Sănătate

Clasele supraaglomerate ar putea declanșa un nou val COVID-19. Măsuri de protecție ce pot fi luate în școli

Școlile ar trebui să evite crearea de aglomerări cu un număr mare de elevi pentru a evita creșterea numărului de cazuri de COVID-19 în perioada următoare, atrage atenția un medic epidemiolog.

Clasele supraaglomerate ar putea declanșa un nou val COVID-19. Măsuri de protecție ce pot fi luate în școli. FOTO: Depositphotos.com Clasele supraaglomerate ar putea declanșa un nou val COVID-19. Măsuri de protecție ce pot fi luate în școli. FOTO: Depositphotos.com

 

 


Medicul epidemiolog Doina Azoicăi, preşedintele Societăţii Române de Epidemiologie, atrage atenţia că e posibil ca, odată cu începerea anului şcolar, să existe o creştere a numărului de cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2, atât printre copii, cât şi printre adulţi, însă există măsuri care trebuie aplicate pentru ca evoluţia pandemiei să nu ne surprindă.



„În evoluţia acestei pandemii vom constata că sunt multe asemănări cu evoluţia înregistrată de la 1 septembrie 2020, respectiv 1 septembrie 2021, astfel încât să putem formula o evoluţie care va fi valabilă pentru 2022. În aceşti ani numărul cazurilor a crescut progresiv odată cu începerea activităţilor profesionale şi educative. Ştim foarte bine că în octombrie sau noiembrie s-au înregistrat vârfuri ale unor noi valuri pandemice. Deci e posibil şi probabil că şi în 2022 vom avea această evoluţie probabilă a pandemiei cu care sigur ne-am "obişnuit" şi ne-a demonstrat faptul că trebuie să ne obişnuim şi să încercăm să o depăşim cu un minim de sacrificii. În acest context, e posibil ca, odată cu începerea anului şcolar, să existe o creştere a numărului de cazuri, atât printre copiii de vârstă şcolară, cât şi printre adulţi, bineînţeles, pentru că măsurile pe care trebuie să le luăm vizavi de unităţile acestea şcolare au efecte în limitarea riscului îmbolnăvirii la copii, dar şi limitarea riscului îmbolnăvirilor la adulţii din anturajul copiilor sau adulţii care lucrează în sistemul de învăţământ”, a declarat pentru Agerpres medicul.


Ce măsuri pot fi luate de către școli?

Medicul a enumerat o serie de măsuri care trebuie avute în vedere pentru a se evita o creştere a numărului de îmbolnăviri.

„Unităţile şcolare, ca şi în anul anterior, or să stabilească un orar corespunzător al activităţilor astfel încât să se evite aglomerările cu un număr mare de elevi într-un interval de timp, astfel încât procesul educaţional să se desfăşoare normal, dar să se evite aceste contacte multiple ale elevilor din diverse cicluri de învăţământ. De asemenea, o măsură care a fost discutată anul trecut şi a fost mult mediatizată a fost această măsură de dimensionare corespunzătoare a claselor, în sensul că încă de anul trecut recomandarea a fost ca numărul efectivului elevilor dintr-o clasă să nu fie foarte crescut, pentru că acest fapt poate să favorizeze contacte strânse în cazul mai multor elevi şi transmiterea mai facilă a virusului care creşte în intensitate acest fenomen epidemiologic”, a explicat ea.


Alte măsuri vizează igienizarea şi aerisirea claselor.

„Altă măsură importantă este asigurarea decontaminării continue a mediului şcolar prin utilizarea deja cunoscuţilor decontaminanţi, pentru suprafeţe, pentru obiecte care sunt utilizate în comun. Ce e foarte important este asigurarea igienei aerului. Lucrul acesta se poate realiza prin aerisirea sălilor de curs, fie chiar în timpul orelor de clasă dacă temperaturile ne permit. Mai simplu spus, asigurarea unei ventilaţii naturale, dacă desigur nu sunt temperaturi scăzute, sau în cazul în care vor începe aceste temperaturi scăzute, în pauzele dintre orele de curs trebuie respectată recomandarea ca încăperile să fie evacuate, elevii să îşi desfăşoare pauza în curtea şcolii sau pe holuri, iar clasa respectivă să fie aerisită”, a precizat medicul Doina Azoicăi.


Şi folosirea dezinfectanţilor pentru mâini rămâne una dintre măsurile de care trebuie să se ţină cont: „La acest punct de asigurare a igienei trebuie insistat asupra decontaminării mâinilor. În continuare vom avea acele flacoane cu dezinfectant. Atât elevii, cât şi cadrele didactice, dar şi personalul auxiliar să ţină cont că decontaminarea mâinilor este o măsură de igienă care trebuie respectată în condiţiile acestea de colectivitate”, a adăugat aceasta.

Triajul epidemiologic ar trebui continuat, susține medicul

O măsură utilă şi necesară, spune medicul, o reprezintă supravegherea zilnică, prin triaj epidemiologic, a elevilor şi personalului didactic şi auxiliar.


„Aş insista, bineînţeles ca epidemiolog, că o măsură utilă, necesară, nu suficientă, dar utilă şi necesară, este supravegherea zilnică a colectivităţii prin triaj epidemiologic în cazul elevilor şi al personalului didactic şi auxiliar. Vorbesc de toţi adulţii care sunt în structurile acestea de învăţământ. Când spun triajul epidemiologic nu vreau să cad în panta exagerărilor, dar acest triaj epidemiologic trebuie făcut fie de un personal calificat - medic şcolar sau asistent de la cabinetul şcolar. Este foarte greu la momentul intrării în incintă, iar acest lucru s-a văzut din anii anteriori, dar eu mă gândesc că triajul epidemiologic zilnic se poate face în condiţii optime, dacă instruim cadrele didactice, la începutul primei ore de clasă. Cadrul didactic poate să facă triajul epidemiologic ţintit şi valoros în controlul acesta epidemiologic, pentru că poate să constate care dintre copii are deja probleme respiratorii, iar atunci copilul va fi dirijat către cabinetul medicului şcolar sau către medicul de familie pentru a îndepărta probabilitatea aceasta că este o manifestare a infecţiei cu SARS-CoV-2. Desigur, cadrul didactic poate să constate dacă un elev are şi alte simptome sau prezintă o stare care sugerează o posibilă infecţie cu acest virus. Mă gândesc şi la monitorizarea temperaturii, dar ştim foarte bine că a devenit foarte discutabilă. Cred că un triaj epidemiologic al elevilor şi al personalului poate fi făcut ca să preîntâmpinăm o situaţie în care un posibil infectat ar putea să stea chiar câteva ore împreună cu ceilalţi elevi în acelaşi colectiv al clasei şi poate să disemineze virusul”, a arătat Doina Azoicăi.

Potrivit acesteia, putem depăşi şi această etapă de început a unui an şcolar fără să avem evenimente epidemiologice deosebite în lunile care urmează - septembrie, octombrie, noiembrie, printr-o colaborare între responsabilii unităţilor de învăţământ și părinţi.

FOTO: Depositphotos.com

CITEȘTE ȘI:

Un nou val de COVID-19 ar putea apărea odată cu redeschiderea şcolilor şi scăderea temperaturilor

abonare newsletter