare de reziliere a contractului cu Kiat. Scenariul s-a repetat, de data aceasta cu succes, în 2014, în timpul preşedintelui CJ Horea Uioreanu.

În 2016, revenit în funtea Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe anunţa deblocarea contractelor cu Kiat pentru reabilitarea drumurilor judeţene din judeţul Cluj, nu înainte ca forul judeţean să plătească în plus 2 milioane de euro pentru modernizarea a trei tronsoane de drumuri judeţene, tronsoane care trebuiau reabilitate încă din 2016.

Kiat a cerut cheltuieli suplimentare mai mari cu 10% pentru modernizarea celor trei drumuri sub pretextul că “executarea lucrărilor de reabilitare și modernizare a drumurilor județene trebuie să se facă cu respectarea standardelor și normativelor în vigoare”.

În 2019, Tişe a anunţat că a reziliat contractul de proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare și reabilitare încheiat cu Kiat.