monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Propunere pentru trenul metropolitan de la Cluj. Utilizarea “liniei ferate a navetiștilor”

După centura metropolitană, Clujul ar urma să aibă și un tren metropolitan. Nu mai este un secret pentru nimeni că primarul Emil Boc se gândește să introducă transportul feroviar ca un alt mijloc de transport în comun.

sursa foto clujeuropean.com

De câteva luni bune, din spatele unui microfon la radio, primarul Emil Boc vorbește despre studii de prefezabilitate pentru introducerea transportului feroviar în zona metropolitană.

Planurile Primăriei sunt de a utiliza linia de cale ferată între Baciu și Jucu și de a crea noi stații CFR între aceste două localități pentru a da posibilitatea clujenilor să se deplaseze la serviciu cu trenul.

Până când proiectului trenului metropolitan va deveni realitate, un om de afaceri din Cluj propune utilizarea liniei CF uzinale Someșeni pentru transferul celor peste două milioane de pasageri la Aeroportul “Avram Iancu” din Cluj-Napoca, “un traseu de 485 metri existent, dar neexploatat”.

“Aeroportul este unul dintre motoarele esențiale ale dezvoltării comunității noastre. Prioritare acum sunt prelungirea pistei și reorganizarea fluxurilor de călători ale aerogării. Trebuie doar să se urmeze prima variantă simplă din 1993-1994 când s-a aprobat doar utilizarea liniei uzinale aflate la doar 50 metri de trecerea de pietoni a sensului giratoriu din fața aeroportului. Aici sunt amplasate cele două depozite ale Napocom și Napotex între care sunt două linii aparținând CFR-ului, în bună stare de funcționare din anii ’60. Propunerea e simplă, ieftină, fără studii de fezabilitate sau aprobări de la Bucuresti. Primaria (inițiator) și CFR Cluj (operator) să încheie până la finele lui octombrie acordul de colaborare cu Napocom și Napotex (beneficiari) pentru accesul dirijat al publicului călător la cele două rampe/peroane aflate între cele două depozite”, spune Radu Mleșniță.

Potrivit acestuia, călătorii se vor deplasa spre tren sau avion pe două culoare acoperite, demarcate cu separatoare, “vor traversa soșeaua pe actuala trecere de pietoni cu semafor existent și se vor dispersa în sala de sosiri/plecări a Aeroportului sau vor aștepta trenul pe cele două rampe/peroane acoperite”.

“Pentru ca acest proiect să funcționeze este nevoie de alocarea și programarea de către CFR Cluj a unui automotor care să staționeze la această rampă/peron, apoi la gările existente pe magistrala Cluj-Est/Someșeni, Cluj-Napoca, Baciu etc. Automotorul să circule din jumate-în-jumate de oră în mod experimental 2 luni. Dorim doar o simplă utilizare a resursei/infrastructurii existente și în funcțiune, în beneficiul proprietarilor rampelor neutilizate de Napocom și Napotex, precum și a transportatorului CFR Cluj”, mai spune omul de afaceri.

Mleșniță mai spune că această soluție va aduce beneficii Primăriei, Aeroportului, firmelor din jur, iar pentru municipiul Cluj-Napoca va însemna “scăderea presiunii pe trafic, reducerea poluării, intensificarea creșterii calității vieții și a unui stil de viață modern și internațional «ca afară», accelerarea implementării conceptului-ideilor de smart city, profituri comerciale și multe altele”.

Linia pe care dorește să o înființeze municipalitatea pleacă de la Nădășelu și va ajunge până la Bonțida. După ce s-a înțeles cu CFR, Primăria are două mari provocări: găsirea unui operator și conectarea stațiilor trenului urban cu traseele Companiei de Transport Public (CTP).

“Suntem în discuții cu CFR, Consiliul Județean și cu comunele învecinate pentru a utiliza culoarul de cale ferată (...) să vedem din Baciu până pe raza municipiului Cluj-Napoca, până la aeroport, să utilizăm culoarul acesta de cale ferată, să utilizăm și zona Bulevardului Muncii și să dăm o nouă dimensiune de dezvoltare economică zonei de nord a Clujului (...)”, spunea, anul trecut, Emil Boc.

Între timp, primarul a realizat că proiectul este prea costisitor pentru a fi pus în practică și a avansat ideea ca un operator privat să pună banii pentru a realiza investiția. Nu înainte să avertizeze că proiectul, în primă fază, ar fi falimentar pentru că locuitorii județului Cluj nu se vor înghesui să folosească acest tren.

“Prima parte a proiectului pe care îl avem în analiză este să multiplicăm numărul de stații pe rutele existente din Baciu, Aeroport și Jucu, pe lângă stațiile existente să mai creăm stații noi și de acolo să realizăm legătura cu autobuze care să aducă oamenii în oraș de la acele stații pentru a avea o altă mobilitate urbană. Eu sunt convins că acel culoar va fi economic, viabil, nu din prima secundă. Trebuie cineva să facă o investiție primară pentru a putea să fie sustenabil”, a comentat Boc.

Gheorghe Șurubaru, city-manager

Am stabilit cu un consultant varianta finală a stațiilor și punctelor de oprire care ar fi necesare de la Nădășel până la Jucu sau Bonțida. Unele se suprapun cu cele existente, altele vor fi înființate. Urmează discuții comune cu Consiliul Județean, CFR și CTP, eventual și cu operatori feroviari. Cel mai greu va fi cu stația de la aeroport, unde se discută demult despre un punct intermodal; proiectul este deocamdată blocat din cauza costurilor mari. Există varianta de a porni proiectul mult mai repede, cu stațiile deja existente, ulterior urmând să se înființeze altele noi. După discuțiile pe care le-am avut, CFR e de acord să ne sprijine cu partea de înființare puncte noi de oprire și introducerea în trafic a acestora. Trebuie să lămurim doar cine va opera”.