monitorulcj.ro Menu

Actualitate

De ce nu a fost construită autostrada Câmpia Turzii – Târgu Mureş?

Autostrada Câmpia Turzii (Ogra) - Târgu Mureș are contractul de execuție semnat din anului 2015, însă lucrările nu au început.

O problemă care a împiedicat efectuarea lucrării a fost o modificare a unei Hotărâri de Guvern. Consilierul pe probleme de infrastructură al premierului Dacian Cioloș, Cătălin Drulă, a relatat pe Facebook cum a fost „reparată” problema, problemă care ar fi avut nevoie de 6 luni să parcurgă întreg circuitul de aprobări și avizări. Marea problemă a fost scoaterea terenurilor din circuitul agricol.

Anul trecut în primăvară s-au semnat contractele de execuție, proiectul a fost prins pentru finanțare europeană, dar lucrările nu au pornit niciodată: pentru că terenurile nu erau expropriate. Când în sfârșit s-a adoptat hotărârea de expropriere în septembrie 2015, s-a decis că e prea târziu să mai demareze proiectul pe exercițiul financiar european ce a început în 2007 și s-a terminat la 31 decembrie 2015. Așa că nu s-au mai plătit nici banii pentru exproprieri.

Cătălin Drulă a relatat pe Facebook toată povestea. „Despre ce e vorba: o bucată de 20 km din autostrada Transilvania de la Tg. Mureș spre Cluj. Aici am găsit proiectul într-o discuție pe 8 ianuarie, prins în cercul vicios al birocrației: la articolul 3 scria că banii se alocă din Programul Transport 2007-2013, dar programul se terminase așa că nu erau de fapt bani. Soluția s-a conturat rapid: era nevoie de o modificare a articolului 3 - pentru prietenii mei ITiști, un “patch”  - care să schimbe sursa de finanțare în fondurile europene 2014-2020. Mi s-a spus că un asemenea HG durează până la 6 luni să parcurgă întreg circuitul de aprobări și avizări. Premierul chiar vrea să ne iasă infrastructura anul acesta. Să rezolvăm blocajele de pe proiectele în curs, să schimbăm procesul de avizare și autorizare acolo unde e vorba doar de birocrație inutilă, să tratăm proiectele ce conectează România cu prioritate. Prin urmare mi s-a părut de neconceput să dureze 6 luni o mică modificare fără de care nu poate demara proiectul. Rezultatul este că azi Hotărîrea a fost aprobată în ședința de guvern. Proiectul de autostradă e cu un pas (mare) mai aproape de a începe", a spus consilierul pe probleme de infrastructură al premierului, Cătălin Drulă.

Ce urmează în continuare?

Următorii paşi care trebuie îndepliniţi pentru realizarea autostrăzii sunt deschiderea creditului bugetar la Finanțe pentru plata exproprierilor, consemnarea sumelor în conturile proprietarilor, notificarea proprietarilor cu perioada de 20 de zile obligatorie în lege şi emiterea deciziei de expropriere.

Când încep, teoretic, lucrările?

Lucrările ar putea să înceapă în aproximativ un an, totul din cauza birocraţiei.

"Ultimul pas este eliberarea autorizației de construire. Din nefericire, aceasta nu poate fi obținută fără scoaterea terenurilor pe care trece autostrada din circuitul agricol (deși aceste terenuri sunt deja ale statului). Este un pas birocratic care poate dura și 6-12 luni. Ori așa ceva nu e acceptabil, mai ales că nu există niciun beneficiu al acestui pas. Pentru eliminarea acestei birocrații inutile - reducând acel timp de 6-12 luni la zero practic - lucrăm acum la un proiect de act normativ urgent. Sperăm să fie gata în februarie acest act normativ și atunci răspunsul ar fi că proiectul ar putea avea lumină verde foarte rapid. Are timp de execuție 12 luni, conform contractului, ceea ce înseamnă că dacă constructorii se mobilizează cum trebuie, am putea avea autostrada gata (sau aproape gata) la sfârșitul anului”, a spus Cătălin Drulă pe Facebook.

Citeşte şi: Constructorul autostrăzii Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş, implicat în dosarul de evaziune fiscală de 30 de milioane de euro