Actualitate

Contractul pentru Centrul de Deşeuri A FOST ARUNCAT LA GUNOI. După 2 ani de zile, Clujul s-a întors de unde a plecat

Contractul pentru construirea Centrului de Deşeuri a fost reziliat. Consiliul Judeţean Cluj a trimis încă de săptămâna trecută firmei executante a lucrărilor o înştiinţare privind decizia administraţiei de a rezilia contractul. După neregulile semnalate în expertiza tehnică - pe care MONITORUL DE CLUJ A PUBLICAT-O ÎN EXCLUSIVITATE- constructorul a avut la dispoziţie o lună să remedieze toate probleme, dar nu a făcut-o, drept urmare CJ Cluj a decis rezilierea contractului şi organizarea unei noi licitaţii.

Licitaţia pentru Centrul de Deşeuri a fost câştigată de asocierea formată din S.C. Confort S.A., Atzwanger Spa, S.C. Ladurner Impianti S.R.L. şi S.C. Vel Service S.A. Iniţial, SC Confort a fost lider de asociere, ulterior, după intrarea în insolvenţă s-a schimbat liderul, lider devenind firma din Italia, Atzwanger care reprezintă antreprenorul. Acest antreprenor a subcontractat lucrările de construcţie subantreprenorului aprobat de Tahal (n. red. firma care se ocupă de supervizarea lucrărilor) adică firmei Napoca SA.

“Dacă până în 2015 nu terminăm vom fi într-un bucluc foarte mare. Dacă nu înţeleg firmele de voie bună, voi fi dur cu ele. Nici acum nu-mi doresc rezilierea contractului, dar nu am altă soluţie. E adevărat, am reziliat contractul pentru construcţia Centrului de Deşeuri. Am trimis firmelor notificare. Cu un excavator şi două camioane nu se poate face o groapă de gunoi. Nu poate o firmă să-şi bată joc de acest proiect. Vom renunţa la decizia de reziliere a contractului doar dacă constructorul remediază greşelile de execuţie, ceea ce este practic imposibil. Termenul de implementare nu este respectat şi lucrările executate sunt neconforme cu proiectul. Notificarea de reziliere a contractului a fost trimisă pe 21 octombrie, iar firmele au termen să dea un răspuns în termen de 14 zile. După ce se fac toate demersurile, vom organiza o nouă licitaţie. Ce să fac? Sunt între ciocan şi nicovală. Trebuie luată o decizie dură. Să stăm şi să aşteptăm nu e în regulă. Nu ne putem permite să ieşim din termenele proiectului european şi, totodată, trebuie să şi implementăm acest proiect conform normelor. Trebuie deblocate proiectele. După neregulile semnalate în expertiza tehnică firmele aveau la dispoziţie 28 de zile să remedieze problemele. Nu au făcut-o. Vom ajunge ca la drumul turistic Răchiţele-Ic Ponor, unde de şase ani nu suntem în stare să terminăm un drum”, a precizat Vakar Istvan, preşedintele CJ Cluj.


Vakar a mai precizat că banii achitaţi în avans vor fi recuperaţi din garaţia de bună execuţie.

„Fiind o lucrare neconformă banii sunt acoperiţi prin poliţa de asigurare. Fiind un proiect cu fonduri europene, există sume pentru această lucrare să continuăm”, a mai spus preşedintele CJ Cluj.


Lucrări malefice

O expertiză geotehnică relevă faptul că lucrările executate la Centrul de Deşeuri conţin grave deficienţe care pun în pericol întregul amplasament, experţii clujeni îndrăznind să numească această lucrare una “malefică”. După ce în luna iunie spunea despre acest proiect că “până în martie totul a fost perfect”, acum, Mariana Raţiu recunoaşte că lucrările sunt “ilegale”.

Şefa proiectului Centrului de Management Integrat al Deşeurilor din judeţul Cluj Mariana Raţiu a încasat sume substanţiale coordonând lucrări despre care avea “supiciuni” că nu ar corespunde cerinţelor tehnice. Mariana Raţiu a ştiut din luna martie a acestui an de nenumărate nereguli în ceea ce priveşte construirea Centrului de management integrat al Deşeurilor. Ca manager de proiect a lăsat aceste lucrări să continue, despre care acum le numeşte lucrări “ilegale”. Ea a încercat inclusiv să ajungă la ministrul Mediului Rovana Plumb.


Consiliul Judeţean Cluj a comandat o expertiză privind modul cum s-au executat lucrările la Centrul de Deşeuri. Potrivit vicepreşedintelui CJ Cluj Ioan Oleleu expertiza s-a cerut ca urmare a destabilizării taluzului, a suspiciunilor legate de calitatea materialelor folosite, a lucrărilor de excavaţii neautorizate executate în afara limitelor şantierului şi a problemelor apărute între antreprenor, inginer şi proiectant.

Expertiza arată faptul că există riscul real ca întreaga construcţie să se prăbuşească.


“Materialul de construcţie utilizat are o calitate necorespunzătoare sau îndoielnică. Terenul este înclinat şi există potenţial de alunecare. Lucrările au fost executate defectuos. Este o lucrare neconformă, care pune în pericol stabilitatea întregului amplasament”, sunt doar câteva dintre concluziile expertizei.

Mariana Raţiu spune că nu-şi însuşeşte termenul „malefic” folosit de experţii clujeni, rezumându-se să afirme că lucrările sunt „ilegale”.


