Educație

Petiție împotriva descentralizării în educație: „Palatele, cluburile sportive școlare trebuie să aparțină Ministerului Educației”

Ministerul Educației a propus un proiect pentru Legile Educației, în date de 12 iulie prin care se dorește ca palatele copiilor și cluburile sportive școlare să treacă de la Ministerul Educației în subordinea primăriilor și consiliilor locale.

Ministerul Educației a propus un proiect pentru Legile Educației, în date de 12 iulie prin care se dorește ca palatele copiilor și cluburile sportive școlare să treacă de la Ministerul Educației în subordinea primăriilor și consiliilor locale/ Foto: Facebook Cercul de Tenis de Câmp - Palatul Copiilor Cluj Ministerul Educației a propus un proiect pentru Legile Educației, în date de 12 iulie prin care se dorește ca palatele copiilor și cluburile sportive școlare să treacă de la Ministerul Educației în subordinea primăriilor și consiliilor locale/ Foto: Facebook Cercul de Tenis de Câmp - Palatul Copiilor Cluj

 

Această măsură a stârnit un val de nemulțumiri, iar principalul argument fiind acela că unitățile administrativ teritoriale nu vor avea bani să le susțină. 


 

În mediul online a fost inițiată o petiție pentru a-l convinge pe ministrul Educației Sorin Cîmpeanu să renunțe la această propunere.


„În data de 12 iulie 2022, Ministerul Educației a propus un proiect pentru Legile Educației. Prin aceste proiecte de legi se urmărește ca, prin descentralizare, să dispară educația nonformală odată cu trecerea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportiv Școlare sub administrarea Consiliilor locale din Unitățile Administrativ Teritoriale, acestea neavând puterea financiară necesară finanțării unei astfel de activități. Mai mult se urmărește scoaterea din sistemul educațional a personalului didactic din aceste instituții și transformarea acestora într-un fel de funcționari publici, asta deși aceste persoane au participat la concursuri de titularizare, grade didactice și cursuri de perfecționare”, a transmis inițiatorul petiției.

Petiția intitulată „Stop descentralizării în Educație! Palatele, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare trebuie să aparțină Ministerului Educației!” a strâns peste 30.000 de semnături.


Prin semnarea acestei petiții se doresc următoarele lucruri:

„Desființarea Titlului IV Dispoziții privind descentralizarea activității extradidactice din Proiectul de Lege a Educației
2. Introducerea în Titlul I, Capitolul IV, Secțiunea 12 - Învățământ nonformal (extrașcolar) Palate, Cluburi ale copiilor și Cluburi Sportiv Școlare;
3. Păstrarea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportiv Școlare ca parte din rețeaua școlară și se află în subordinea Ministerului Educației, de asemenea patrimoniul acestor instituții de învățământ extrașcolar să aparțină tot Ministerului Educației;
4. Personalul angajat la Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportiv Școlare este didactic(didactic de predare și didactic auxiliar) și nedidactic, plătit de către Ministerul Educației asemeni unităților de învățământ formal
5. Desfășurarea activității educative extrașcolare nonformale se face în Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportiv Școlare. Activitatea nonformală este parte în sistemului românesc de educație alături de învățământul formal
6. Toți elevii, copiii și tinerii trebuie să aibă șanse egale la educație și de asemenea să beneficieze de EDUCAŢIE EXTRAȘCOLARĂ NONFORMALĂ GRATUITĂ prin Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportiv Școlare”, au încheiat inițiatorii petiției.


Sorin Cîmpeanu: „Decentralizarea nu este desființare”

După valul de nemulțumiri apărute în spațiul public, ministrul Educației a venit cu o serie de precizări referitoare la această măsură.

Ministrul a precizat că, începând cu anul 2025, Ministerul Educaţiei va putea, prin consultare publică, să iniţieze legislaţia specifică, astfel încât Palatul Naţional al Copiilor, palatele copiilor, cluburile copiilor şi cluburile sportive să se organizeze şi să funcţioneze ca instituţii publice în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, respectiv a consiliilor locale, cu personalitate juridică, pentru desfăşurarea activităţilor extraşcolare sau a unui program sportiv suplimentar.


El a precizat că terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea Palatul Naţional al Copiilor, palatele copiilor şi cluburile copiilor, cluburile sportive şcolare vor fi trecute din domeniul public al statului în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale în a căror rază teritorială îşi desfăşoară activitatea, prin hotărâre a Guvernului, sub condiţia păstrării destinaţiei iniţiale pentru o perioadă de minimum 10 ani de la momentul transferului şi schimbării regimului juridic al domeniului public.

Potrivit ministrului, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a legii, Ministerul Educaţiei va iniţia actele normative pentru reglementarea transferului de competenţe şi de patrimoniu.

Totodată, terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea palatelor şi cluburilor copiilor şi elevilor fac parte din domeniul public judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, şi sunt în administrarea Consiliului judeţean, respectiv a Consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. Celelalte componente ale bazei materiale rămân de drept în proprietatea acestora şi sunt administrate de către consiliile de administraţie ale acestora.

Cîmpeanu a completat că terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea Palatul Naţional al Copiilor fac parte din domeniul public al statului şi sunt administrate de Ministerul Educaţiei, iar terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea palatele şi cluburile elevilor, cluburile sportive şcolare, ale căror cheltuieli curente şi de capital se finanţează de la bugetul de stat fac parte din domeniul public al statului şi sunt administrate de Ministerul Educaţiei, prin DJIP şi prin Consiliile de administraţie ale acestor unităţi.

Referitor la personalul de specialitate, acesta a arătat că profesorii din palatele şi cluburile elevilor, profesorii-antrenori în cluburile sportive şcolare şi antrenorii din cluburile sportive şcolare, din palatele şi din cluburile copiilor îşi păstrează funcţiile de cadre didactice de predare, iar pentru aceştia se aplică prevederile incidente celorlalte categorii de cadre didactice cu privire la constituirea normei didactice.

Conform ministrului, proiectul legii precizează în mod clar aceste aspecte la articolele 213 - 216. 

 

CITEȘTE ȘI:

Campanie pentru realizarea primului spațiu de joacă incluziv din România, în Cluj: „Locul de joacă este «raiul pe pământ» pentru orice copil”

abonare newsletter