Actualitate

Minim 40, maxim 100 km de autostradă în 2020. Zona Clujului, un pas înainte, doi pași înapoi

Cel puțin 40 de kilometri de autostradă vor fi dați în folosință în 2020, promite ministrul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode.

Minim 40, maxim 100 km de autostradă în 2020. Zona Clujului, un pas înainte, doi pași înapoi Minim 40, maxim 100 km de autostradă în 2020. Zona Clujului, un pas înainte, doi pași înapoi

Ministrul a precizat că, prin programul de guvernare, au fost asumate „câteva proiecte strategice pentru dezvoltarea infrastructurii, a economiei și a bunăstării românilor”, afirmând că „refuză să dea vina pe greaua moştenire” lăsată de PSD. „Această placă nu cred că mai interesează pe nimeni”, spune Bode, declarând că „cel mai apropiat de sufletul său” este proiectul Autostrăzii Transilvania.

„Dacă ne referim strict la componenta de infrastrastructură rutieră, să spun așa: noi avem 857 de kilometri de autostradă, suntem la coada Europei. Avem 134 de kilometri în lucru și sperăm că în acest an, dacă antreprenorii se țin de termenele asumate, dacă antreprenorii respectă ceea ce am stabilit cu ei în teren, nu la telefon sau prin documente, putem discuta de minim 40 de kilometri până în maxim 100 de kilometri de autostradă. Sigur că ne-am dori să depășim 100 de kilometri”, a declarat ministrul Transporturilor, la TVR1.


Dacă afirmațiile lui Bode s-ar adeveri, 2020 ar putea deveni unul dintre cei mai buni ani pentru infrastructura rutieră din România. În afară de anul 2012, atunci când s-au dat în folosință 139 km, respectiv anul 2013, atunci când șoferii „s-au îmbogățit” cu 108 kilometri de autostradă, ultimul deceniu a fost dezolant pentru infrastructura rutieră, cu sub 60 km de autostradă deschiși anual, minimul rușinos fiind atins în 2017, cu doar 15 kilometri predați.

Scenariu ultraoptimist: 64 km de autostradă în 2020!

Lucrările pe loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A10 Sebeș-Turda au curs foarte lent în 2019, cu un avans de doar 20%, respectiv 13%. În acest context, șansele de finalizare în 2020 ale celor două tronsoane sunt, practic, nule, conform specialiștilor de la Asociația Pro Infrastructură. Cele două loturi fac parte din promisiunile neonorate anul trecut, atunci când Rovana Plumb, pe atunci ministru interimar al Transporturilor, anunța cu surle și trâmbițe 180 de kilometri de autostradă în 2019.


În privința lotului 1, volumul de muncă rămas în special la cele două noduri rutiere din capetele tronsonului (Sebeș și Alba Iulia Nord), coroborat cu mobilizarea deficitară a italienilor de la Pizzarotti, oferă previziuni pesimiste pentru finalizarea acestui sector de 17 kilometri. La fel, lotul 2, aflat la un avans fizic de doar 62% și construit de grecii de la Aktor, evoluează într-un ritm și mai lent.

„În aceste condiții extrem de dificile cu care se confruntă infrastructura de transport din țară, suntem rezervați cu privire la o îmbunătățire semnificativă în noul an. Într-un scenariu realist, ne așteptăm la 23 de kilometri noi de autostradă în 2020 (A3 Iernut-Chețani și A3 Borș-Biharia), iar într-un scenariu optimist și chiar ultra-optimist la 64 de kilometri noi de autostradă (A3 Iernut-Chețani, A3 Borș-Biharia, A10 Sebeș-Teiuș, A7 Bacău)”, susțin reprezentanții Asociație.


CITEȘTE ȘI: Ne-ați mințit pe față! Promisiuni suflate de vânt în 2019, șantierele autostrăzilor hibernează

CITEȘTE ȘI: După un 2019 sumbru, așteptări la fel de pesimiste în 2020 în domeniul transporturilor

abonare newsletter