monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Abonamente la Cluj-Napoca, pe modelul Viena și Berlin? 365 € pe an, un singur euro pe zi!

Primarul din Berlin, social-democratul Michael Müller, susține introducerea unor abonamente anuale pentru transportul public în valoare de 365 de euro.

Abonamente la Cluj-Napoca, pe modelul Viena și Berlin? 365 € pe an, un singur euro pe zi!, sursă foto: tripsavvy.com

Prețul transportului în comun din capitala Germaniei ar urma să fie de un singur euro pe zi, în cazul în care măsura va fi aprobată. Prin această măsură, Michael Müller dorește să transforme transportul local „mai atractiv”, dar și să reducă drastic poluarea, potrivit publicației germane thelocal.de.

În vara anului trecut, primarul din Berlin a declarat deja că vrea să se inspire din experiența Vienei, care a introdus prețuri de 365 de euro pe an pentru transportul public, încă din 2012. În prezent, în capitala Germaniei, cel mai ieftin abonament anual costă 728 de euro. De altfel, Müller a trimis deja o scrisoare ministrului Transporturilor, Andreas Scheuer, în care i-a solicitat sprijinul pentru această propunere.

Autoritățile de la Viena au introdus și alte măsuri mai ingenioase pentru reducerea aglomerației. Austriecii au pus la dispoziție o aplicație pentru telefonul mobil prin care – dacă folosesc transportul public, bicicleta sau mersul pe jos în locul mașinii personale – primesc bilete pentru muzee, concerte sau alte activități culturale, În cazul în care proiectul va fi de succes, el va fi extins pentru publicul larg.

Transportul în comun, încurajat cu benzi dedicate și autobuze electrice

Reprezentanții administrației locale susțin că extinderea benzilor dedicate pentru autobuze face parte din amplul proiect al Primăriei care vizează prioritizarea transportului în comun. Fervent susținător, Emil Boc afirmă că, dacă nu va fi prioritizat transportul în comun, „vom avea mari probleme”.

De altfel, în decembrie 2019, edilul a cerut Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca să prezinte un plan de investiții pentru extinderea rețelei de troleibuze în oraș. Până în 2026, întreg transportul în comun din Cluj-Napoca se dorește a fi electric, nepoluant, speră Emil Boc.

„Prin prioritizarea transportului în comun dorim să dăm șansa cetățenilor să ajungă mai repede în locul în care doresc. Repet, prin asigurarea calității transportului în public: autobuze electrice, autobuze și troileibuze moderne, cu aer condiționat, Wi-Fi, siguranță și tot ceea ce înseamnă tranport public modern. Mulțumesc clujenilor pentru că folosesc transportul public și îi încurajez să o facă în continuare!”, îndeamnă Emil Boc.

30 de euro, abonamentul lunar pe toate liniile la Cluj

În prezent, la Cluj-Napoca se acordă gratuitate pentru pensionari, respectiv se subvenționează transportul în comun pentru studenți, masteranzi și doctoranzi. Clujenii plătesc 2,8 milioane de euro pentru ca studenţii să circule gratis pe mijloacele de transport în comun și în 2020, iar din 1 martie, Primăria schimbă regulamentul de acordare a acestor facilități. De asemenea, elevii vor avea un număr de 120 călătorii gratuite în fiecare lună, pe baza carnetului de elev.

Restul pasagerilor care doresc să călătorească cu mijloacele de transport în comun plătesc 2,5 lei (circa 0,5 euro) pentru cea mai ieftină călătorie, urbană. Abonamentul cu preț întreg de o zi pentru toate liniile costă 14 lei (circa 3 euro), cel de o săptămână 45 de lei (circa 9,5 euro), iar pentru abonamentul valabil o lună, pe toate liniile, călătorii scot din buzunare 138 de lei (circa 29 de euro). Ce impact ar avea un sistem similar celui implementat la Viena și râvnit la Berlin…?

CITEȘTE ȘI: Mesajul lui Emil Boc pentru părinții clujeni: „NU le mai cumpărați mașini copiilor voștri!”