monitorulcj.ro Menu

Actualitate

1 milion de euro îl costă pe Tișe să scape de directorii incomozi, inclusiv de Ciceo!

De cel puțin doi ani de zile, președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, vrea să îl înlăture pe David Ciceo de la conducerea Aeroportului.

Tișe a început din 2017 să-l “vâneze” pe David Ciceo prin celebra hotărâre Consiliu Județean prin care toţi directorii de regii din subordinea județului erau demişi, locul lor urmând să fie luat de consilii de administraţie numite pe criterii politice. Între timp, reprezentanţii Aeroportului au invocat o excepţie de neconstituționalitate care a dus la suspendarea procesului privind anularea hotărârii.

Ulterior, Tişe a încercat să schimbe componenţa Consiliului de Administraţie (CA) de la Aeroportul Internaţional Cluj. După ce a eșuat de două ori, și-a impus proprii oameni în CA, dar nici această “manevră” nu i-a ieșit.  Judecătorii clujeni au anulat hotărârea Consiliului Judeţean prin care a fost schimbată componenţa Consiliului de Administraţie de la Aeroport.

Ultima găselniță a lui Tișe a fost să plătească niște servciii de audit și evaluare la trei dintre societățile aflate în subordinea Consiliului Județean, printre care, bineînțeles, și Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca. Doar că supriză: aceste servicii costă peste un milion de euro, bani pe care forul județean nu îi are (vezi galeria foto).

Ținta: Aeroportul. Restul societăților sunt de umplutură

Consiliul Județean spune că vrea să auditeze Aeroportul Internațional Avram Iancu, societatea Drumuri și Poduri Județene și Univers T pe ultimii trei ani, doar că atunci când e să dea exemplu de ce anume îl nemulțumește la cele trei societăți, Tișe vorbește doar despre Aeroport.

“Consiliul Județean a aprobat achiziționarea de servicii de evaluare/auditare a aplicării mecanismelor de guvernanță corporativă la unele întreprinderi publice aflate sub autoritatea forului administrativ, respectiv la Aeroportul Internațional Avram Iancu, societatea Drumuri și Poduri Județene și Univers T pentru perioada 1 ianuarie 2016 – 30 iunie 2019, cu formularea de propuneri de eficientizare a activității întreprinderii publice și pentru dezvoltarea de noi mecanisme de guvernanță corporativă. Serviciile vizează evaluarea/auditarea: sistemului de administrare și control din cadrul întreprinderilor publice, raporturilor dintre autoritatea publică tutelară și organele întreprinderilor publice, raporturilor dintre consiliile de administrație și directori, activităților în domeniile financiar, economic, juridic, precum și a obiectivelor de investiții (pista decolare aterizare 2.100 metri, platformele APRON) și a programelor de dezvoltare”, se arată într-un document semnat de Alin Tișe.

Nota de plată: 1 mil. €. Toată lumea se opune. Inclusiv Tișe?

Tișe susține că, în urma efectuării unui studiu de piață au rezultat următoarele prețuri calculate ca medie a ofertelor primite: Aeroportul Internațional Cluj – 336.579 euro fără TVA, Drumuri și Poduri Județene SA – 306. 667 euro fără TVA și Univers T – 263.333 euro fără TVA.

Un calcul simplu arată că aceste servicii de auditare costă peste un milion de euro

“Având în vedere prețurile estimate, menționăm faptul că la data prezentei nu există sume cuprinse cu această destinație în bugetul propriu al județului Cluj”, recunoaște Tișe.

“Când am votat proiectul de hotărâre am susținut acel proiectul. Aceste sume mă fac să reevaluez hotărârea și poziția. Nu știu dacă e cazul să cheltuim un milion de euro. De ce? Ce să demonstrăm? Cred că am putea face audituri interne. Cred că nu ar trebui să continuăm procedurile de achiziție a acestor servicii”, a spus consilierul județean Dorel Secară.

Nici vicepreședintele CJ Marius Mînzat (PNL) nu susține alocarea acestor bani.

“Când s-a inițiat această variantă de audit nimeni nu s-a gândit că se poate ajunge la sume de genul acesta. Părerea mea este că ar trebui să ne oprim, să căutăm soluții interne”, a spus vicepreședintele CJ Cluj Marius Mînzat.

Tișe caută expertize la expertize

Consiliul Județean a scos la licitație de cel puțin trei servicii de expertizare a pistei vechi de la Areroport, dar nu a găsit nicio firmă interesată.

Reamintim că, în prezent, numărul de aterizări pe oră sunt limitate la Aeroportul Internațional Cluj, după ce ROMATSA a impus o serie de restricţii de rulare pe vechea pistă.

Conducerea Aeroportului a cerut de nenumărate ori Consiliului Judeţean o cale de rulare nouă, dar foștii membri din Consiliul de Administraţie de la Aeroport, impuşi de Alin Tişe, au refuzat constant solicitarea.

Aeroportul Internațional Cluj a primi, însă, luni, undă verde să facă lucrări la vechea pistă, după ce președintele Consiliului Județean Alin Tișe a refuzat constant să le aprobe. Conducerea Aeroportului a cerut de nenumărate ori Consiliului Judeţean o cale de rulare nouă, dar s-au izbit de nenumărate refuzuri.

Cu toate că Aeroportul a primit dreptul să facă aceste lucrări, Consiliul Județean ține să precizeze că “nu va garanta împrumuturile contractate de Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj și nu va aloca din bugetul propriu al județului Cluj sume reprezentând cofinanțări/transferuri pentru realizarea investițiilor”.

Recepție cu forța

După ce a refuzat să recepționeze lucrările la noua pistă de la aeroport și a semnat și trimis documente șocante către Autoritatea Aeronautică Română prin care semnala existența unor fisuri care ar putea provoca „accidente dezastruoase aeronavelor”, președintele Consiliul Județean Cluj, Alin Tișe, a fost obligat de judecători să recepționeze lucrările.

De cel puțin doi ani, preşedintele Consiliului Judeţean, Alin Tişe, a refuzat constant să recepționeze lucrările la noua pistă de la aeroport, care a costat 50 de milioane de euro, sub pretextul unor lucrări de mântuială și apariției unor fisuri în dalele de beton. Consiliul Județean a fost obligat atât de Tribunal, cât și de Curtea de Apel Cluj, să facă recepția la pistă.

De cealaltă parte, David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca, spune că toate zborurile se desfăşoară în deplină siguranţă.