Actualitate

Consiliul Judeţean Cluj, plăţi de mii de euro la final de an pentru Centrul de Deşeuri

Centrul de Deşeuri, faimoasa investiţie a Consiliului Judeţean Cluj, nu va fi gata nici anul viitor, la 8 ani de la debutul proiectului. Acum, forul judeţean mai plăteşte aproape 30.000 de euro din banii clujenilor pe nişte “servicii” care vor întârzia proiectul cu încă un an. În 2017, Alin Tişe anunţa că lucrările au intrat “în linie dreaptă”, finalizarea acestora urmând a avea loc anul acesta.

Consiliul Judeţean Cluj face, pentru a câta oară?!, plăţi suplimentare la contractul pentru finalizarea Centrului de Deşeuri, după ce a realizat că echipamentele şi utilajele cumpărate pentru dotarea investiţiei stau nefolosite 5 ani de zile, iar noul constructor, Kranz Eurocenter, a cerut un audit tehnologic. Audit care înseamnă costuri suplimentare şi prelungirea duratei de execuţie a lucrărilor.

Pe site-ul instituţiei a fost postat un anunţat pentru cumpărarea de “servicii pentru definitivarea soluţiilor tehnologice necesare pentru punerea în funcţiune a echipamentelor şi utilajelor din incinta Centrului de Deşeuri livrate de fostul antreprenor Atzwanger”.


Valoarea estimată a contractului este de 130.000 lei fără TVA (peste 28.000 de euro), iar banii vin de la bugetul Consiliului Judeţean.

Prin contractul de execuţie iniţial a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID) ce a fost atribuit asocierii Atzwanger SPA, SC Ladurner Impianti SRL şi SC Vel Service SA, ulterior reziliat în octombrie 2014, au fost achiziţionate şi montate echipamente şi utilaje necesare a fi expertizate şi auditate din punct de vedere tehnologic şi au fost realizate lucrări conexe, parţial, pentru punerea în funcţiune şi automatizarea acestora.


În 2016, Consiliul Judeţean a încheiat un nou contract de lucrări pentru Centrul de Deşeuri cu Asocierea Kranz Eurocenter SRL şi Institutul de Studii şi Proiectări Energetice.

Kranz a transmis Consiliului Judeţean că îi revine obligaţia de a întreprinde demersurile necesare pentru includerea în contract a costurilor suplimentare necesare efectuării unui audit de către un operator economic.


Consiliul Judeţean susţine că pentru echipamentele şi utilajele tehnologice supuse expertizării “a fost realizată doar proba la rece ce s-a derulat la finalul lunii decembrie 2013 pentru o parte din aceste echipamente şi utilaje, precum şi în primăvara-vara anului 2014 pentru restul dintre ele”.

„Din informaţiile deţinute, după momentul efectuării probei la rece, asupra acestor echipamente nu s-a mai intervenit, nu au mai fost efectuate testări sau probe, respectiv acestea nu au mai fost pornite, nefiind efectuate lucrări de mentenanţă sau întreţinere. Noul antreprenor are în sarcina sa funcţionalizarea echipamentelor şi utilajelor tehnologice montate de fostul antreprenor (Atzwanger) prin conectarea/racordarea acestora la instalaţiile electrice care vor fi realizate în acest sens. Anul trecut, Kranz Eurocenter a solicitat potenţiale costuri suplimentare, precum şi o eventuală prelungire a duratei de execuţie pe care le anticipează că se vor impune în conformitate cu rezultatul unui audit tehnologic asupra echipamentelor şi utilajelor montate în cadrul Staţiei de Sortare şi Staţiei de Tratare Mecano-Biologică amplasate în încinta CMID, despre care antreprenorul consideră că este necesar a fi realizat, întrucât în timpul procesului de proiectare s-a constatat lipsa proiectului tehnologic şi a informaţiilor legate de echipamentele livrate de fostul antreprenor, aspect care l-a împiedicat să realizeze cele mai adecvate soluţii pentru acest proiect”, se arată în caietul de sarcini.


Serviciile de elaborare a expertizei tehnice a fost atribuit către EcoViable Ingenierie SRL.

Printre cerinţele menţionate în caietul de sarcini se numără, printre altele, definitivarea soluţiilor tehnologice necesare pentru punere în funcţiune a echipamentelor şi utilajelor din incinta Centrului de Deşeuri, verificarea tehnică de calitate a documentanţiei tehnice elaborate de prestator la toate exigenţele de calitate care se impun, asistenţă tehnică din partea proiectului pe parcursul derulării execuţiei lucrărilor stabilite prin documentaţia tehnică şi participarea împreună cu antreprenorul la punerea în funcţiune efectivă şi testare a echipamentelor şi utilajelor tehnologice.


Durata estimată a contractului va fi de 12 luni.

Potrivit Consiliului Judeţean, durata de viaţă a proiectului Centrului de Deşeuri este de 24 de ani.

Pentru finalizarea Centrului de Deşeuri, sunt necesare lucrări în 4 zone distince: celula de depozitare şi zona administrativă; zona staţiei de tratare mecanico-biologică şi staţia de sortare; consolidarea zonei afectate de alunecările de teren; drumul de acces la Centrul de Deşeuri.

A doua suplimentare pentru Kranz

La sfârşitul lunii noiembrie 2016, Consiliul Judeţean Cluj semna contractul de lucrări la Centrul de Management Integrat al Deşeuri (CMID) cu Kranz Eurocenter contra sumei de 24 milioane de euro şi termen de realizare de 14 luni.

În august 2017, Kranz Eurocenter a mai primit de la Consiliul Judeţean peste 4,5 milioane de euro (20,6 milioane de lei fără TVA) pentru presupuse cheltuieli cu alunecările de teren ceea ce a dus la prelungirea duratei de execuție cu încă 6 luni.

Dacă în 2011, ridicarea Centrului de Deşeuri costa 23 de milioane de euro, după 7 ani, valoarea investiţiei a crescut de patru ori, ajungând să coste peste 101 milioane de euro.

Anul trecut, ministrul Mediului Graţiela Gavrilescu a dat termen Consiliului Judeţean 6 luni să finalizeze Centrul de Deşeuri. Asta însemna undeva în luna martie 2018.

Ea a reamintit că judeţul Cluj a returnat 20 de milioane de euro pentru “incompetenţa cu care Consiliul Judeţean a gestionat banii publici” şi le-a transmis un mesaj atât preşedintelului CJ Cluj, Alin Tişe, cât şi managerului de proiect la Centrul de Deşeuri, Mariana Raţiu, că dacă nu sunt în stare să gestioneze problema “să plece acasă”.

abonare newsletter