Monitorul Cartierelor

“Staţionaţi ilegal pe o pistă de biciclete”. Campanie de atenţionare pentru şoferii care sfidează bicicliştii

Clubul de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) a lansat campania pe anul 2014 de atenţionare prin autocolante a şoferilor care blochează abuziv pistele de biciclete din Cluj-Napoca. „Sunt vizaţi cei care îşi imobilizează în mod voluntar autoturismele pe puţinele infrastructuri dedicate bicicletelor care există în oraş”, spun reprezentanţii CCN.

Scopul este reducerea numărului de cazuri de asemenea prezenţe ilegale, prin atenţionarea şoferilor prin aplicarea de autocolante informative pe parbriz.

“Prin această campanie CCN încearcă să compenseze, măcar parţial, insuficienţa implicării adecvate pe acest subiect a autorităţilor abilitate să aplice legislaţia rutieră, şi anume Poliţia Rutieră şi Poliţia Locală, datoare să impună respectarea normelor legale. Din păcate, autorităţile depun eforturi care în continuare sunt mult prea reduse faţă de amploarea şi gravitatea fenomenului de blocare cu maşini a pistelor de biciclete, deşi pentru această practică legea prevede interdicţie expresă şi sancţiuni”, a precizat Radu Mititean, director executiv CCN.


Autocolantele au textul principal "Staţionati ilegal pe o pistă de biciclete! / Acum aţi primit o atenţionare amabilă. Data viitoare poate fi accidentat un biciclist, puteţi plăti amenda sau să se ridice maşina!" şi imaginea grafică simbolică a unui autoturism care ocupă o pistă de biciclete şi un biciclist care circulă pe pistă şi a trebuit să treacă - metaforic - peste capota maşinii oprite ilegal.

“Plasarea acestor autocolante trebuie văzută ca un gest de toleranţă din partea bicicliştilor, pe termen limitat, de colegialitate între participanţii la traficul rutier, în scopul conştientizării şi responsabilizării prin asemenea mijloace informative fără caracter sancţionator a şoferilor care se pare că mulţi nu s-au obişnuit cu infrastructurile specifice bicicletelor”, mai precizează iniţiatorii campaniei.


Potrivit acestora, forma de autocolant aplicat pe parbriz, în faţa şoferului (nu de fluturaş plasat la ştergătorul de parbriz), a fost aleasă pentru că, cu ocazia dezlipirii, care durează câteva secunde şi necesită un efort de atenţie, mesajul va fi citit, ceea ce ar fi însă puţin probabil să se întâmple dacă ar fi un fluturaş pus la ştergătorul de parbriz, ce va fi cel mai probabil smuls şi mototolit într-o secundă fără a fi citit, fiind confundat cu un fluturaş publicitar.

“Autocolantul se dezlipeşte relativ uşor şi nu lasă urme de adeziv pe parbriz, astfel că şoferii respectivi, care au parcat abuziv, nu pot pretinde că li s-au provocat daune la autoturism sau prin timpul ce au trebuit să îl consume pentru înlăturarea autocolantului şi să pozeze public în victime în loc de ceea ce sunt de fapt, şi anume contravenienţi, persoane ce nu respectă legea”, a mai precizat Mititean.

abonare newsletter