monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Încă o autostradă-muzeu lângă Cluj. 14 kilometri care rămân necirculaţi

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) va deschide până la finele anului două loturi de autostradă între Tg Mureș și Câmpia Turzii care însumează aproape 14 kilometri.

Problema este că la est cele două loturi sunt mărginite de lotul Târgu Mureș – Ungheni, 4,5 kilometri, aflat în dispută de un an între două firme care își doresc contractul, iar la vest de un sector aflat în lucru la firma italiană Astaldi, aflată în dificultăți financiare.

CNAIR a făcut miercuri prerecepția loturilor de autostradă Târgu Mureș - Ogra (10,11 km) și Ogra - Iernut (3,6 km), urmând însă ca deschiderea acestora să aibă loc de abia la momentul la care firma italiană Astaldi va definitiva nodul rutier Iernut, aflat la vest.

Purtătorul de cuvânt al companiei de drumuri spune că recentele modificări aduse legislației în domeniu vor permite recepția nodului Iernut în afara lotului din care face parte, respectiv Iernut - Chețani, scrie digi24.ro.

Se speră ca definitivarea nodului să aibă loc până la finele anului, moment la care se va deschide și secțiunea Ungheni – Ogra. La est însă de aceste două sectoare se află Târgu Mureș – Ungheni, secțiune care face, începând din noiembrie 2017, obiectul unor dispute între constructorii Strabag Austria, Itinera Italia și Compania de Drumuri.

O altă autostradă-muzeu a fost cea între Gilău şi Nădășelu. După o rușine națională de care clujenii au suferit 5 ani de zile, lucrările la “ciotul” de nici 800 de metri din Autostrada A3, care trebuie să conecteze tronsonul Gilău-Câmpia Turzii de lotul-muzeu Gilău-Nădășelu a fost finalizat în septembrie.

Podul lipsă peste Someș în zona Gilău este de fapt un viaduct deja parțial construit încă din vremea contractului cu Bechtel. Pentru finalizarea sa, Compania de Autostrăzi lansase în 2015 o licitație ce în cele din urmă a fost anulată. Licitația a fost, în cele din urmă, lansată abia în octombrie 2016, iar ofertele au fost depuse, într-un final, în 9 februarie 2017. Conform caietului de sarcini, după semnarea contractului termenul pentru finalizarea lucrărilor este de 10 luni. Fără podul de 766 de metri, tronsonul de 8,7 kilometri de la Gilău la Nădăşelu, finalizat în 2017, a stat finalizat inutil.

Deși vorbim de un tronson scurt de autostradă, acesta este unul destul de important pentru că vine în continuarea Autostrăzii A3 Câmpia Turzii - Gilău de la intersecția cu DN1, ocolește municipiul Cluj-Napoca prin partea de vest și se oprește aproape de localitatea Nădășelu într-o intersecție cu un alt drum național, DN1F spre Zalău și Satu Mare. Practic, A3 Gilău - Nădășelu va funcționa ca o centură în partea vestică a municipiului Cluj-Napoca.

În momentul deschiderii podului, şoferii pot să circule de la Nădășelu și până la Câmpia Turzii pe autostradă. În total sunt 61,25 km din cei peste 400 ai Autostrăzii Transilvania.

Directorul general al CNAIR, Narcis Neaga declara după recepţia podului peste Someş din apropiere de comuna Gilău, judeţul Cluj, că speră ca în primavara anului viitor să fie anunţaţi câştigătorii lucrărilor pe tronsoanele rămase până la Suplacu de Barcău, în judeţul Bihor.

”Recepţia podului peste Someş a fost efectuată, totul este în regulă, se semnează procesul verbal de recepţie, după care se va deschide circulaţiei porţiunea de autostradă Gilău – Nădăşelu, considerată 'autostrada muzeu', care se valorifică. Pe Autostrada Transilvania se merge mai departe pe Nădăşelu – Mihăieşti, unde documentaţia pentru licitaţia de proiectare şi construcţie va fi pusă pe SEAP în octombrie, de la Mihăieşti la Suplacu de Barcău în octombrie – noiembrie, iar de la Suplacu la Borş câştigătorii vor fi anunţaţi săptămâna viitoare. Sperăm ca în primăvară să avem câştigătorii de la Nădăşelu până la Suplacu , pe cele două tronsoane, fiind o investiţie de aproape un miliard de euro, foarte mare”, spunea Neaga în septembrie.