Oleleu anunţa cu sule şi trâmbiţe că lucrările au fost reluate

În luna iulie, Ioan Oleleu vicepreşedintele CJ Cluj declara în urma unei întâlniri cu membrii echipei de implementare a proiectului, reprezentanţii societăţii Atzwanger, liderul asocierii care construieşte Centrul de Management al Deşeurilor şi experţii tehnici ai SC TAHAL România S.R.L. care asigură dirigenţia de şantier a acestui proiect de investiţii, că lucrările vor fi reluate.

„Înţelegerea la care am ajuns cu reprezentanţii firmei constructoare este o nouă dovadă a faptului că, în situaţia în care există bună credinţă şi profesionalism, dialogul poate conduce la rezolvarea tuturor problemelor şi stărilor conflictuale. Prin protocolul semnat asistăm marcăm reintrarea în normalitate, lucrările la acest obiectiv de investiţii de o importanţă vitală pentru întreg judeţul urmând a fi reluate de îndată” declara vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Ioan Oleleu.

Valoarea lucrării la Centrul de Deşeuri este de 107.520.012,54 lei fără TVA, din care 98% sunt fonduri europene, iar restul de 2% e contribuţia CJ Cluj, lucrarea fiind construită în proporţie de 65%. Termenul de execuţie iniţial a fost de 14 luni din 26 martie 2012, dar printr-un act adiţional lucrările au fost prelungite până în decembrie 2013. Şi acest termen a fost prelungit până în 19 octombrie 2014. Ultimul termen preconizat este 31 decembrie 2015.

Cât ne-au costat incompetenţii

Echipa de implementare a proiectului, aproximativ 20 de persoane, au încasat în total din noiembrie 2011 şi până în prezent 1.050.510 lei, adică peste 235.000 de euro. Din echipa de implementare a proiectului la Centrul de Deşeuri, se numără, printre alţii, Mariana Raţiu, Vinicius Mărgeanu, Simona Tatomir, Ştefan Iliescu, Corina Salanţă, Sanda Oltean, Diana Coman sau Claudiu Salanţă.

Câţi bani au fost plătiţi până acum

Potrivit unor date oficiale, Consiliul Judeţean Cluj a plătit către SC Confort SA (în calitate de lider al asocierii S.C. Confort S.A., Atzwanger Spa, S.C. Ladurner Impianti S.R.L. şi S.C. Vel Service S.A.) suma de 19.141.291,10 lei. “Anteriori deschiderii procedurii generale a insolvenţei SC Cofort SA au fost făcute către aceasta următoarele plăţi: 13.334.465,43 lei cu TVA reprezentând plată parţială avans în trei tranşe, respectiv 29 februarie 2012, 16 martie 2012 şi 29 martie 2012, 2.089.830,88 lei cu TVA la data de 21 august 2012 reprezentând contravaloarea situaţii de lucrări (certificat interimar de plată nr. 1) şi încă o plată la data de 11 octombrie 2012 în valoare de 3.716.994,79 lei cu TVA pentru contravaloare situaţie lucrări (certificat interimar de plată nr. 2)”, se arată într-un răspuns al CJ Cluj la solicitarea Monitorul de Cluj.

După intrarea SC Confort SA în insolvenţă, alte plăţi făcute de Consiliul Judeţean Cluj pe baza certificatelor interimare de plată emise de inginer în funcţie de situaţiile de lucru transmise de antreprenor sunt următoarele: în data de 17 septembrie 2013 s-a plătit suma de 1.471.867,94, lei cu TVA, în 30 septembrie 2013 s-a decontat suma de 1.850.969,37 lei cu TVA, în 7 noiembrie 2013 a fost decontată suma de 9.951.794,09 lei cu TVA, în 19 decembrie 2013 a fost plătita suma de 25.391.954,92 lei cu TVA, la data de 28 februarie 2014 a fost decontată suma de 11.590.312,29 lei cu TVA, ultima plată fiind făcută la data de 31 iulie 2014 în valoare de 2.280.920,63 lei cu TVA.

Legături cu Sulfina Barbu

Consiliul Judeţean Cluj a încheiat un contract în valoare de 1,3 milioane de lei în 2011 pentru “asistenţă tehnică pentru sprijin managerial în implementarea proiectului Centrului de Deşeuri” cu SC EPMC Consulting, administratorul societăţii fiind Cristina Corpodean, soţia lui Silviu Corpodean, fost director al Casei de Cultură a Studenţilor Cluj. Înainte de a câştiga contractul cu CJ Cluj Cristina Corpodean avea firma KVB Economic, care ulterior a fost radiată şi denumită SC EPMC Consulting. KVB Economic era o firmă de consultanţă înfiinţată în 2005 şi condusă de PDL-işti Sulfina Barbu si Silvian Ionescu. Cristina Corpodean trebuia ca prin firma ei de consultanţă să vegheze asupra bunei desfăşurări a investiţiei.

Întrebări fără răspuns

Până în luna martie 2014 a fost totul perfect”, a declarat Mariana Raţiu. Dacă nu se întâmpla povestea cu Horea Uioreanu ar fi continuat şi la Centrul de deşeuri să cheltuie banii publici pe lucrări neconforme? Din martie până în iunie Mariana Raţiu a avut cunoştinţă că lucrările executate nu erau de calitate, dar cu toate acestea a tăcut şi nu a spus nimic.

Lipsă de transparenţă

Presa a solicitat în nenumărate rânduri date despre lucrările de la Centrul de deşeuri (stadiul lucrărilor, investiţii, eventuale probleme), inclusiv despre veniturile obţinute de echipa de coordonare al proiectului, dar nu a primit răspunsuri convingătoare.

Ultimele Stiri
abonare newsletter